Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfotografen, fietsende fotografen vinden elkaar - Forum Wereldfietser

Wereldfotografen, fietsende fotografen vinden elkaar

Hoi Wereldfietsers,

Vanuit de Wereldfietser ontstaan er allemaal verschillende initiatieven. Je ziet dat terug in bv de "rondjes fietsen" en nu hebben wij als fietsen fotografen ook een initiatief genomen. Vier leden (Marco, Gudy, Ellen en Dennis) van de Wereldfietser hebben het platform "Wereldfotografen" opgericht.

Wereldfotografen is een platform van reisfotografen. De leden kenmerken zich met name in explosieve outdoorfotografie en indringende documentairefotografie. De foto's worden overal te wereld geschoten. Hierbij stelt het platform Wereldfotografen zich ten doel de wereld te laten zien zoals haar reizigers die op dat moment ervaren. Mooie eerlijke foto's die in minder dan een seconde de wereld laten zien. Een momentopname, een plaatje, een ervaring.
Wereldfotografen geven regelmatig lezingen en exposities.

Wereldfotografen is geen vereniging, geen stichting, geen bedrijf of een andere organisatievorm. Wereldfotografen is een platform. Een plek waar reizende fotografen elkaar ontmoeten. De leden hebben elkaar ontmoet tijdens het reizen en fotograferen.

Kijk op http://www.wereldfotografen.nl voor meer informatie.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik de site nog helemaal af heb kunnen maken maar dat zal ik in de loop van de tijd wel afronden. We willen vooral eens kijken wat onze hobby fotografie en fietsen nog meer kan brengen. Op de fiets en wandelbeurs in 2010 zullen we een expositie organiseren. En daarnaast houden verschillende leden een lezing. Ben heel benieuwd wat de toekomst ons verder gaat brengen....en natuurlijk zijn we benieuwd naar jullie reacties op de foto's.

Groetjes,
Marco
Mooi initiatief! :D
Ik vind het hele mooie foto's ;)
Beste Fotopro's,een vraag m.b.t. Fotografie: wat is een goed toestel voor onderweg ik dacht aan de Nikon D3x maar is wel wat duur, maar wel een kwaliteitje denk ik.

Iemand een betaalbaar idee? Welk toestel kan mooie profi plaatjes schieten en is handig voor onderweg stootvriendelijk en leesbaar op Apple?
en kan een paar jaar mee zonder weer te updaten en grote opslagkaarten ivm veel foto's.

Alvast dank voor uw hulp

Groet

David
D90, D300, 5D MII. Die laatste met accent op landschappen, die andere 2 met accent op actie. Al schiet ik ook heel behoorlijke landschappen met de D300. (Zie ook HIER. Staan ook een hoop foto's bij met de D70s, welke uiteraard ook met de D300 kunnen.)

Kijk ook wat lekker in de hand ligt.

Wil je compacter en lichter (dat is waar ik naar zou kijken als ik het geld had), dan zou je aan de E-P1 of GF1 kunnen denken. Gebruik de bijbehorende pancake lens (17mm voor E-P1, 20mm voor GF1) en update de firmware voor goede autofocus. De 7-14mm groothoek is wijder dan een 10-22 op APS-C-formaat.
Goed initiatief :D
Gelijk een vraagje aande "kenners" :wink: Ik wil tijdens fietstrips eigelijk alleen een compactcamera meenemen :oops: , wel eentje met flink wat zoom. :lol:
Hebben jullie een goei suggestie onder de 300euro? :?:
Dirk
Panasonic DMC-FZ28 of DMC-TZ6. Maar ik zou iets meer geld uitgeven, iets meer lopen, en voor de Canon S90 gaan. :wink:

Zullen we hier een nieuw topic van maken?
Zelf heb ik onlangs een Panasonic Lumix GH1 gekocht. Dat is een zogeheten micro four thirds camera, dus een iets kleinere sensor dan de grote camera's (maar het verschil is niet groot). Er zit geen spiegel meer in: je kijkt in een best mooie electronische zoeker op ooghoogte naar het door de sensor opgebouwde beeld. Er is ook een groot uitklap lcd scherm, maar dat vind ik persoonlijk geen fijne manier om te werken. Door de iets kleinere sensor en het ontbreken van een spiegelhuis zijn deze lenzen en deze camera flink lichter en kleiner, met nog wel een semi professioneel resultaat. De G1 versie kan niet filmen, maar is wel veel goedkoper, en heeft een lichtere 3x zoom kitlens.
Mij lijkt die G1 eeen heel mooie reiscamera, maar als je echt lichter wilt dan zit je vast aan compact camera's, met veel kleinere sensors en relatief matige beeldresultaten. Zelf kan ik daar niet lekker mee werken, al was het maar vanwege die hopeloze lcd schermen die voor zoeker moeten doorgaan. De kleine Panasonics schijnen dan relatief goed te zijn.
Wim
Heerlijk, we gaan meteen al off topic, en het gaat niet meer over reizen en fotograferen, maar over gadgets en apparatuur ;).

Met de D3x benoem je ook maar meteen het beste van het beste. Als je genoeg budget hebt is het natuurlijk naast de D3s en de topmodellen van Sony en Canon het beste wat geld je kan bieden. Maar bedenk je wel even dat dit soort topmodellen ook het beste glas (incl. statief) nodig hebben om hun potentieel het meest te benutten. Nadeel: geld+gewicht+statief. Voordeel: topkwalitateit wat betreft beeldkwaliteit.

Voor robuuste apparaten zit je al snel gebonden aan de metalen body's van de topmodellen. Deze zijn ook goed gesealed tegen stof en water. Ik ben zelf een Nikon-mannetje, dus de D300s+18-200VRII is misschien een leuke set voor je. Maar heb natuurlijk geen flauw idee wat je budget is en hoeveel gewicht je wilt meezeulen.

We zijn allemaal gadgetjunkies, ik ook, dus wat RobertJan zegt over die Olympus en Panasonic, geeft je het voordeel van licht en compact en toch een relatief grote sensor. Wat beeldkwaliteit staat momenteel de nieuwste Leica X1 op nummero uno. Voor alle modellen geldt overigens wel dat je iets inlevert op autofocussnelheid en telezoomvermogen (tenzij met adapter je telelenzen aansluit etc, maar ja, dan niet meer compact natuurlijk en kun je net zo goed een DSLR nemen). En ze zijn ook relatief duur natuurlijk als je al in bezit bent van een Nikon of Canon systeem. Je kunt tegenwoordig ook al een behoorlijke compacte DSLR body kopen. Heb je nog geen camerasysteem, wil je licht, compact en modern, dan is misschien de Panasonic Lumix GF1 het beste wat je momenteel kunt kopen. Goedkoper dan de Leica, betere autofocus dan de Olympus.

Misschien is een compacte waterproofcamera wel iets voor je: Canon PowerShot D10. Of eentje die je bijna kunt laten stuiteren, zoals een Casio Exilim G1. Maar goed dan lever je weer in op beeldkwaliteit en autofocussnelheid ten opzichte van andere merken.

Wat betreft duurzaamheid kun je natuurlijk jaaaren vooruit, zolang je natuurlijk een beetje zuinig bent op je spullen. En zolang je geen gearjunkie bent, hoef je ook niet elk jaar je lenzen en camera's te vernieuwen.

Apple of PC heeft hier verder niets mee te maken (imho), want voor beide versies is wel software te verkrijgen uiteraard. Houdt je van functioneel dan is een PC natuurlijk goed te doen, houdt je van design dan is die Apple natuurlijk helemaal je van het.

Maar volgens mij proef ik wel een beetje relativeringsvermogen in je schrijven. Dan weet je dus ook wel dat om een beetje een profi-plaatje te schieten, je vooral creativiteit nodig hebt. En dat zit niet in een knopje op je camera verborgen. Die creativiteit zit hem vooral in de kennis die je hebt over je apparatuur, je verbeeldingskracht en je gekozen standpunt. Hieruit vloeit de beeldtaal van je foto en daarin zit de kracht van elke "profi-foto".

