Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Dawes Galaxy? - Forum Wereldfietser

Dawes Galaxy?

Beste mensen,

Nieuw op dit forum, en erg leuk om alle verhalen te lezen - en zeer leerzaam.
Een vraag: is er iemand bekend met fietsen van het Engelse merk Dawes, bij voorkeur de Galaxy? Ik heb geprobeerd de firma zelf te mailen, maar lees net dat die mail niet is aangekomen.
Alle info is welkom, alvast hartelijk dank!
Volgens mij kun je het beste een van de online dealers mailen.
Op deze pagina kun je zien welke dat zijn.
Dat is een klassieke Engelse randonneur met een goede reputatie. De Galaxy is er in diverse uitvoeringen van nog vrij goedkoop tot knap duur. Het is eerder een asfaltfiets dan een echte off road vakantiefiets, maar een onverhard paadje hier of daar hoef je niet te schuwen.
In diezelfde klasse heb je ook nog de Thorn Club Tour en de Surly Long Haul Trucker. In Nederland is Snel denk ik de enige die dergelijke fietsen met racestuur doet voor een prijs die nog een beetje in de buurt komt. Fahrradmanufaktur heeft echter ook iets.
Wim
.....of een Stevens Gran Turismo..... in dit draadje komen wel wat modellen voorbij (tussen andere gedachtenspinsels..) klik

Gr
Eric
Wat leuk: hartstikke nieuw en gelijk reacties. Hartelijk dank, houd me aanbevolen voor meer! Waar het mij ook om gaat, is om zo'n ding eens te zien in het echt c.q. iemand te vinden die in NL als contactpersoon optreedt: ik heb gezien dat hij via internet te bestellen is, maar dat lijkt me ongewis, een fiets kopen van een plaatje. Ook het vinden van de juiste maat (ik zit precies tussen twee maten in, heb ik het idee) werkt beter bij op zijn minst eens proefzitten.

Wie weet heeft iemand zo'n fiets?

Groet!
Of je gaat even langs in Capelle a/d IJssel.
Mooie fiets die Dawes Galaxy, ook in de goedkoopste uitvoering al. Belangrijkste nadelen van dat model zijn het cranckstel (een beter alternatief krijg je pas vanaf de Ultra Galaxy) en de non-butted spaken. Sti is niet per se van groot voordeel op een vakantiefiets, maar schakelt natuurlijk zijn, en de grepen pakken ook lekker beet.

De Surly LHT heeft standaard een beter crankstel, maar ook die heeft plain spaken, en heeft weer geen spatborden (maar die zijn weer niet duur). Je kunt de LHT ook als frame kopen en opbouwen, maar dan kom je op een minder goede deal uit.

Bij een Snel heb je meteen al betere wielen denk ik (14/15 spaken als je daarnaar vraagt).

Waarom Surly en Dawes dat niet standaard doen begrijp ik niet.

Sjors
Lenny2 schreef:Wat leuk: hartstikke nieuw en gelijk reacties. Hartelijk dank, houd me aanbevolen voor meer!
Tussen duizenden modellen zijn er vast meer te vinden voor je. Maar wat voor eisen stel je? Zonder dat te weten kunnen we je niet helpen.....
Je hebt gelijk Robbert Jan dat we dat moeten weten. Maar duizenden modellen? Het treurige is namelijk dat je in Nederland helemaal niet zo makelijk van die echt klassieke randonneurs kunt vinden. Het is allemaal eenheidsworst.
Ja de wielen van Snel zullen vast beter zijn, maar die fietsen zijn ook flink duurder. Zelf zou ik eerst eens kijken naar de Surly. Die heeft de meeste ruimte voor bredere banden denk ik, en is ook met 26 inch wielen te krijgen. Verder zijn diverse onderdelen maatspecifiek, en dat zie je niet vaak meer. Sti zou ik niet willen, bar end schakelaars zijn degelijker.
Wim
Je hebt gelijk, mijn vraag was wel wat algemeen. Wat voor eisen stel ik/waar wil ik de fiets voor gebruiken? In de eerste plaats viel ik op de fiets omdat ik... iemand er op zag fietsen! Mijn 'probleem' is, dat ik veel fietsen (hellende horizontale buis) niet mooi vind (dat telt óók bij een fiets); het klassieke model trekt mij absoluut het meest. Ik wil de fiets gebruiken voor lange dagtochten en meerdaagse tochten met relatief weinig bagage (overnachting B&B). Ik weet dat een 'mindere' fiets hiervoor ruim voldoende zou zijn, maar, zoals gezegd... Ook het idee om 'iets te hebben wat niet in elke winkel staat' (ik ben er maar eerlijk in) telt mee.
Andere fietsen op mijn shortlist (iets andere categorie, weet ik): Trek X 500, Gudereit LC 90, Diamant, Stevens, eventueel inderdaad Snel Safari (wel weer mooi). Tja, zo wordt het zoeken een doel op zich!

