Additionally, paste this code immediately after the opening tag: winterbanden met spikes - Forum Wereldfietser

winterbanden met spikes

Omdat er de laaste tijd reden is na te denken over winterbanden, zie hier een goede pagina met informatie uit de echt witte wereld van het noord-oosten van de VS:
http://www.peterwhitecycles.com/studdedtires.asp
Voorts is er de icebike site (die niet erg bijgehouden lijkt me worden): http://www.icebike.org/latest.htm
Wim
De vraag is alleen, welke band neem je?

De winter die we nu hebben is toch redelijk uitzonderlijk. Zoiets gebeurt denk ik een keer in de 10 jaar. Grote kans dat als je zo'n band koopt dat hij de volgende winter nutteloos in de garage blijft staan. Ik heb mijn winterband de laatste 2 jaar amper gebruikt. En nu, nu zou ik bijna willen dat er meer spikes zaten in mijn band zaten.

Wat Peter White zegt over de Snow Stud klopt wel. Het bied een stuk meer veiligheid tov een gewone band. Maar al zoek je de limieten op dan ga je net zo goed op je plaat. Voor echt winterweer zoals nu is een Marathon Winter beter op zijn plaats. Maar Nederland is een raar landje, de winters zijn nooit het zelfde.

De echte winterbanden van het zware type, zou ik alleen gebruiken voor de echte winterlanden, als je wilt gaan fietsen in Noorwegen of Zweden of zo.
Ik vind het echt geweldig dit weer! Elke ochtend is weer een expeditie om op de office te komen. Gelukkig is mijn singlespeed met 26x2.2 noppenbanden redelijk goed in het spoor te houden.
Ik ga denk ik komend weekend een ouwe band voorzien van een stuk of wat parkers zodat in ieder geval voor wat meer grip heb.
Ik verheug me er nu al op om ploeterende medefietsers met 30km/u voorbij te snellen. 8)
pedalman schreef:Ik verheug me er nu al op om ploeterende medefietsers met 30km/u voorbij te snellen. 8)
Hiermee sla je de spijker op de band!
Het rijden met zo'n winterband is vooral heel veel FUN! :D
Ik heb vandaag de 1e paar meters afgelegd met de marathon winter. De grip lijkt echt enorm, de vraag is inderdaad waar de grens ligt... :D
Dag allemaal,

Ook vandaag naar het werk gefietst(ik werk op zaterdag).
Een tochtje van 20km enkel waarvan ±10 langs een waterloop(de Dender).
Ik moet zeggen langs de Dender fietsen was heerlijk en vooral veilig met de Marathon Winter van Schwalbe(haalde ± 28 km met rugwind op een platgereden besneeuwd jaagpad). Geen verkeer. Eigenlijk was het andere stukje door de stad gevaarlijker.
Ik heb de banden in oktober aangekocht en hoefde er slechts 1 week op te wachten. Ook mijn echtgenote fietst elke werkdag naar het werk. Op de fiets naar het werk met dit winterweer, geef ons maar de spijkerbanden.

Mvg,
roeca
En als je dan op asfalt moet rijden, heb je dan geen last van die spijkers? :)
(En met wat voor fiets rij je dan?)
't maakt een hoop herrie en je hebt (uiteraard) meer rolweerstand. Door de band harder op te pompen wordt dit verminderd aangezien de spikes aan de zijkant zitten. Overigens zijn het gewoon metalen nopjes en niet echt puntjes of spijkers.
De 'spikes' zijn van magnesium of zoiets. Geen gewoon staal. Ze zijn bijzonder slijtvast. Bij mij is na jaren gebruik nog nauwelijks slijtage te zien.

Nu ik een nieuwe fiets krijg die 26 inch wielen heeft, heb ik ook weer een nieuwe winterband nodig. En ik overweeg toch weer om de snow stud te kopen, omdat die uit eigen ervaring zo goed is te gebruiken op gepekelde asfalt wegen. Ik heb geen last van geluidsoverlast, de snow stud is een zogenaamde hybrid band. En in de 26 inch versie is hij ook nog eens een keer lekker breed (50mm).
Een marathon winter is vast veiliger als het ijzelt, maar ik denk iets minder geschikt voor kwakkelwinters (geluidsoverlast) en voor dikke sneeuw (weinig profiel).
@ Leo

Metalen dopjes zeker NIET gemaakt van Magnesium of zo ziets...
Daarvoor is het veel te zacht. Wordt altijd toegepast in legering..
Meestal wordt er voor dit soort toepassingen zg. Tungsten staal of equivalent gebruikt.
Hetzelfde materiaal wat gebruikt wordt voor het bewerken van metalen.
Snijplaten, tappen ed..
Niet meer normaal, ik heb net met de mountain bike van mijn buurjongen gereden, 50 mm banden met dik blokprofiel en ik knar ontspannen door mijn rondje Nieuwe Meer zoals ik het nooit zou kunnen op een smallere band. Echt een verbluffend verschil. Vooral de relatieve ongevoeligheid van ingevroren sporen is heerlijk.

Op spiegelglad ijs doet hij het veel beter dan ik gewend ben, maar al rap slip ik dan toch. Daarvoor is een Snow Stud dus helemaal goed :?:
Yohta schreef:@ Leo

Metalen dopjes zeker NIET gemaakt van Magnesium of zo ziets..
Shit, had je bijna de ideale band gevonden om s'nachts skids mee te maken op je fixie ;)

(voor niet ingewijden, brandend magnesium poeder is de flits in de klassieke flitslampjes)
Ok, ok. :P

De spikes zijn gemaakt van 'Wolfram Carbid'.

Dit materiaal wordt ook gebruikt voor schrapers en grondboren.
Leo van Lierop schreef:'Wolfram Carbid'
In het Nederlands heet het wolfraamcarbide, met drie a's en zonder hoofdletters of aanhalingstekens.
Volgens Wikipedia gebruikt voor (tandarts)boren, snijkoppen van een tunnelboor, snijmessen van snijmachines, de "bal" uit "balpen", Widia-boren, steenbeitels en pantserdoorborende munitie en is het 'vrij goedkoop'
Leon