Ik maak overigens nog steeds de leukste foto's met een Olympus Mju..... 100euro voor een body met een simpel maar heel mooi lensje erin. En dan maar diarolletje (sensa/velvia) schieten. Fotograferen gaat dus vooral om: naar buiten gaan, je ogen laten rollen en je fantasie loslaten.

Kortom, er is zoveel te verkrijgen. Ik zou zeggen: volg je intuitie en verliefdheid en koop gewoon wat je het beste gevoel geeft. Volg vooral niet je verstand, veel te ingewikkeld ;).
David Samson schreef:Beste Fotopro's,een vraag m.b.t. Fotografie: wat is een goed toestel voor onderweg ik dacht aan de Nikon D3x maar is wel wat duur, maar wel een kwaliteitje denk ik.

Iemand een betaalbaar idee? Welk toestel kan mooie profi plaatjes schieten en is handig voor onderweg stootvriendelijk en leesbaar op Apple?
en kan een paar jaar mee zonder weer te updaten en grote opslagkaarten ivm veel foto's.

Alvast dank voor uw hulp

Groet

David
AB schreef:Houdt je van functioneel dan is een PC natuurlijk goed te doen, houdt je van design dan is die Apple natuurlijk helemaal je van het.
Dan heb ik dus voor niks een Apple gekocht... :roll:

Even serieus: de rest van de tekst klopt helemaal, maar dat een Macintosh alleen voor design is, natuurlijk niet. Ik zal er niet verder over uitweiden, dat moet eenieder maar voor zichzelf bepalen.
Sorry RobertJan, er had moeten staan: "als je ook van design houdt" ;), zo goed?

Heb zelf een half jaar (baantje in een vorig leven) met een Apple gewerkt.... en dat terwijl ik een Windows gewend was.... Mijn God, dat was afzien, ben blij dat ik ervan af ben. Maar ze zagen er wel mooi uit! En uiteraard ook wel functioneel (als je er eenmaal aan gewend bent).
Robertjan schreef:
AB schreef:Houdt je van functioneel dan is een PC natuurlijk goed te doen, houdt je van design dan is die Apple natuurlijk helemaal je van het.
Dan heb ik dus voor niks een Apple gekocht... :roll:

Even serieus: de rest van de tekst klopt helemaal, maar dat een Macintosh alleen voor design is, natuurlijk niet. Ik zal er niet verder over uitweiden, dat moet eenieder maar voor zichzelf bepalen.
Fraaie foto's, een genoegen om naar te kijken en veel van te leren. Zo zag ik 2 fietsertjes zonder rood jasje of tasje; moet mijn reisgenoot gaan instrueren denk ik. Is er nog een optie om EXIF-gegevens weer te geven?
AB schreef:Met de D3x benoem je ook maar meteen het beste van het beste. Als je genoeg budget hebt is het natuurlijk naast de D3s en de topmodellen van Sony en Canon het beste wat geld je kan bieden.
Tip:
Afbeelding
Voor onderweg heb je meer aan een camera die uit je tas durft te halen als het stormt en stuift. En aangezien de meeste foto´s niet verder komen dan een beedlscherm lijkt me een oude D70(6MP) ideaal: meer dan genoeg resolutie, je kaartjes en schijf zijn niet zo snel vol en als hij een keer van de berg dondert koop je gewoon een andere voor een paar honderd euro.
Leon
Marco Meijerink schreef:Kijk op http://www.wereldfotografen.nl voor meer informatie.
Ik vind de portfolio's van 1 foto wel erg karig...
Succes ermee,
Leon
Je kunt er overheen gaan met de cursor, en dan aan de rechterkant op Next klikken. Maar een ronddraaiend portfolio geeft misschien iets meer cachet er aan.
Lieve allemaal ontzettend bedankt, grappig AB mijn vrouw vertelde mij vanochtend hetzelfde dat de crea factor belangrijker is dan de prijs, ik ga is rondneuzen, de waterproof en stuiterbal lijken mij wel erg fijn, de Olypus e300 trekt ook wel een beetje,

te veel keus,

Vrolijke groet

David
@Leon: je kan op twee manieren door de foto's scrollen, te weten: niets doen en lekker achterover hangen en dan komen de foto's vanzelf voorbij en op de linker- of rechter zijkant van de foto klikken.....aan jou de keuze :lol:

@hardware-zoekers 8) : Tijdens de fotocursussen die ik geef is de eerste opdracht: maak een fotoserie met je telefooncamera. Oftewel: concentreer je op compositie, compositie, compositie en nog eens compositie en laat je niet afleiden door de toeters en bellen op je camera. Daar draait het om. Met een beetje goede hardware kan je je compositie ondersteunen. Ik kan dus niet vertellen welke camera goed voor jou is zonder te weten wat je kennis is. Weinig kennis: lekkere simpele camera die je niet afleid. Veel kennis: dan kun je je wat meer te buiten gaan.
In zijn algemeenheid: kies voor een goede, lichtsterke lens.
Maar dit is wel een beetje off topic.
Marco Meijerink schreef:@Leon: je kan op twee manieren door de foto's scrollen, te weten: niets doen en lekker achterover hangen en dan komen de foto's vanzelf voorbij en op de linker- of rechter zijkant van de foto klikken.....aan jou de keuze :lol:
Ja ik gedroeg me als een gemiddelde websitekijker: nooit langer dan 3 seconden op één pagina.
Leon
Marco Meijerink schreef:@Leon: je kan op twee manieren door de foto's scrollen, te weten: niets doen en lekker achterover hangen en dan komen de foto's vanzelf voorbij en op de linker- of rechter zijkant van de foto klikken.....aan jou de keuze :lol:

@hardware-zoekers 8) : Tijdens de fotocursussen die ik geef is de eerste opdracht: maak een fotoserie met je telefooncamera. Oftewel: concentreer je op compositie, compositie, compositie en nog eens compositie en laat je niet afleiden door de toeters en bellen op je camera. Daar draait het om. Met een beetje goede hardware kan je je compositie ondersteunen. Ik kan dus niet vertellen welke camera goed voor jou is zonder te weten wat je kennis is. Weinig kennis: lekkere simpele camera die je niet afleid. Veel kennis: dan kun je je wat meer te buiten gaan.
In zijn algemeenheid: kies voor een goede, lichtsterke lens.
Maar dit is wel een beetje off topic.
David had het eerder al over “profi-plaatjes” schieten. Wat hij daarmee zou kunnen bedoelen is wellicht het spelen met selectieve scherpte-diepte….. iets wat je niet zomaar met een compactcamera kunt bewerkstelligen.

Voor selectieve scherpte-diepte heb je een combinatie nodig van een lichtsterke lens (eentje met bijvoorbeeld een openingsdiafragma van 1.4 tot 2.8) en een relatief groot belichtingsoppervlak, dus grote sensor. Plus aanvullend daarbij (afhankelijk van de afstand van het onderwerp tot het belichtingsoppervlak) een relatief grotere brandpuntsafstand. Voor veel fotografen is daarom een 85mm lens met een 1.4 of 1.8 openingsdiafragma een ideale portretlens, omdat de brandpuntsafstand van de lens je op een dusdanige afstand (perspectief) van je onderwerp (de geportretteerde medemens) houdt, zonder dat het daarbij een geflateerd perspectief oplevert. Bevind het onderwerp zich op grotere afstand, dan moet je je brandpuntsafstand aanpassen (dan kan een 70-200/2.8 zoomlens weer een goede optie zijn). Maar gebruik je een dure lichtsterke groothoeklens (bv. Een 17-35/2.8) dan moet je juist weer heel dichtbij een onderwerp gaan staan om enige selectieve scherpte-diepte te bewerkstelligen. En dat heeft voor het portretteren van mensen weer nadelige gevolgen (want vreemd standpunt=perspectief, inclusief vreemde vertekeningen naar de randen, ei-vormige hoofden etc). Kortom wil je spelen met scherpte-diepte dan ontkom je niet aan lichtsterke lensen, relatief grotere brandpuntsafstanden, en grotere sensoren (want groter belichtingsoppervlak, dus grotere beeldhoek (FOV, field of view met geringe en dus selectieve DOF depth of field)).