Vriendelijke groet, met dank voor alle reacties tot nu toe!
Een fiets als de Galaxy is eigenlijk ideaal voor wat je wilt doen. Als je nog iets minder meeneemt kun je nog een slagje lichter gaan (type audax fiets).
Wim
De Snel Safari is een oerdegelijke zware fiets die geschikt is om met volledige (kampeer)bepakking te fietsen. Ik vind hem nogal stug en onnodig zwaar voor dagtochten en licht bepakte tochten. Dan is de Dawes vermoedelijk een betere keuze. Met de andere fietsen die je noemt heb ik geen ervaring.

Bij een ruim budget is dit misschien wat? Waarschijnlijk levert Santos ook losse frames aan hun dealers (vb. die in Capelle), zodat je de fiets naar wens kunt (laten) opbouwen. Voor een vergelijkbaar bedrag kun je waarschijnlijk een fiets naar wens laten bouwen in Heerhugowaard (dit is ook audax-achtig).
Ik ben het met je eens dat die Snel wat zwaar is voor het geschetste doel. Die Santos fietsen lijken allemaal een bezemsteel stuur te hebben. Zelf zou ik voor zoiets inderdaad lichter gaan, naar een audax fiets met 57 mm drop raceremmen, of iets als een Rivendell A Homer Hilsen met 55-73 mm remmen (dit alleen als voorbeeld), en dus net iets meer ruimte voor nog wat bredere banden. Voor zulke fietsen moet je dan al snel naar Vittorio in Heerhugowaard, of misschien nog eerder naar m-gineering in Kiel Windeweer. In Engeland is er ook nog Bob Jackson.
Wim
Leuke fiets die Dawes. Ik heb ook een zwak voor dat soort fietsen. :wink:

Anyway, misschien is dit ook een optie voor je: VSF Fahrradmanufaktur T-Randonneur
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... ts_id=1509

Afbeelding
In het betaalbare segment zou dit wel een de beste keus kunnen zijn - het enige kritiekpunt dat ik zo snel kan bedenken is de combinatie van sti schakelaars/remgrepen met v brakes. Dat werkt niet goed. Maar een stel brede cantilevers is zo gemonteerd. De Surly Cross Check is nog een alternatief in deze prijsklasse.
Wim
hmm,

dacht zelf gelijk aan een pompino/ kaffenbak of een echte bob jackson... maar der zijn er nog een paar erg mooie.... zal nog eens bedenken wat er nog meer voor moois te krijgen isch.

Bas

owhja, dacht ook gelijk aan een steelwool, condor, roberts, dave yates niet te vergeten.

nog wat, cycles for heroes, dan de pure blood al zijn de fixies zijn ook cuewl

euhm, rih (amsterdam)
He Bas, hou je het nog wel een beetje begrijpelijk?
yep, i know, ben net weer terug van een cursus voor verkeerskegel.... euh regelaar...

maar wat dacht je van zoiets:

Afbeelding

Bas
Afbeelding
Mijn buurman in de Westerstraat mag de naam RIH (met dank aan Karl May) niet meer gebruiken voor zijn fietsen. Tegenwoordig heten ze Vanquer. Erg mooie frames met aandacht voor detail.

Maar ja, ze hebben niet de stijfheid van een stalen Koga (Randonneur of Signature), Snel (Safari of Explorer), Santos (TM 2.8 cr-mo) of zelfs een VSF (T300, T700, T900).