Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kamperen in Italië, duur (!) - Forum Wereldfietser

Kamperen in Italië, duur (!)

We gaan deze zomer fietsen van noord Italie naar Toscane/Umbrie en daar een paar weken toeren. Het wordt onze eerste fietstocht in Italie.
Nu heb ik via Landeninformatie al de nodige informatie verzameld en ben enorm geschrokken van de campingprijzen! :shock:
Via andere sites heb ik een beetje rondgekeken en wat ik tegenkom daar schrik ik nogal van. Zo vragen ze in het hoogseizoen gemiddeld 11 euro per persoon en 15 euro voor een tentplaats! Dus je bent voor twee personen al snel 40 euro p/d kwijt...dit kan toch niet waar zijn?

Mijn vraag is nu eigenlijk of dit gangbare prijzen zijn of dat je ook voldoende kleine/boeren campings/municipal hebt die nog enigszins schappelijke prijzen hanteren?
Wildkamperen is voor mijn vrouw geen optie.
Vorig jaar ben ik samen met mijn vriend vanuit Maastricht naar Florence gefietst (vervolgens zijn we nog verder naar livorno gefietst om de autoslaaptrein terug te pakken).
Het is inderdaad waar dat de campingprijzen in Toscane behoorlijk hoog zijn, vooral in de buurt van de kust zijn ze duur. Wij waren zelfs bij een camping in de buurt van livorno waar ze 49,- :shock: voor 1 nacht vroegen waarna we uiteindelijk maar hebben besloten die nacht te gaan wildkamperen. Volgens bewoners is dit zo omdat gemeentes een minimumprijs vaststellen waar de campingeigenaren zich aan moeten houden. Er zijn ook een aantal iets goedkopere illegale (daar kwamen we later achter) campings, waar we ook op overnacht hebben. Het sanitair was echter te smerig voor woorden, het zag eruit alsof er nooit was schoongemaakt en met name het toilet stond letterlijk op instorten (het waren van die festivalhurtoiletten/douches).
Wij zijn zelf geen goedkopere overnachtingsplekken tegengekomen en hebben daarom in deze regio veel wild gekampeerd.
Mocht je Florence willen bekijken zou ik je camping Michelangelo willen aanraden, deze ligt op ongeveer 10-15 minuten lopen van het centrum vandaan.
Kamperen in het hoogseizoen is in Italië inderdaad duur. Er zijn weinig kleine campings, soms kun je bij een agriturismo wel kamperen maar ook dat zijn meestal geen echte low budgetlocaties. Als je een klein tentje hebt is de prijs overigens vaak wel wat lager op een camping.
Kortom: calculeer het extra bedrag gewoon in en geniet van je vakantie. Er is zoveel te zien en te genieten in Italië, het zou zonde zijn als je voor die € 200 of € 300 extra Italië zou mijden of je vakantie laat vergallen uit ergernis over de hoge kampeerkosten.
Afgelopen jaar in Zuid-Italie gefietst...vanuit Napels. We schrokken soms ook wel van de prijzen. Gewone Westerse prijzen. Hadden het goedkoper verwacht.
En soms viel het mee. Langs de kust vaak op campings gestaan met alleen huisjes en caravans,...dan stond je op hun grasveldje (waren zij er zelf niet).

En soms mooie tentplekken voor een redelijke prijs. Heel afwisslend. Ook een paar keer bij een Agroturismo gestaan. Zij boden ook leuke plekje aan, zochten wel wat. En vroegen daar dan 20 euro voor....soms werd je volgestopt met eten...

In het binnenland had je weinig of geen campings....dus dan wild gekampeerd. Ook goed te doen en lekker rustig...geen mensen rond de tent...of honden.
Ook eenmaal een B&B. Ook erg goed bevallen! Leuke locatie in een bergdorpje...op de flanken van de berg kon je gewoon niet wildkamperen...de mensen zijn meestal zeer geinteresseerd in wat je doet.

Verder waren de Italianen vriendelijk....geniet er gewoon van!
Als je niet wilt wildkamperen of mensen wilt vragen of je kunt overnachten (is dit hetzelfde?) dan is Italie waarschijnlijk het duurste kampeerland ter wereld... En zeker op de route die jullie hebben uitgekozen. :(
Wij hebben Italie in de winter gedaan (2006/2007) maar vaak moesten we dan nog 25-30 euro per nacht betalen... op een verlaten camping.
Sorry... :oops: Ali
Hallo Franke

wij hebben afgelopen jaar (2009) een rondtocht Italië gemaakt en vonden de prijzen nogal meevallen.

Ik heb op mijn site een etappeoverzicht incl prijzen opgenomen zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... 02009.html

Voor verslag van de vakantie zie:
http://www.fietsvakantielinks.nl/harryo ... anties.htm

Harry