Additionally, paste this code immediately after the opening tag: gebroken stalen frame laten lassen? - Forum Wereldfietser

gebroken stalen frame laten lassen?

Het stalen frame van mijn Koga Terraliner (2002 of 2003) is gebroken. Een bekende plek: daar waar de liggende achtervork aan de achterpad vastzit (bij de achterderailleur dus). Ik neem aan dat zo'n breuk niet binnen de 10 jaar garantie zit op constructiefouten.

Is het een goed idee om het frame te laten lassen? Of kan ik beter uitkijken naar iets nieuws? Net een nieuwe LX groep erop gezet...

Wat is een goed adres in Amsterdam voor zo'n klus?

Erik.
Tenzij je iets heel raars gedaan hebt of er al meer dan 100000 km op hebt zitten hoort dit niet, dus zou ik de garantie claimen. Je bent ook niet de eerste met een gebroken Koga frame, dus dat maakt het argument alleen maar sterker.
Wim
bikelike schreef:Het stalen frame van mijn Koga Terraliner (2002 of 2003) is gebroken. Een bekende plek: daar waar de liggende achtervork aan de achterpad vastzit (bij de achterderailleur dus). Ik neem aan dat zo'n breuk niet binnen de 10 jaar garantie zit op constructiefouten.

Is het een goed idee om het frame te laten lassen? Of kan ik beter uitkijken naar iets nieuws? Net een nieuwe LX groep erop gezet...

Wat is een goed adres in Amsterdam voor zo'n klus?

Erik.
Garantie op constructie en materiaalfouten geldt voor de eerste eigenaar. Het lijkt me duidelijk dat je dus een nieuwe frame kunt claimen. Wat ze na drie jaar niet meer vergoeden is het circus dat de oude onderdelen niet meer op hun nieuwe frames passen. 'Ombouwkosten' is ook een gevarenzone die van fietsenmaker tot fietsenmaker kan verschillen.

Een echte reparatie is het vervangen van de pad, en dat is geen las maar framebouwwerk. Soms kom je met lassen ook een eind, maar dat ligt eraan hoever de breuk van de soldeerzone is verwijderd, direct naast of over een koperverbinding kun je niet lassen
Tja, die breuk zit inderdaad meteen naast de pad.

Ik ga eens naar de winkel waar ik hem gekocht heb.

Dank jullie voor de antwoorden!
bikelike schreef:Tja, die breuk zit inderdaad meteen naast de pad.

Ik ga eens naar de winkel waar ik hem gekocht heb.

Dank jullie voor de antwoorden!
Even een vraag: wat bedoel je met een pad in de liggende achtervork? Is het zoiets als op deze onderstaande foto? Gebeurd in Torhout (België, juli 1983) toen ik per fiets op weg was naar Frankrijk en Engeland. Het frame was pas een jaar oud en van de fabriek kreeg ik gratis een nieuw frame, ondanks dat ik erg veel had gefietst. Maar ik kon mijn mooie fietsvakantie toen wel vergeten :cry: en de trein naar huis gemomen. Het volgende jaar overgedaan 8) .

Afbeelding
Ja, precies die plek. Auw!
Nou Martin, als ik de status van de rest van dit stukje frame zie :? ,is het niet vreemd dat er een breuk ontstaan is :( . Waarschijnlijk ook al een oude fiets want deze Simplex versnelling zie toch niet veel meer :?
m-gineering schreef:Soms kom je met lassen ook een eind, maar dat ligt eraan hoever de breuk van de soldeerzone is verwijderd, direct naast of over een koperverbinding kun je niet lassen
dik5 schreef:Nou Martin, als ik de status van de rest van dit stukje frame zie :? ,is het niet vreemd dat er een breuk ontstaan is :( . Waarschijnlijk ook al een oude fiets want deze Simplex versnelling zie toch niet veel meer :?
Plaatje uit mijn antiquariaat: deze fiets was al oud toen ik hem liet lassen. Daarna heeft hij het ook nog lang (>5.000 km) gehouden. Het lijkt alsof de las aan het breken is, maar dat had hij de eerste dag al. Ik heb hem niet eens afgedankt vanwege de las. Natuurlijk snap ik Martin E.v.D. wel dat hij zijn nieuwe fiets destijds niet ter plaatse aan elkaar heeft laten bakken - dan had hij echt geen garantie meer gehad.
Leon
Afbeelding
Leon schreef:Natuurlijk snap ik Martin E.v.D. wel dat hij zijn nieuwe fiets destijds niet ter plaatse aan elkaar heeft laten bakken - dan had hij echt geen garantie meer gehad.
Maar dat treinkaartje was duurder dan zo'n frame ;)
Koga gaat me een nieuw frame met voorvork geven en daarmee brengt dit ongelukkige voorval toch ook wel geluk want ik krijg een Randonneur frame, wat toch een stuk beter frame is dan die stalen Terraliner.

Wel moet ik er acht weken op wachten. Dus voor in de tussentijd zoek ik een oplossing. Heeft iemand een op te knappen fiets, een frame van 60 o.i.d.?
bikelike schreef:Dus voor in de tussentijd zoek ik een oplossing. Heeft iemand een op te knappen fiets, een frame van 60 o.i.d.?
Ik heb nog een alu Specialized maat 57 staan met een krom achterwiel (het zadel en de zadelpen wil ik nog wel houden).

Gerd
bikelike schreef:Koga gaat me een nieuw frame met voorvork geven en daarmee brengt dit ongelukkige voorval toch ook wel geluk want ik krijg een Randonneur frame, wat toch een stuk beter frame is dan die stalen Terraliner.

Wel moet ik er acht weken op wachten. Dus voor in de tussentijd zoek ik een oplossing. Heeft iemand een op te knappen fiets, een frame van 60 o.i.d.?
Hier hangt een Koga TLO frame uit 2001 mt 57 in de garage.

groet, J
bikelike schreef:Koga gaat me een nieuw frame met voorvork geven en daarmee brengt dit ongelukkige voorval toch ook wel geluk want ik krijg een Randonneur frame, wat toch een stuk beter frame is dan die stalen Terraliner.
Op aanraden van iemand heb ik Koga gevraagd of ik ook een Signature frame (Alu 26 inch) kon krijgen tegen bijbetaling. Voor het zeer schappelijke begrag van 200 euro willen ze dat doen, inclusief voorvork en stuurlager.

Punt is dat ik echt verliefd ben op het solid black stalen Randonneur frame met zijn slanke buizen en ik nooit kriebels heb gekregen van de Signatue.

Mijn vraag is nu: is een Signature echt veel steviger? Is een Koga Randonneur even goed als een Vittorio of Snel frame, die toch ook te boek staan als tamelijk onverwoestbaar?

Verreweg de meeste van mijn reizen kan ik toch goed aan met 28 inch.
Randonneur frame = Terraliner oval frame.
Zuiz schreef:Randonneur frame = Terraliner oval frame.
???
Terraliner oval is toch iets uit het verleden?
hoi,

dit komt bekend voor deze heb zo'n 5000 km terug in Zuid-Afrika laten lassen
voor ongeveer €2,50
"steel is real" gejat van Thorn

Afbeelding

groetjes

Jos