Additionally, paste this code immediately after the opening tag: financiën voor achterblijvers - Forum Wereldfietser

financiën voor achterblijvers

Hoi,

3 april vertrek ik voor mijn jaartje fietsen door de wereld (noordelijke Zijde route, China in en dan zie ik wel verder)

Ik ben nu al ver met het opzeggen van mijn baan en het verkopen van mijn huis. Het gaat me echter nooit lukken om alle financiële verplichtingen die ik in Nl heb zelf te regelen als ik eenmaal op pad ben. Nu wil ik mijn zus inschakelen om dat voor mij te regelen, maar zij heeft wel de vraag of zij niet financiële risico's loopt in het scenario dat er mij iets overkomt.

Dus twee vragen:
Hoe regelen andere wereldfietsers hun financiën onderweg en in Nl?
Welke financiële risico's loopt een 'zaakwaarnemer' in het geval van bijvoorbeeld vermissing en oplopende schulden?

Sjirk
Antwoord op het eerste was voor mij simpel:
Men nemen een bezorgde vader die eigenlijk zo goed als met pensioen is, en leert hem de fijne kneepjes van het zelf geld overmaken. Tevens maak je hem mede-rekeninghouder.
De zorgen doen de rest. :wink: Oftewel: hij zat bijna iedere dag te kijken of er nog genoeg geld op de betaalrekening stond, en of er geen verdachte transacties tussen zaten.

Toen het er echt toe deed (betaalpas kwijt), heeft hij dan ook de bank gebeld om die te laten blokkeren. De nieuwe betaalpas werd poste restante opgestuurd. In de tussentijd deed mijn creditcard het werk van de betaalpas.

Antwoord op de tweede vraag heb ik (gelukkig/helaas) niet. Geen koophuis hier. :wink:
Ik zou gewoon eens bij een goede notaris langs gaan.
Wim
Ik heb het ooit voor mijn broer gedaan.
Maar ik ben er nooit zo ingedoken dat ik alle juridische gevolgen helemaal heb uitgezocht. Het lijkt mij stug dat je als financieel waarnemer ook verantwoordelijk bent. Maar zoals Wim al zei. Daar heb je expers voor.
Gr.
Betty
Heb ik zelf nooit problemen mee gehad.

Ik had ook huis en baan van de hand gedaan; net zoals jij heel gauw :D .
Welke financiële beslommeringen blijven er dan nog over ??

Ik had men voorraadje geld op de bank en een visa-kaart. Dan is het eens je onderweg bent enkel zaak om op de hoogte zijn waar je min of meer de volgende keer een geldautomaat tegen komt waar je kan afhalen.

Mijn enige 'financiële beslommering' hier was 1 x per jaar een extra verzekering betalen voor als er iets met mij zou gebeuren (ongevallen of eventuele repatriering of 'search & rescue' :wink: ).

Kan je eventuele andere verplichtingen niet simpelweg regelen met een domiciliëring of doorlopende opdracht bij de bank ?

De vraag of je zus risico's loopt als jou iets overkomt heeft misschien meer met jullie broer-zus relatie te maken dan met het feit of ze al dan niet een oogje houdt op je financiële zaken.
Ze is tenslotte je zus, en als jou iets overkomt is ze erfgenaam in eerste lijn. En dat kan positief of negatief (financieel gezien) uitdraaien voor haar.
Bij ons in België zelfs tot in de derde lijn.
Zo word ik nu aangesproken voor de schulden van een overleden neefje die ik al 25 jaar niet meer gezien heb omdat eerste- en tweede lijn erfgenamen hun erfenis (schuldenberg) al afgewezen hebben :cry: .
Hier staan al diverse dingen in die volgens Nederlands recht niet kloppen. Kortom, ga naar de notaris.
Wim
Wim schreef:Hier staan al diverse dingen in die volgens Nederlands recht niet kloppen. Kortom, ga naar de notaris.
Wim
Dat kwam ook direct bij mij op. Misschien is het ook een idee om te zoeken en vragen in de wereld van expats, die vaak ook thuisblijverssituaties.
Leon
Hoe zit het als je hier wel een Nederlands "woonadres" achter de hand houdt?

Rutger
Hoi Sjirk,

Kijk eens op: http://www.wereldreis.tv/voorbereiding.htm

Letterlijk gekopieerd van de site:
Aanstellen zaakwaarnemer
Aangezien je niet alles vantevoren kan regelen hebben wij een familielid aangesteld als zaakwaarnemer. Een notariële volmacht moet ervoor zorgen dat alle voorkomende zaken goed kunnen worden afgehandeld tijdens onze afwezigheid.

De zaakwaarnemer hebben wij tevens gemachtigd op de bankrekeningen om ook op financieel gebied een oogje in het zeil te kunnen houden.

Succes met alle voorbereidingen.
Bedankt allen, Ik ga dit zeker even aan een notaris voorleggen. Goede tip!

