Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gemeenteraadsverkiezingen 2010 fietsvoorzieningen - Forum Wereldfietser

Gemeenteraadsverkiezingen 2010 fietsvoorzieningen

Zonder wereldfietsers om hun politieke voorkeur te willen vragen: dat is te plat, ben ik geinteresseerd wat Dé Wereldfietser vindt van de fietsvoorzieningen in Nederland. Ik vraag met klem geen vergelijkingen te doen met het totaal ontbreken van voorzieningen in arme landen.
Persoonlijk vind ik dat gemeenten meer moeten doen om fietsers - ook voetgangers - te beschermen. Ik woon aan een straat waar helaas veel zwaar, transitoverkeer het straatbeeld bepaald en waar de fiets wordt genegeerd. De hoofdweg heeft 3 kruisingen waar de fietser van rechts de doorgang moet worden vrijgelaten("voorrang moet worden gegeven"), maar er is niemand die het erop waagt. De auto's, waaronder vrachtverkeer, passeren de kruisingen "van links" met gemiddeld 65km per uur. In de oppositie van de raad in de gemeente waar ik woon zit een partij waarvan de voorzitter van de Europese fietsorganisatie is. Dit heeft helaas nog geen uitmuntende fietsfaciliteiten opgeleverd. Hoe kijken andere wereldfietsers tegen dit onderwerp aan?
Bij de Fietsersbond kun je klachten over slechte fietspaden of onveilige verkeerssituaties melden.
De oppositie heeft niet de macht, dus dat is verklaarbaar Dries.

Sinds ik veel fiets in het buitenland en maar zo af en toe in Nederland ben ik wat genuanceerder gaan denken over de fietsvoorzieningen in Nederland. Het aanleggen van fietspaden stimuleert automobilisten volgens mij om roekelozer te rijden. Het mengen van fietsers en auto's op dezelfde weg is misschien gevoelsmatig onveiliger, althans in de bebouwde kom, maar uiteindelijk ontkom je niet aan rotondes en andere kruisingen waar de fietsers auto's tegenkomen en dan gaat het toch vaak mis.
Waar ik woon is het fietsverkeer voor het grootste deel geïntegreerd in het overige verkeer en dat maakt automobilisten toch wel prudent, is mijn ervaring.
De fietsvoorzieningen zijn waardeloos. En dat begint al bij het uitgeven, en bij het gedachteloos verlengen van rijbewijzen. Om over de slechte indeling van de weg nog maar niet te spreken.

Een probleem op landelijk niveau (auto gaat voor de fietser: fout!) , daar helpen de gemeenteraadsverkiezingen niets aan. Bovendien zullen mensen met een auto en/of rijbewijs niet gauw voor maatregelen stemmen om gevaarlijke automobilisten of gevaarlijke situaties in te perken... :roll:
Almere is op zich best fietsvriendelijk met een enorm netwerk van vrijliggende (dus ook niet ongezellig langs drukke wegen, maar door rustige wijken en groen) fietspaden. Helaas worden deze nu wel verwaarloost, waardoor je soms stuiterend over het pad gaat. Ook met strooien zou het wel beter kunnen.
En ook met voorrangen. Op zich gaan die fietspaden allemaal over of onder de drukke autohoofdwegen door. Op een paar uitzonderingen waar je dan opeens geen voorrang heb en soms lang moet wachten.
Ook is Almere al zo gegroeid, dat de hoofdfietspaden soms in de spits te druk zijn en het een heel gedoe is om ergens te komen zonder door tieners die perse met z'n drieën naast elkaar willen fietsen van de weg te worden gedrukt, of kleine kinderen die nog vele te klein zijn om los/alleen te fietsen.

