Additionally, paste this code immediately after the opening tag: zadelpenbagagedrager - Forum Wereldfietser

zadelpenbagagedrager

Beste mensen,

Ik gebruik mijn racefiets ook regelmatig om ergens heen te gaan en daar eventueel te blijven slapen of ik neem mijn zwemspullen mee oid. Het kan in theorie allemaal in een rugzakje, maar eigenlijk vind ik dat helemaal niet prettig. Zijn er mensen die ervaring hebben met dit systeem:
Afbeelding
Ik wil er dan 2 kleine tasjes aanhangen (lowrider voortassen) en daar kan ik dan mijn spul in kwijt.
Moet ik ook bang zijn voor mijn zadelpen of hebben die voldoende reserve (ik weeg 78 kg).

[edit]
Ik denk dat deze iets beter zal bevallen:
Afbeelding
Ik heb nog wel zo'n ding liggen, gratis af te halen
Die zijn er van diverse merken. Ik denk dat de consensus is dat het eigenlijk niet zo'n heel goed plan is. Het is relatief zwaar en instabiel, en daarom ben ik er zelf nooit aan begonnen. Maar het is natuulijk een minder probleem als je er minder aan hangt. Er zijn drie goede alternatieven. Het eerste is een lichtgewicht drager als de Tubus Fly, met inderdaad lowrider tasjes. Het tweede is een klassieke Engelse zadeltas van Carradice. Zie http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... gory_id=13 De grotere modellen (tot 23-4 liter) zou ik wel voorzien van een steunbeugel. Ook hierbij geldt wel dat je zadelpen en zadel het extra gewicht moeten kunnen hebben. Ik zou het niet doen met een carbon zadelpen en een lichtgewicht zadeltje. Je kunt ook denken aan de Nitto R-10 drager. Het derde alternatief is een iets kleinere en smallere zadeltas zoals de Carradice SQR Tour, Tracks of Slim, allemaal 16 liter. Hierbij heb je hun eigen SQR steun nodig. Zie http://www.carradice.co.uk/index.php?pa ... gory_id=29
Wim
Ik denk dat er geen drager-oogjes op de racefiets zitten en Eric daarom hier naar op zoek is?

Mocht de Tubus Fly een kandidaat zijn, dan kan ik uit ervaring zeggen dat met normale achtertassen en een natte 5-persoons tipi-tent achterop die nog altijd geen krimp geeft... :D (maar voor hoe lang dat kan weet ik niet...)
Afbeelding

zoiets zou natuurlijk ook goed werken, of de omm oplossing.

Maar zelf rijd ik al een tijdje rond met een zadel tasje van vaude die je aan je zadelpen clickt met en speciale clickfix houder. Je hebt ze in een boel maten (geloof tot 15L) en zowel waterdicht als gewoon materiaal. Kan behoorlijk wat ik en de clickfix nok blijft gewoon zitten. Makkelijker kan het eigenlijk niet.

Afbeelding

Bas
m-gineering schreef:Ik heb nog wel zo'n ding liggen, gratis af te halen
Da's een mooi excuus om de wielen richting Kiel Windeweer te sturen. (als de pekel is verdwenen...)

Die Carradice tassen zijn wel mooi (wel erg klassiek voor op een nieuwerwetse racer) maar redelijk aan de prijs en je hebt er weer een tas bij.
Die drager van Xtreme kost € 26 en ik kan gewoon mijn bestaande tassen gebruiken. En als je de drager niet nodig hebt dan zitten er ook geen hulpstukken aan de fiets.

Ik heb inderdaad geen oogjes op mijn fiets (al zijn daar verloopstukken voor). Maar ik wil ook geen permanente drager op mijn fiets. 9 van de tien keer fiets ik toch maar een rondje om de kerk en dan heb ik geen drager nodig.

Zou het echt instabiel zijn. Het lijkt me helder dat je er geen vakantiebepakking aan moet hangen, maar een verschoninkje en een paar bananen zal de boel toch niet gelijk aan de slinger brengen (de drager is op een redelijke alu buis gelast, het lijkt me een redelijk stijf geheel...)

[edit]
Die Vaude optie ga ik ook eens bekijken, al heb ik daar eigenlijk dezelfde bedenkingen bij als bij die engelse tassen...

[edit2]
Ziet er mooi uit dat systeem van Vaude, maar maximaal 4 kg bagage voor € 70 vind ik wel een beetje van de ratten besnuffeld.....

Groeten

Eric
eric190173 schreef:Moet ik ook bang zijn voor mijn zadelpen .....
Ik heb ooit een zadelpenbagagedrager gehad op mijn stadsfiets. Op de bagagedrager had ik een kratje gemaakt en dat gebruikte ik om mijn boodschappen te vervoeren. Zelden meer dan een kilo of 5. Tijdens het fietsen met boodschappen achterop, had ik altijd een onzeker gevoel omdat je het veren van de bagagedrager voelde.
Na ongeveer 3 jaar brak niet de zadelpen, maar het bovenste stukje van de zitbuis van mijn fiets af. Die fiets kon ik dus weggooien. Vooropgesteld het was geen bizondere fiets, maar een goedkoop Decathlonfietsje. Desondanks vraag ik mij nog steeds af of de zitbuis ook zou zijn afgebroken als ik geen zadelpenbagagedrager had gebruikt.

Gerd
eric190173 schreef:
m-gineering schreef:Ik heb nog wel zo'n ding liggen, gratis af te halen
Da's een mooi excuus om de wielen richting Kiel Windeweer te sturen. (als de pekel is verdwenen...)

Eric
[Hintmodus]En dan combineer je dat natuurlijk met zo een geweldige gezellige en altijd leerzame fietsreparatiecursus in het voorjaar zoals die elders op de site wordt aangekondigd [/hintmodus]