Dus bovenstaande pleit een beetje voor een duurdere SLR met eveneens duurdere lens. Dus als je van jezelf weet dat fotografie een blijvende hobby voor je is, koop dan inderdaad maar meteen een D3X (6000euro)….. mooi 50/1.8 lensje van 100euro erbij en je kunt schieten. En als je geld over hebt, pak je natuurlijk de 14-24/2.8, de 24-70/2.8 en de 70-200/2.8 er meteen bij. Kun je daarna altijd nog doorsparen voor een 400/2.8, waarna je de mooiste profi-look plaatjes kunt schieten die je maar wilt. Ben je wat betreft de fotografie nog wat aan het aftasten en weet je niet helemaal zeker of dit een blijvende hobby voor je wordt, dan kun je beter beginnen met een instapmodel. En inderdaad, koop dan gewoon een tweedehands D70 of D200 met een lichtsterk lensje….. dan ben je voor een paar honderd euro klaar en kun je toch al aardige “profi-foto’s” maken.

Nadeel van een compactcamera is gewoon de kleine sensor en de relatief kleine brandpuntsafstanden van de toegepaste lensjes. En hoe kleiner je brandpuntsafstand hoe groter je scherpte-diepte gebied wordt, en daarmee is de selectieve beeldtaal van je foto veelal verdwenen, omdat simpelweg zowel voor- als achtergrond scherp wordt, iets wat je meestal niet wilt (want fotografie is de kunst van het weglaten)….

Maar, zoals Marco al opmerkte gaat het niet altijd om de hardware, maar vooral wat en hoe je iets op de foto zet. Marco legt terecht de nadruk op compositie bij beginnende fotografen. Maar wil je iets verder de fotografie induiken dan zou ik de nadruk vooral leggen op spelen met beeldtaal. Wil je zeggingskracht aan een foto toevoegen dan kan compositie een krachtig middel zijn, maar compositie an sich is niet de kern van de fotografie. Beeldtaal is dat wel, het laat de foto letterlijk zijn eigen taal spreken. Een taal die an sich geen regels kent, maar zich veelal prima laat ondersteunen door verschillende “compositieregels”.

Reisfotografie omvat veelal een combinatie van architectuur-, landschaps- en documentaire- en portretfotografie, iets wat de foto’s op de hier genoemde leuke site van www.wereldfotografen.nl al een beetje laat zien. En daarbij kunnen compositieregeltjes zeker helpen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan herhaling van vorm, patronen en ritme, kleur- en kleureffecten, schaal, gulden regel, camerastandpunt & perspectief (kikvors, vogelvlucht), proporties, verhouding schaduw/licht, “het beslissend moment”, kijkrichting, afstand tot onderwerp, kunstlicht vs daglicht, kleurtemperatuur etc. Op deze manier zou je dus vele (reis)foto’s kunnen analyseren, net zolang totdat je erachter komt dat zelfs bovengenoemde compositiemiddelen niet altijd leiden tot “zeggingskracht”. Ik denk dat als je ook voorbij dit breekpunt weet te komen je op je eigen intuitieve manier kunt spelen met fotografie en kunt komen tot een eigen stijl waarbij je weet te breken met “regeltjes” zonder ze van je onderbewuste los te laten en aldoende komt tot een originele en vooral eigen stijl. Ik denk dat dat het punt is waarbij het eigenlijk niet eens zoveel meer uitmaakt met welke camera je fotografeert. Tot die tijd is het zoeken en zwaar investeren ;). Succes!
Dank allen en sory dat het een off topic werd ,
sory sory sory

maaaaaar heel veel geleerd ;inderdaad AB wil ik de diepte in wat met een standaard cameraatje niet lukt maar ga voor een paar honderd wat zoeken, dan gebruik ik hem en ben ik niet para dat ie vies,kapot of wat dan ook kan raken/worden.

Echt super veel dank mannen fotografen klasse grote klasse voor de eenvoudige man duidelijke taal en begrijpbaar.

heerlijk

vrolijke groet

David