Het is wel zeer positief dat eindelijk de scooters van de fietspaden gebannen zijn. Helaas geldt dit nog niet voor "snorfietsen" waardoor iedereen met een scooter daar op is overgestapt (wat in feite ook gewoon scooters zijn, maar dan met een ander kleur plaatje en zonder verplichte helm). Ook mogen die invaliden karretjes, wat gewoon halve auto's zijn, nog wel over het fietspad...
vincent schol schreef:Bij de Fietsersbond kun je klachten over slechte fietspaden of onveilige verkeerssituaties melden.
Ja, die worden dan aan de gemeente doorgegeven en dan...
Afbeelding
vincent schol schreef:Bij de Fietsersbond kun je klachten over slechte fietspaden of onveilige verkeerssituaties melden.
Vincent, ik ben ook lid van de fietsersbond en die vind ik een meer algemene fietserstaak hebben, echter ik zou graag de opinie van de meer lange-afstandsfietser vernemen.
Jan Eleveld schreef:De oppositie heeft niet de macht, dus dat is verklaarbaar Dries.

Sinds ik veel fiets in het buitenland en maar zo af en toe in Nederland ben ik wat genuanceerder gaan denken over de fietsvoorzieningen in Nederland. Het aanleggen van fietspaden stimuleert automobilisten volgens mij om roekelozer te rijden. Het mengen van fietsers en auto's op dezelfde weg is misschien gevoelsmatig onveiliger, althans in de bebouwde kom, maar uiteindelijk ontkom je niet aan rotondes en andere kruisingen waar de fietsers auto's tegenkomen en dan gaat het toch vaak mis.
Waar ik woon is het fietsverkeer voor het grootste deel geïntegreerd in het overige verkeer en dat maakt automobilisten toch wel prudent, is mijn ervaring.
Deze mening deel ik volkomen, Jan. Gemengd gebruik maken van de weg ben ik voor, maar dan wel de zwakkere verkeersdeelnemer(fietser, voetganger, kinderen) goed beschermen.
Robertjan schreef: Een probleem op landelijk niveau (auto gaat voor de fietser: fout!) , daar helpen de gemeenteraadsverkiezingen niets aan. Bovendien zullen mensen met een auto en/of rijbewijs niet gauw voor maatregelen stemmen om gevaarlijke automobilisten of gevaarlijke situaties in te perken... :roll:
Ik heb zowel een auto als een rijbewijs daarvoor en toch stem ik voor beperking van de automobiliteit en verbetering van de voorzieningen voor fietsers en ik denk dat wel meer automob's daar zo over denken.
Beste Dries,

Wereldfietsen begint bij de voordeur.
Het kan plaatselijk sterk verschillen wat de verschillende partijen voor de fietser willen doen en wat deze partijen voor de fietser gedaan hebben.
Zelf zou ik nooooooit rechts stemmen (bah!), maar zo is Houten verkozen als fietsstad van het jaar en de wethouder verkeer van Houten is wel van de VVD! Deze wethouder haar fietshart zit echt op de goede plaats.
Vind je het fietsbeleid van jouw gemeente voor jou echt belangrijk: wordt lokaal actief, meld je bij buurtcomitees, schrijf ingezonden brieven in de krant, reageer op plaatselijke sites, wordt actief in een politieke partij waarvan je denkt dat je daar wat kunt bereiken.
Een speciale tip: bezoek de kroeg die de leden van de gemeenteraad bezoeken na afloop van hun vergaderingen.

Succes!

Bert
Verkiezingsprogramma's zijn maar teksten en bijna elke partij vindt het tegenwoordig opportuun om een fietsvriendelijk imago uit te stralen maar de praktijk is daar vaak niet mee in overeenstemming. Het is dus een goed idee om na te gaan wat diverse partijen daadwerkelijk hebben gedaan.
Overigens heeft de Fietsersbond in diverse gemeenten een afdeling die de politiek kritisch volgt.
In Bergen op Zoom heeft de gemeente een verkeersplan opgesteld met benoeming van knelpunten. 1 van die knelpunten is aangepakt. Dat punt is zodanig achteruit gegaan dat ik een oppositiepartij een klacht in de schoot heb geworpen (met specifieke benoeming welke onderdelen van dat punt ongelukken in de hand werken).
Dat verkeersplan geldt van 2005-2015. Maar als ze alle knelpunten 2x moeten aanpakken (1x slecht en 1x goed), dan zijn ze in 2030 nog niet klaar.

