Additionally, paste this code immediately after the opening tag: wie heeft gefietst in Libië? - Forum Wereldfietser

wie heeft gefietst in Libië?

Vanaf augustus 2004 fietsen we rondom de middenlandse zee. Heb al heel wat informatie bijelkaar verzameld over de verschillende landen waar we doorheen zullen komen, onder andere via deze site. Over Libië echter tot nu toe bijna niets gevonden. Er zal toch wel iemand zijn die ons voorgegaan is?
Dank alvast
Kim

Hoi Kim,

Agelopen zomer kwam ik in Turkije een Belgische familie tegen die met de camper rondtrok van Belgie, Italië, Tunesië, Libië, Egypte, Jordanië, Turkije etc.
Zij vertelden mij dat ze eigenljk Libië niet in mochten als toerist. Omdat ze via via kennissen hadden op de Belgische ambassade in Libië konden ze toch een in- en uitreis visum krijgen. Anders was dit niet mogelijk geweest.
Als hun verhaal klopt, is de kans dus klein dat iemand je voorgegaan is. Misschien zou je wat info kunnen inwinnen bij de ambassade??

Groet en succes!

Freek
Beste Kim,
Ik ben twee maanden geleden nog met een groep in Libië geweest en voor zover ik weet kan je er alleen maar reizen in groep, strak georganiseerd met volgens mij een door de overheid verplichte lokale gids. Ze geven gewoonweg geen visum voor individuele reizigers. Misschien kan je proberen kontakt op te nemen met een lokaal reisbureau in Tripoli (via internet) om te horen of er mogelijkheden zijn om een doorreis per fiets te organiseren met de nodige assistentie. Ik had zelfs mensen in de groep die om professionele redenen in Libië wilden zijn en omdat ze geen individueel visum konden krijgen waren ze aangewezen op een groepsreis.
Succes ermee en veel fietsplezier!
Guy Vancraybex

Wij hebben het alleen gedaan : koop gewoon een uitnodiging en betaal de mensen , ze komen je afhalen aan de grens!
SCHITTEREND!!!!!!!
Beste Kistje!!

Te gek, het is je gelukt en je enthousiasme straalt van mijn beeldscherm af. Maarre.....HOE deed je dat nou precies??

Wij zijn al 6 maanden onderweg via oost-europa, het midden oosten, en zitten nu in Egypte. Fietsen in Libie was ook ons plan, maar we hoorden steeds (van andere reizigers en van de ambassade) dat het alleen kan als je in een groepje van minimaal 4 mensen (cq fietsers) gaat, en dat je dan NOG een gids meekrijgt. Ik zie het al voor me, een kerel op een motor of in een autootje achter je aan sukkelend, of gaat ie soms achterop de fiets mee??? En dan zeker voor je hotelkamer zitten wachten tot je er weer uit komt?

Nou ja, misschien spookbeelden, maar al wat we weten is dat een gids verplicht is; hoe hebben jullie dat gehad, gids mee, hoe, het hele land door mee of alleen een stuk, mag je wel zelf je route uitzetten of moet jeje aan gebaande paden houden en mag je kamperen en slapen in hotels waar je wil of is dat ook beperkt???

Haal ons uit onze droom en vertel toch wat meer? Wie weet, binnenkort een fietsersexplosie in Libie, lijkt me grappig!

Heleen, met Robin op weg naar de horizon...

Haal ons uit onze droom en vertel toch wat meer? Wie weet, binnenkort een fietsersexplosie in Libie, lijkt me grappig!
ja vertel!!!!!

Wij willen ook wel.

groet
joris

Het lijkt er op dat de volgende wereldfietser wintertrektocht plaats gaat vinden in Libië!!!

Groeten, John.

johntelleman schreef:Het lijkt er op dat de volgende wereldfietser wintertrektocht plaats gaat vinden in Libië!!!
Met minimaal 4 deelnemers dus. En een tandem, zodat er een plekje is voor de gids!

