Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Welke tandwielen (wel of niet) bij een Rohloff naaf? - Forum Wereldfietser

Welke tandwielen (wel of niet) bij een Rohloff naaf?

De volgende vragen komen bij me op nu ik aan het nadenken ben over een geschikte tandwielcombinatie bij een Rohloff naaf:

- ID Worx adviseert een oneven aantal tandjes voor. Waarom is dat?

- Je hebt achtertandwielen met 15, 16, 17 en 21 tandjes. Waarom bestaan er geen tandwielen met 18, 19 of 20 tandjes?

- Zelf zat ik te denken aan de combinatie 43x17. Dit lijkt namelijk veel op mijn huidige combinatie met 22, 32, 44 vóór en 11, 13, 15, 17, 20, 23, 26, 30 achter. Maar 40x16 en 52x21 lijken erg veel op de combinatie 43x17. Wat is de beste oplossing en waarom?

- Zijn er eigenlijk combinaties die je absoluut niet moet nemen?
Ik heb zelf 45x16 en dat is echt te zwaar. Ik kom lichte verzetten tekort, en de zwaarste gebruik ik nooit. Bovendien kom ik hierbij te snel in de onderste zeven versnellingen, en die lopen nu eenmaal wat minder mooi. Ideaal wat dat betreft is dat je zoveel mogelijk in de 11 zit. Mijn advies zou daarom zijn op een vakantiefiets het lichtste verzet te monteren dat nog door Rohloff wordt toegestaan: 40x17 of 38x16. De eerste versnelling is dan ongeveer hetzelfde als 24x34 bij een derailleur. Zie http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... ohloff.pdf voor een overzicht en een vergelijking met derailleur tandwielcombinaties. Net als bij een derailleur gaat het er bij een tourfiets om dat je lichtste verzet licht genoeg is om iedere helling op te komen. 40x17 is door de grotere tandwielen en de iets langere ketting wat zwaarder van gewicht dan 38x16, maar gaat ook iets langer mee.
Wim
- Het schijnt er op te lijken dat door een oneven aantal tandjes de ketting anders slijt.

- Geen idee.

- Meer tandjes levert minder snelle slijtage op. Tevens zit het meer in de weg voor het trappen, is de kans groter je broek er aan vuil te maken, en loopt een groter tandwiel meer kans door een steen geraakt te worden bij offroad fietsen.

- Bij mijn weten niet, zo lang je je maar aan het Rohloff-regeltje houdt dat er voor minstens 2,5x zoveel tandjes moeten zitten als achter. Wat erg jammer is, want ik kan wel iets van rond de 2,3 gebruiken... :roll:
Robertjan schreef:- Het schijnt er op te lijken dat door een oneven aantal tandjes de ketting anders slijt.

- Geen idee.

een ketting heeft een binnen en een buitenschakel. Na slijtage worden de gaten in de binnenschakels ruim, waardoor de buitenschakels op grotere afstand komen. De ondelinge afstand van de rolletjes in de ketting wordt dan goed, te lang, goed, te lang etc. Met oneven aantal tanden zorg je er voor dat iedere tandholte evenveel goede en foute beurten maakt, en dus regelmatig slijt
Als ik het goed begrijp geldt dit dus in principe voor zowel voor als achter, maar vermoedelijk vooral achter.
Wim
Marten, ik snap het nog niet helemaal. Gaat het (vooral) om het voorste of het achterste tandwiel?
Hans van Lent schreef:Marten, ik snap het nog niet helemaal. Gaat het (vooral) om het voorste of het achterste tandwiel?
geldt voor een tandwiel in combinatie met een ketting. Achter op een fiets heb je meestal minder tanden, dus daar valt het slijtagepatroon in de regel eerder op.

NB bij een derailleur gaat dit veel minder, dan zal na iedere keer schakelen de ketting weer random ingrijpen
OK, maar waarom worden er door leveranciers dan 'even' combinaties aangeboden?

Idworx vermeldt op de website het volgende: de extra geharde idworx KMC x1 ketting en het idworx Middleburn 7075t6 hard-gecoate kettingblad met een oneven(!) aantal tanden verhoogt de levensduur van de aandrijving nog eens sterk.

En ondanks het uitroepteken in de vorige zin leveren ze hun model CR/CR Comfort standaard met de combinatie 42x16.

Kijk, daar snap ik dan helemaal niets meer van.
Hans van Lent schreef:OK, maar waarom worden er door leveranciers dan 'even' combinaties aangeboden?


Kijk, daar snap ik dan helemaal niets meer van.
a) ze worden gekocht
b) de fabrikant hoeft er zelf niet op te fietsen

simpel toch?
m-gineering schreef:
Hans van Lent schreef:OK, maar waarom worden er door leveranciers dan 'even' combinaties aangeboden?


Kijk, daar snap ik dan helemaal niets meer van.
a) ze worden gekocht
b) de fabrikant hoeft er zelf niet op te fietsen

simpel toch?
Dat is toch geen antwoord, en dat zegt de ene fietsbouwer over zijn collega fietsbouwer? Erg vreemd.

Het is gewoon marketing. Wil je oneven tandjes op het voorblad (dan zijn ze eveneens je ketting en kettingblad voorzien van een hardcoat), dan moet je gewoon een duurder model kopen, zoals de ER, OR of EtiR. Andere specificaties zijn dan ook iets luxer en beter, zoals je velgen dan een ceramisch coating meekrijgen of zoals vele andere onderdelen iets duurder afgemonteerd worden, zoals de verlichting, de naafdynamo, etc.
Wat mij dan verrast is dat Rohloff zelf de naaf standaard met een 16t kransje levert, en in de overbrengingsvoorbeelden slechts even voortandwielen noemt. Juist zij hebben toch als leverancier van een van de beste kettingen verstand van kettingslijtage?
Wim
Marten schreef: geldt voor een tandwiel in combinatie met een ketting.

Dan komt bij mij de volgende vraag op: Speelt het aantal schakels op de ketting dan ook nog een rol?