Ik ga duidelijk niet op 1 van de huidige coalitiepartijen van Bergen op Zoom stemmen... :lol:
Robertjan schreef:In Bergen op Zoom heeft de gemeente een verkeersplan opgesteld met benoeming van knelpunten. 1 van die knelpunten is aangepakt. Dat punt is zodanig achteruit gegaan dat ik een oppositiepartij een klacht in de schoot heb geworpen (met specifieke benoeming welke onderdelen van dat punt ongelukken in de hand werken).
Dat verkeersplan geldt van 2005-2015. Maar als ze alle knelpunten 2x moeten aanpakken (1x slecht en 1x goed), dan zijn ze in 2030 nog niet klaar.

Ik ga duidelijk niet op 1 van de huidige coalitiepartijen van Bergen op Zoom stemmen... :lol:
De wethouder verkeer van Bergen op Zoom is Sander Siebelink van de lijst Linssen, de grootste partij in Bergen. Opmerkelijk is dat juist bij lokale partijen de fiets er bekaaid afkomt. Deze "lokalen", die geen landelijke politieke uitgangspunten hebben, zijn vaak opportunistische bezig: luisteren naar "wat de bewoners willen" is dikwijls je oren laten hangen naar die clubs die het harst roepen, of in staat zijn een gladde lobby op te zetten. De praktijk is dat "Lijst Janssen" of "Gemeentebelangen" gemakkelijker beinvloed worden de ondernemmerslobby en "invloedrijke bewoners" die perse twee auto's voor de deur willen hebben staan en klagen over "bereikbaarheid". Vaak krijgen zij van de "lokalen" hun zin en worden goede plannen om het fietsklimaat te verbeteren afgezwakt of op de lange baan geschoven.
Goede fietstvoorzieningen heeft meestal niets met rechts of links te maken. Vaak heeft het met persoonlijke inzet en gevoel voor verhoudingen en pragmatisme te maken. Dat blijkt inderdaad in mijn huidige woonoplaats Houten, waar de zaken redelijk goed geregeld zijn. De wethouder (VVD) is overigens een fervent voorstander van goede fietsvoorzieningen én goede voorzieningen voor de auto. Het een gaat nu eenmaal niet zonder het ander. In mijn geboortestad en vroegere woonplaats Amsterdam, is dat is dat anders, maar ja die stad is dan ook stevig in de greep van wereldverbeteraars en ouderlingen. Ik stem, anders dan de meeste wereldfietsers, rechts. Maar dat heeft meer met een algemene visie op mens en maatschappij dan met fietsvoorzieningen te maken. Overigens zijn de gemeenten met de beste fietsvoorzieningen en bevlogen wethouders meestal "rechts" en de probleemgemeenten, ik noem in dit kader een stad als.Nijmegen met zijn fietsstallingverbod en andere ellende! niet zelden links! Iets om over na te denken in maart.
Als ik naar mijn omgeving kijk, dan is het allemaal zo slecht nog niet.
Een aantal jaren geleden is op mijn vaste fietroute een vrijliggend fietspad aangelegd door de polder (zodat ik geen gebruik hoef te maken van een drukke rijksweg).
Op die rijksweg is de snelheid ook nog verlaagd van 80 km/h naar 60 kmp/h. Dit wordt ook regelmatig gecontroleerd door de politie. Dit doen ze allemaal omdat dit een vaste route is voor scholieren.
Ook herinner ik me een keer dat er niet gestrooid werd op een druk fietspad. Daar heb ik een keer over geklaagd, en er is daarna altijd gestrooid.