Sjirk
Hoi Sjirk,

Overal ter wereld kom je wel internet tegen, al kan het soms een week tot twee weken duren voordat je in een grotere stad bent. Met internetbankieren kun je zelf je betalingen doen.

Voor een prikkie koop je voor je zus een tweedehandsscanner zodat ze de rekeningen of belastingformulieren naar jou kan mailen. Meestal moet een betaling binnen vier weken geschieden, dus dat mag geen probleem zijn.

Wees voorzichtig met het machtigen van iemand. Als jouw zus in de schulden komt (en dat kan buiten haar schuld om zijn), dan heeft de schuldeiser/belastingdienst/postorderbedrijf/SMS-aanbieder etc. het recht om jouw rekening te plukken :cry:
Het ligt eraan hoe ingewikkeld de financiële zaken zijn die geregeld moeten worden. Als er tijdens je aanwezigheid onroerend goed verkocht of gekocht moet worden of iets dergelijks, is het inderdaad makkelijk om een officíële zaakwaarnemer aan te stellen.
Als het gaat om eenvoudige zaken zoals het betalen van lopende rekeningen, het op peil houden van het saldo van je betaalrekening, etc., kan je het in deze tijd van internetbankieren gewoon zelf doen. Je vraagt iemand om je post in de gaten te houden en eventueel machtig je voor de zekerheid nog iemand voor je bankrekeningen. Dat scheelt je weer onnodige en dure notariskosten.

Gerd
Eric Schuijt schreef:Wees voorzichtig met het machtigen van iemand. Als jouw zus in de schulden komt (en dat kan buiten haar schuld om zijn), dan heeft de schuldeiser/belastingdienst/postorderbedrijf/SMS-aanbieder etc. het recht om jouw rekening te plukken :cry:
Dit geldt alleen als je er een en/of-rekening van maakt, maar dat moet je dus niet doen. Bij een machtiging blijf jij uitsluitend en alleen eigenaar van het geld en kunnen schuldeisers van de gemachtigde er niet aankomen. Voor de zekerheid kan je met de gemachtigde een overeenkomst ondertekenen, dat de gemachtigde de machtiging uitsluitend mag gebruiken voor de betalen van jouw schulden en de behartiging van jouw belangen. Voor het opstellen van zo'n overeenkomst heb je geen dure notaris nodig.

Gerd
Het is inderdaad wel zo dat je tegenwoordig veel op afstand kunt doen via internet bankieren, maar toch niet steeds alles. Ik heb in het verleden diverse malen langdurig in het buitenland gewerkt, en ik lees hier flink wat indianenverhalen. Wel moet je het goed regelen. Bespreek het dus ook met je bank. Notarissen zijn helemaal niet duur, en een orienterend gesprek kost al helemaal niets.
Wim
Wim schreef:een orienterend gesprek kost al helemaal niets.
Vroeger stond dat zo'n beetje op alle notarissites, nu niet meer.
Leon
Het lijkt mij dat als je een lange reis maakt je van tevoren wel weet wanneer en wat er betaald moeten worden toch? Wat zijn eigenlijk de kosten? Vele dingen kunnen automatisch afgeschreven worden. Als je dan toch dingen vergeten bent (ik noem maar een lidmaatschap van een bibliotheek dan zal dit echt niet om hoge bedragen gaan).

En om je saldo in de gaten te houden, kan je het met internet wel in de gaten houden.

Voor het internettijdperk had ik mijn boekje voor bankoverschrijvingen vast wat handtekeningen gezet voor het geval dat. Uiteraard moet je dan wel een betrouwbaar persoon hebben.

Rutger
Om het wat mij betreft af te ronden.

Ik ben voor een oriënterend gesprek geweest bij de notaris. Deze bevestigde wat ik al vermoede. Het belangrijkste risico voor de zaakwaarnemer is dat ik deze zal aanklagen wegens wanbeheer. Het risico dat ik loop is dat de zaakwaarnemer mijn rekeningen leeg haalt. Andere risico's zijn er eigenlijk niet.

Natuurlijk valt het meeste automatisch te regelen, maar er kunnen toch losse eindjes zijn die ik nu niet kan inschatten. Ooit is mijn huis bijna door een deurwaarder leeg gehaald omdat iemand anders zich op mijn huis had ingeschreven en toen flinke schulden had gemaakt. Gelukkig had degene die mijn planten water gaf, tegen zijn eigen principes in, de post geopend.

Hoe valt het te regelen? Ik kan dat per notariële akte doen die ik ook kan intrekken als ik terugkom. Omdat deze geregistreerd is (en zeker ook de terugtrekking) wordt het daardoor juridisch sterker. De andere partij weet immers zeker dat de zaakwaarnemer echt gemachtigd is uit mijn naam te handelen. Het kost ongeveer 200 euro.

Sjirk