door
Wim » za 09 jan, 2010 15:40
De eisen voor een zaklamp voor kampeergebruik en een koplamp voor de fiets verschillen nogal. Voor een zaklamp wil je het liefst een brede egale bundel hebben die niet eens al te fel is. Je wilt je nachtzicht niet helemaal kwijt zijn, en evenmin anderen verblinden. De bekende Petzl hoofdlampjes zijn dus prima. Lekker diffuus licht, en lange batterijduur. Handsfree gebruik is ook ideaal.
Op de fiets wil je een redelijk smalle en felle bundel hebben die egaal verlicht, dat wil zeggen meer licht bovenin (=veraf) geeft, en net daarboven scherp afgrenst om geen tegenliggers te verblinden. Je wilt veel licht, en een lange gebruiksduur op de batterijen, dus er mag geen spatje licht verloren gaan door de hemel etc te verlichten.
Het probleem met veel zaklampen is dat ze op beide fronten tekort schieten. Ze hebben een te smalle en te felle bundel om prettig mee rond de tent te werken, en je moet ze ook nog vasthouden. De brandduur is meestal ook niet best. Op de fiets zit je zeker ook met het probleem van de beperkte brandduur, en daarnaast ontbreekt het aan een goed ontworpen bundel: teveel licht dichtbij, zodat je niet meer goed in de verte kunt kijken, maar wel zoveel licht omhoog stralend dat je tegenliggers verblindt.
Mijn advies voor de vakantiefietser die op de fiets slechtst incidenteel licht nodig heeft blijft dus simpel: een Petzl Tikkina of zo voor rond de tent, en een B&M Dymotec 6 dynamo plus een ronde lumotec halogeen koplamp. Dat laatste is goedkoop (samen iets van 50 euro), geeft flink en goed licht (beter dan bijna alle betaalbare batterrijlichten), en het is ook nog betrouwbaar. Als je echt veel in het donker rijdt dan wil je een naafdynamo, maar dat is en ander en duurder verhaal.
Wim