Dat gezegd hebbende, vind ik het als vakantiefietser niet prettig rijden in Nederland omdat dit gewoon een druk landje is. Maar daar is natuurlijk weinig aan te doen.
bert sitters schreef:Beste Dries,

Wereldfietsen begint bij de voordeur.
Het kan plaatselijk sterk verschillen wat de verschillende partijen voor de fietser willen doen en wat deze partijen voor de fietser gedaan hebben.
Zelf zou ik nooooooit rechts stemmen (bah!), maar zo is Houten verkozen als fietsstad van het jaar en de wethouder verkeer van Houten is wel van de VVD! Deze wethouder haar fietshart zit echt op de goede plaats.
Vind je het fietsbeleid van jouw gemeente voor jou echt belangrijk: wordt lokaal actief, meld je bij buurtcomitees, schrijf ingezonden brieven in de krant, reageer op plaatselijke sites, wordt actief in een politieke partij waarvan je denkt dat je daar wat kunt bereiken.
Een speciale tip: bezoek de kroeg die de leden van de gemeenteraad bezoeken na afloop van hun vergaderingen.

Succes!

Bert
Beste Bert, het doet me een genoegen dat je nog zo optimistisch bent over inspraak bij politici. Voor mij is dat deels een station passé door ervaringen. Zoals ik al zei is de voorzitter van de Europese fietsfederatie fractievoorzitter van een partij in de gemeenteraad, waar ik woon. Ik heb mijn stem aan hem toevertrouwd, alleen wat mij betreft mag er, zoals RobertJan al schrijft, veel meer gedaan worden voor het terugdringen van de automobiliteit en het verbeteren en bevorderen van het fietsverkeer in de gemeenten. Waarschijnlijk zijn de raadsleden in de gemeenten in het noordelijk deel van dit land geheelonthouders, want ik zie ze nooit in kroegen.
marcelvos schreef:Goede fietstvoorzieningen heeft meestal niets met rechts of links te maken. Vaak heeft het met persoonlijke inzet en gevoel voor verhoudingen en pragmatisme te maken. Dat blijkt inderdaad in mijn huidige woonoplaats Houten, waar de zaken redelijk goed geregeld zijn. De wethouder (VVD) is overigens een fervent voorstander van goede fietsvoorzieningen én goede voorzieningen voor de auto. Het een gaat nu eenmaal niet zonder het ander. In mijn geboortestad en vroegere woonplaats Amsterdam, is dat is dat anders, maar ja die stad is dan ook stevig in de greep van wereldverbeteraars en ouderlingen. Ik stem, anders dan de meeste wereldfietsers, rechts. Maar dat heeft meer met een algemene visie op mens en maatschappij dan met fietsvoorzieningen te maken. Overigens zijn de gemeenten met de beste fietsvoorzieningen en bevlogen wethouders meestal "rechts" en de probleemgemeenten, ik noem in dit kader een stad als.Nijmegen met zijn fietsstallingverbod en andere ellende! niet zelden links! Iets om over na te denken in maart.
Nogmaals: dit kan per gemeente sterk verschillen en je kunt afhankelijk zijn van een wethouder. Met wethouder Marianne Kallen van Houten heb ik wel eens uitvoerig gesproken en bij haar echt een fietsvisie ontdekt, ondanks dat zij van de VVD is. Het gemeentebestuur van Nijmegen heeft zich laten beinvloeden door de ondernemerslobby, die al die fietsen op straat maar niets vindt. Overigens heeft Houten een zeer breed college, met ook een groot PvdA-smaldeel, de Christen Unie en GroenLinks.
Dat het in Amsterdam allemaal slecht gaat bestrijd ik. Ik woon in een overwegend links stadsdeel dat 20 jaar geleden nog een "stadsvernieuwingswijk" was met veel verloedering en vechtpartijen met de ME, zoals op 30 april 1980. Nu is het een stadsdeel met een hoge woonwaardering, goede scholen en inmiddels steeds meer fietsvoorzieningen. Als ik 's morgens vroeg uit mijn raam kijk, dan zie ik dat eerst de fietspaden gestrooid en sneeuwvrij gemaakt worden en daarna pas de rijbanen voor de auto. Ieder voordeel heeft zijn nadeel: door het aantrekkelijke woonklimaat is mijn stadsdeel aan het veryuppen en daar zitten veel rechtse types tussen. Ik ben niet alleen links vanwege mijn affiniteit met het fietsen. Het is voor mij ook mijn maatschappijvisie, maar een fiets als vernuftig vervoersmiddel past daarbij. Ook binnen "links" zijn er verschillen. Ik voel mij "genuanceerd links".
marcelvos schreef:Goede fietstvoorzieningen heeft meestal niets met rechts of links te maken. Vaak heeft het met persoonlijke inzet en gevoel voor verhoudingen en pragmatisme te maken.
Mee eens, zo is de voorzitter van de Fietsersbond lid van het CDA en de voorzitter van de europese fietsfederatie lid van het Progressief Akkoord Coevorden(PAC). Echter heeft het bevorderen van fietsfaciliteiten mijns inziens onvermijdelijk te maken met het terugdringen van automobiliteit en daar is wel een duidelijke keuzemogelijkheid tussen links en rechts. Maar ook in PvdA en CDA bestuurde gemeenten is over het algemeen economische prioroteit het toverwoord.
DriesBa schreef:
bert sitters schreef:Beste Dries,

