Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Waarom staal de beste keus blijft.. - Forum Wereldfietser

Waarom staal de beste keus blijft..

Belandde op een site waarin de VOORDELEN van stalen frames èn LUGS
belicht worden...

http://www.rivbike.com/article/bicycle_ ... _materials


Yohta
Rivendell maakt heel mooie klassiek ogende frames, maar lugs beperken je toch in de maatvoering. Lugloos is net zo mooi en sterk, lichter, en je kunt er elke hoek en buiscombinatie mee maken. Staal is inderdaad erg fijn, wat mij betreft.
Wim
Wim schreef:Rivendell maakt heel mooie klassiek ogende frames, maar lugs beperken je toch in de maatvoering. Lugloos is net zo mooi en sterk, lichter, en je kunt er elke hoek en buiscombinatie mee maken. Staal is inderdaad erg fijn, wat mij betreft.
Wim
Als je echt gedreven bent maak je eerst de lugs op maat ;) : Één fiets voor de prijs van twee :D
Rivendell is zooo mooi, en dan vooral die Atlantis. 8)
Zelf geef ik, desondanks, de voorkeur aan TIG-gelaste frames boven die met lugs.
Staal is het mooiste en beste, zeker voor een vakantiefiets. (Is trouwens een volledig subjectieve mening. Eindeloze discussies zijn hier al over gevoerd)

Ik ga trouwens maffen.. :)
Als ik gelugde stalen frames verkocht, zou ik ook de lofzang van dat materiaal boven alle andere zingen.

.tsooJ
Het soldeer-argument is nog wel begrijpelijk bij reisfietsen die bij de dorpssmid gerepareerd moeten kunnen worden. Lassen kan altijd nog, heb ik begrepen. Andersom niet (een framebreuk op een las repareren door te solderen).
Verder is met staal vergevingsgezinder/soepeler/dempender te bouwen dan met aluminium lijkt me. Of dat een voordeel is, is aan eenieder zelf om te bepalen. Ik kan me voorstellen dat iemand van 120kg liever een wat stijver (aluminium want dan lichter?) frame heeft. Anders 'zwiept het alle kanten op'.
Het esthetische aspect wat vernoemd wordt is natuurlijk helemaal subjectief.
pedalman schreef:Rivendell is zooo mooi, en dan vooral die Atlantis.
Zo zag mijn 500 gulden Motobecane er 30 jaar geleden ook uit. Klassiek frame? Voor mij eerder ouderwets. Met een prijskaartje van $2000 voor alleen het frame, dan ga je wel erg ver met je retroliefde.
Robertjan schreef:Het soldeer-argument is nog wel begrijpelijk bij reisfietsen die bij de dorpssmid gerepareerd moeten kunnen worden. Lassen kan altijd nog, heb ik begrepen. Andersom niet (een framebreuk op een las repareren door te solderen).
In theorie zou je er na het schoonmaken dan alsnog een lug op kunnen zetten, maar dat zal wel stranden op passende lugs. (Marten?)
Leon
Jan Eleveld schreef:
pedalman schreef:Rivendell is zooo mooi, en dan vooral die Atlantis.
Zo zag mijn 500 gulden Motobecane er 30 jaar geleden ook uit.
Das is net zo'n opmerking als het verschil niet zien tussen een lelijke eend en een Ferrari. Allebei buitenkant van blik, 4 wielen, koplampjes, stuurwiel.....

(Ik raad je dan de lelijke eend aan, die heeft 4 deuren ;) )
Leon schreef:
Robertjan schreef:Het soldeer-argument is nog wel begrijpelijk bij reisfietsen die bij de dorpssmid gerepareerd moeten kunnen worden. Lassen kan altijd nog, heb ik begrepen. Andersom niet (een framebreuk op een las repareren door te solderen).
In theorie zou je er na het schoonmaken dan alsnog een lug op kunnen zetten, maar dat zal wel stranden op passende lugs. (Marten?)
Leon

Solderen is verbinden van twee materialen met een legering met lager smeltpunt, lassen is het verbinden van twee gelijke materialen door ze aan elkaar te smelten.

Een gescheurde las kun je dus solderen, want dat is gewoon staal aan staal vastmaken.

Een soldeerverbinding kun je alleen niet lassen, want met je vloeibare staal gat het bij veel lagere temperatuur vloeibare soldeer alle kanten op, om te beginnen als verontreiniging in je lasbad. Koperrook is ook niet goed voor de lasser

Ik zou in den vreemde trouwens niet naar de dorpssmit gaan, een plaatwerker die auto's oplapt heeft veel meer gevoel voor dun materiaal