Additionally, paste this code immediately after the opening tag: eetgerij - Forum Wereldfietser

eetgerij

heeft er nog iemand tips over deze dingen waar moet ik op letten en eetgerij dan bedoel ik alles dus he pannetjes bestek e.z.v
gr marcel
Ligt er nogal aan wat je wilt.
Er is ergens een optimum tussen gewicht, prijs en gemakkelijk en uitgebreid koken, waarbij veel geld niet alle andere nadelen oplost en veel gewicht evenmin.
Zoek eens in dit forum op pannetjes, aluminium, rvs, titamium en zo. Er is al genoeg over geschreven.
Bestek is naar wens, anders kun je in "elke winkel" in binnen- en buitenland wel iets bijkopen.
Een goed* schilmesje is handig. Zo eentje als hieronder gaat altijd mee. (iets van 6,95 euro)
Afbeelding
Leon

*: niet zo'n bot scheefsnijdend prul waar 98% van de Nederlanders mee zit te zwoegen.
Afbeelding
De mijne lijkt veel op die van jouw Leon. Maar ik heb hem in een (laser) gekartelde versie. Daar snijd ik altijd mijn brood mee en produceert mooie plakken.
Wij hebben als bord een multifunkti 'bak' mee van kunstof als bord. Het is een soort kom met steel, groter dan een soepkom maar kleiner dan een diep bord. (volgens mij ooit bij de Ikea gekocht...) Je eten blijft lekker lang warm en het eet erg praktisch. Zelf heb ik een soort herdersmes mee als snijmes en een kunstof snijplankje.
Het bestek is ook van kunstof en wordt zonodig onderweg aangevuld met 'Mc Donalds' bestek... (ook zijn we dol op ketchup, mosterd en andere zakjes die we onderweg in diverse restaurantjes tegenkomen)
Samen met een low budget alu pannesetje wat je in elkaar kan pakken is dat onze keuken.

Het grote voordeel van kunstof vind ik dat het redelijk licht is zonder de hoofdprijs te moeten betalen. Bestek raak ik ook nog wel eens kwijt....

Als je materiaal freak bent kun je bij Bever je helemaal te buiten gaan, maar ik vind het meeste over de top.... Ik besteed mijn geld liever aan een fijne brander.
Een lapland-mok. Valt niet om en is ook handig als maatbeker
Een wokpannetje, met wat dikkere bodem of anti-aanbrand. Wokken is ideaal om een een pitje een camping-maaltijd te bereiden.
Een snijplankje.
Zwitsers zakmes met kurkentrekker en flessenopener.
Schuursponje.
Sopdoekje.
Geconcentreerd afwasmiddel.
Stop voor in de wasbak.
Theedoek.
Plastic flesje met olijfolie.
Kruidensetje.
Instant-noedels met diverse smaken.
Thermoskan die in je bidonhouder past.
Heb tijdens het koken altijd een volle bidon met water bij de hand. Stel je krijgt door een ongelukje heet water over je. Dan kun je onmiddellij afkoeln.
Je hebt niet veel nodig, maar alleen de juiste dingen.

* Bakpan (anti-aanbak, met harde coating, bijv.):
Afbeelding
* Kookpan (voor 1 persoon, ga je met 2, dan kan er een grotere pan bij):
Afbeelding
* Mesje (hierboven al genoemd, ik gebruik mijn multitool incl. schroevendraaiers en tangetje):
Afbeelding
* Schuursponsje of afgezaagd kunststof afwasborsteltje
(* evt. mini-flesje afwasmiddel)
* (Lexan of metalen) lepel, waarmee je ook wel een gebakken ei of pannenkoek kunt omdraaien
* kleine potjes met kruiden als zout, peper, chili
* wat groter potje met suiker
* bakolie
* pannengreep
(*evt. microvezel mini-doekje om af te drogen)
Als bord gebruik ik een vrolijk plastic bord van de Ikea van iets van 50 -60 gram. In de 'echte' camping borden heb ik nooit zoiets lichts gevonden. Als beker een grote lichte plastic beker. De beker is groot en smal genoeg om er een Ortlieb koffie filter in te hangen zonder dat je daarvoor de gebruikelijke haringen nodig hebt. Als bestek heb ik GSI lexan bestek van 22 gram voor een set, plus een zakmes voor het echte snijden.
Als pannen gebruik ik de hard geanodiseerde Trangia pannen. Die zijn net zo licht als titanium (bijvoorbeeld 80 gram voor een 1 liter pan en 80 gram voor een 18 cm koekenpan, plus een greep), verdelen de warmte veel beter, koken sneller en gebruiken minder brandstof dan titanium, en bakken niet aan. Ze zitten bij een Trangia 27 of 25 set, maar zijn voor vrij weinig geld ook los te koop als je een andere brander wilt gebruiken.
Wim
Borden? Die nemen we nooit mee, want de deksels van onze Sigg-pannen doen prima dienst als bord. Die Sigg-pannen zijn al zeker 15 jaar oud en zijn nog steeds prima bruikbaar. Ze zijn buiten aluminium en aan de binnenkant rvs.

De brander is in Europa een Bleuet 206, ongeveer 30 jaar oud en buiten Europa een MSR Whisperlite, 15 jaar oud.

De rest van de uitrusting wordt wat vaker vervangen en is min of meer 'bij elkaar geraapt'.
Een goeie bakpan heb ik nog niet gevonden. Of de anti aanbaklaag vliegt er af (ik denk dat onze benzinebrander daar debet aan is) of ze zijn zo kleefgevoelig dat ik net zo goed kan bakken in mijn alu pannetjes met veel olie (frituren)...
Primus.
Ik ben dus erg blij met die ultralight hard aluminium (=geanodiseerd) koekenpannen van Trangia. Voor familiegebruik hebben we een Trangia 25 UL-HA met 22 cm pan met anti aanbaklaag. Dat werkt erg goed (ook met de hete multifuel brander), maar is wel wat zwaarder dan een gewone pan (172 gram tegen 112 gram voor de 22 cm HA pan). Ik heb ook met een HA pan gebakken en hoewel dat iets meer aanbakt dan een teflon pan is het goed genoeg, en stukken beter dan een gewone aluminium pan. Zie hier voor de gewichten van de verschillende uitvoeringen: http://www.trangia.se/core/files/3481.W ... %20eng.pdf
Wim
Gewoon messtins,kosten 2 euro ofzoiets,goede brander met windschermpje en
een stabiele basis,je wilt dat water wat hierboven genoemd wordt echt niet nodig hebben.
Leatherman(multitool) met blikopener etc,erg handig!
petfles(sen) voor in de petfleshouder(s).
Grote mok natuurlijk.
Als deksel voor de messtins gebruik ik wat alu folie,superlicht en compact.
Verder 1 vork,lepel en mesje.
Vaak heb ik wel afwasmiddel bij maar dat heb ik meer om mijn banden er in geval van lekkage weer snel op de velg te krijgen.
Wat zout en peper kan een hele maaltijd verbeteren,ipv suiker zoetjes meenemen.Ik zet 's morgens zelf koffie dus ik sleep altijd completa en oploskoffie mee. 8)
dit zijn mijn pannetjes die ik heb gekregen van mijn moeder gisteren
Afbeelding
het pannegreepje zit erbij hoor
Afbeelding
nou prima te doen tog
Afbeelding
het hele zetje zit op 600 gr
gr marcel
Als bestek en gereedschap neem ik altijd mee:

- de spork,
- zakmes met kurkentrekker
- spateltje