Wereldfietsen begint bij de voordeur.
Het kan plaatselijk sterk verschillen wat de verschillende partijen voor de fietser willen doen en wat deze partijen voor de fietser gedaan hebben.
Zelf zou ik nooooooit rechts stemmen (bah!), maar zo is Houten verkozen als fietsstad van het jaar en de wethouder verkeer van Houten is wel van de VVD! Deze wethouder haar fietshart zit echt op de goede plaats.
Vind je het fietsbeleid van jouw gemeente voor jou echt belangrijk: wordt lokaal actief, meld je bij buurtcomitees, schrijf ingezonden brieven in de krant, reageer op plaatselijke sites, wordt actief in een politieke partij waarvan je denkt dat je daar wat kunt bereiken.
Een speciale tip: bezoek de kroeg die de leden van de gemeenteraad bezoeken na afloop van hun vergaderingen.

Succes!

Bert
Beste Bert, het doet me een genoegen dat je nog zo optimistisch bent over inspraak bij politici. Voor mij is dat deels een station passé door ervaringen. Zoals ik al zei is de voorzitter van de Europese fietsfederatie fractievoorzitter van een partij in de gemeenteraad, waar ik woon. Ik heb mijn stem aan hem toevertrouwd, alleen wat mij betreft mag er, zoals RobertJan al schrijft, veel meer gedaan worden voor het terugdringen van de automobiliteit en het verbeteren en bevorderen van het fietsverkeer in de gemeenten. Waarschijnlijk zijn de raadsleden in de gemeenten in het noordelijk deel van dit land geheelonthouders, want ik zie ze nooit in kroegen.
Beste Dries,

Bernard is inderdaad fractievoorzitter van het PAC in de gemeente Coevorden, maar het PAC heeft slechts 4 van 25 zetels in de raad. Het college van B&W bestaat uit de PvdA en de VVD. Het PAC zit dus niet in het Dagelijks Bestuur.
Als fietsend Coevorden dus echt vindt dat het anders moet met het fietsbeleid, dan moet men niet op de huidige collegepartijen stemmen!
In de jaren tachtig werd in de naar een vlindermodel stedenbouwkundig opgezette stad gekozen door het terugdringen van de automobiliteit door een noord-zuid fietspad langs de doorstroomroute van ongeveer 20km aan te leggen. Het fietsverkeer kreeg voorrang bij de verkeerslichten op autoverkeer. Dat heeft precies twee jaar geduurd en toen werd het autoverkeer weer bevoordeeld. In de praktijk betekent dat dat je soms tweemaal groen voor auto's in dezelfde rijstrook moet laten voorgaan voordat het fietsverkeer aan de beurt is(met groen licht). Ook dat is politiek.