Voor een uitnodiging schrijf naar narimhani@yahoo.com en koop een uitnodiging en vraag om je af te halen aan de grens, het moet lukken .
Ik heb het onze niet met deze man geregeld, maar hij blijkt Ok
En dat Belgisch gezin met de kamper , ja die hebben inderdaad vrij rondgereden .Wij kennen ze ook.
Beste Kistje

Wordt nu toch heeeeel nieuwsgierig naar NOG meer informatie....

Dank voor je doorverwijzing voor de uitnodiging.
Wij zijn nu al 3 maanden in Egypte, en we komen constant andere fietsers (ja het barst hier van de fietsers, gezellig! :D
tegen, en bijna allemaal hebben overwogen door Libie te gaan, maar zijn gebotst op ;

* gebrek aan informatie
* niet meewerkendeambassades (bv in Tunis)
* het vooruitzicht op een gids die met je meegaat die je moet betalen en daar heeft menig fietser het budget niet voor... :(
* het vooruitzicht op het uit moeten stippelen van je reis van A tot Z, zodat je niet "vrij" bent, en sowieso is het moeilijk dat exact aan te geven als fietser (waar belandt je, hoe rijdt je, het kan toch per dag veranderen?)

Ik sprak vandaag en gisteren met twee fietsers uit Frankrijk die 10 jaar gaan fietsen, nu anderhalf jaar onderweg. Zijn in Tunis erg lang bezig geweest met visum Libie. Kregen het wel, maar mochten niet fietsen. Moesten exact opschrijven WAAR ze zouen fietsen en WAAR ze zouden slapen. :roll:
Moesten an een gids betalen.
Uiteindelijk was er 1 man die ze hielp en hen met een busje (fietsen en Fransen in bus met die man) in sneltreinvaart door Lbie heen loodste (6 dagen rijden rijden rijden) en langs enkele oude ruines ging. Er was geen toerist te zien, alles is nog in zeer oude, pure, onwesterse stijl. Mooi dus.
Maar fietsen ging niet.... :?

Beste Kistje; help ns en vele anderen door -als mogelijk- wat uitgebreider te vertellen;

* OF je zelf (zonder gids) stukken hebt gefietst
* waar was dat dan?
* moet je inderdaad exact vertellen waar je rijdt en slaapt of kan je dat omzeilen, hoe deed jij dat?

Kortom, heel heel graag wat meer informatie in deze Sahara van vragen en onduidelijkheden...

Libie, here we come... :wink:

Heleen, die met Robin naar de horizon fietst...

Een oud topic weer wat nieuw leven inblazen. Ik ben benieuwd of er ondertussen al wat meer bekend is over fietsen in Libië. Gezien het enthousiasme zou dit land zonder meer in de landeninfo opgenomen moeten worden.

Je kan de uitnodiging ook kopen bij Samy Ghibany deze man woont in Benghazi, iemand komt het dan van zijn kantoot regelen aan de grens .
Als jullie langs Tunesie het land ingaan moet er natuurlijk betaald worden voor de reis van die man van benghazi naar Tripoli.
www.almuheettours.net
De baas spreekt engels en je kan er naar bellen

Eerlijk gezegd kan je alleen in het noorden fietsen omdat daar alleen maar verharde banen zijn

kistje schreef:Eerlijk gezegd kan je alleen in het noorden fietsen omdat daar alleen maar verharde banen zijn
hoezo? Kan je in Libië niet onverhard fietsen?

De visumregels worden er niet beter op. Hier een bericht uit het RD van woensdag 14 november 2007:

Libie verandert visumregels toeristen
TRIPOLI (ANP) - Honderden Europese toeristen is de toegang geweigerd tot Libie na een onaangekondigde verandering in paspoortregelementen. Dat berichtte de BBC gisteren. Sinds zondag mogen bezoekers zonder een Arabische vertaling van hun paspoort het Noord-Afrikaanse land niet meer in, ook al beschikken ze over een visum. Libie is het enige land in het Midden-Oosten met een dergelijk regelement. Tripoli had vooraf geen melding gemaakt van de verandering bij buitenlandse ambassades.

Groeten,
Samuel