Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Netbook van 638 gram - Forum Wereldfietser

Netbook van 638 gram

Zie hier, een netbook van 638 gram!

Afbeelding

Als het zo doorgaat (voorspel ik) zal het niet lang meer duren voor iedere vakantiefietser zo'n ding standaard mee heeft.
Wat mij opvalt is dat ze bezuinigt hebben op de batterijgrootte, toch in de test ging de batterij langer mee dan 4 uur. Ook zit er nog Windows Vista op, misschien is het beter op een model te wachten met Windows 7. Verder zit er natuurlijk de Intel Atom in, verwacht dan ook geen wonderen van de snelheid.
Het scherm is ook prettig qua resolutie, dit forum past er 2 keer op. Je moet dan wel goed kijken.
Jammer dat de prijs vrij hoog is, tegen de 1000 euro is best wel veel.

Review
Een 8 inch scherm met een resolutie van 1600 x 768... dan lijken de letters me toch wel heel priegelig te worden.
Mijn 10 inch Compaq 700 netbook heeft een resolutie van 1024x 600 en daarop zijn vrijwel alle websites goed te bekijken. Maar hij is inderdaad wel 400 gram zwaarder dan deze Sony. Ook 750 euro goedkoper trouwens.
Er zijn een hoop dingen die ik niet heb, of zou willen hebben, maar waarvan ik me kan voorstellen dat het handig, nuttig of leuk is. En dat er dus mensen zijn die dat meesjouwen op de fiets.

Bij een notebook ontgaat me echter zowel het handige, leuke of nuttige.

Peter
nvt
Mij lijkt het voor zakelijk gebruik allemaal heel handig. Op de fiets wil ik juist zonder die zooi, al is dat natuurlijk een heel persoonlijk sentiment.
Wim
Wij hebben een eigen internet bedrijfje. Dat kan je helaas niet dichtgooien tijdens de vakantie en gaat 365 dagen per jaar en praktisch 24 uur per dag door. Dus voor ons is zoiets wel een must en dan is hoe lichter hoe beter. Alhoewel een goede accuduur ook wel van belang is. 4 uur is veelte kort. Op een reis van 2 weken wil ik toch wel minimaal een half uur per dag kunnen werken (indien nodig, liever zo min mogelijk uiteraard). Een accu duur van 7 uur of meer is dan ook wel noodzakelijk. Ik heb nog niet vaak meegemaakt dat je even onder weg een complete netbook kan opladen helaas.
nvt
Een MacBook Air is ook een leuke.

Alleen voor onderweg op een lange reis zie ik het nut niet zo. Voor muziek, films, etc. is een iPod touch ook een goede mogelijkheid en een stuk lichter. Verder kun je er goed op gamen. En je hebt je adresboek altijd bij de hand. Als er ergens WiFi is kun je ook chatten, e-mailen, internetten, etc. En op te laden met die Pedal&Power.
Bovendien geen last van die >200.000 virussen... :roll:

Voor kortere tochten kan ik me wel voorstellen dat er mensen zijn die die elektronica niet kunnen missen, al ben ik er zelf niet zo een. Wel nu een GPS om mee te spelen, maar die is echt niet nodig.
nvt
peterv schreef:Laten we er nu geen Apple versus Microsoft discussie van maken[...]
:?:

Ik snap deze opmerking totaal niet. Ik kom met een veel lichtere en compactere mogelijkheid waarbij je geen rekening hoeft te houden met virussen, en gelijk moet ik beschuldigd worden van het starten van een Apple vs Microsoft discussie? :?
Ik heb een netbook tegenwoordig vooral bij me vanwege m'n foto's. Zeker als je een langere terugtocht heb (24 uur of langer in trein of op boot) dan is het heel prettig als je dan al je foto's kunt uitzoeken en bewerken en tussendoor je gedachten over de reis al kunt opschrijven. Eenmaal thuis komt dat er vaak niet zo snel van vanwege de werkdrukte. Een paar jaar geleden was het nog mooier, toen had je nog wel eens een goedkope palmtop die voor het bijhouden van dagboeken en het naslaan van info heel handig was. Helaas was de mijne niet echt fietsproof.
nvt
peterv schreef:Een iPod Touch valt wel binnen de specificaties maar heeft een heel erg klein beeldscherm (2,5 inch).
(Ik ben even zo vrij geweest om in de quote jouw onzin weg te halen, zodat we het over het onderwerp kunnen hebben.)
Dat klopt, maar e-mails, muziek, films e.d. gaat gewoon super. En hij is veel compacter en lichter dan een netbook. Internet lukt nog best aardig door de handige zoom-mogelijkheden die veel vergelijkbare apparaten ontberen, maar is natuurlijk iets beperkter dan hier op 24".
Veel mensen lukt het niet virussen buiten te houden. Dan zie ik het toch als een voordeel als er überhaupt geen malware voor een OS is, zoals bij de iPod touch (kleine letter t overigens).
Nogmaals:
Robertjan in zijn eerste reactie, schreef:voor onderweg op een lange reis
Vrijwel iedereen gebruikt thuis Windows, waarom zou dat dan op reis met een note- of netbook anders moeten zijn? Loop je op reis meer kans op rondhobbelende Trojaanse paarden of zo als je met een draadloos netwerk verbindt?
Overigens heb ik dit voorjaar voor het eerst een netbook meegenomen op reis: erg leuk om de gemaakte foto's en filmpjes alvast te bekijken en te selecteren, om via booking.com een hotel te reserveren en om stukjes te schrijven voor op de website, maar ik had ook wel zonder gekund, en een draadloos netwerk vinden viel vaak nog niet mee. Nou deed ik daar ook niet al te veel moeite voor want als je met je wifi-finder wanhopig stad en land af gaat zoeken ben je volgens mij toch echt verkeerd bezig.
In elk geval lijkt Frankrijk qua wifi nog altijd in de middeleeuwen te verkeren, ook op campings; in Spanje was het beter, in de meeste hotels kun je gratis op een wifi-verbinding inloggen.
Mijn nokia 79 was wat dat betreft betrouwbaarder qua verbinding, met een T-mobile web 'n walk-abonnement kun je in het buitenland aardig wat sites bezoeken en je mail checken voor maximaal 5 euro per dag; geen slechte deal omdat je op je telefoon lang niet zoveel data verstookt als op de pc en die 5 euro meestal lang niet haalt.
Windhoos loopt altijd kans op rondhobbelende paarden... :D

Dus ik ga met Robertjan mee, een MacBook Air is een hele goede en mooie oplossing, vergeet niet de harde schijf die daarin zit. Die kan wel tegen een stootje, zeker niet onhandig als je onverhard rijdt.

Wij hebben nog nooit een laptop meegenomen, maar tijdens de laatste reis had ik het toch wel leuk gevonden om in de daluurtjes wat foto's uit te zoeken en bij de reisverslagen te plaatsen...

Volgend jaar gaan we het dan maar eens proberen met de MacBook Air, kijken of het bevalt en als het te zwaar blijkt allemaal, nahja, weten we dat ook weer!
Het wordt tijd voor twee nieuwe verenigingsactiviteiten:
1. High-electronics trektocht: iedereen met laptop, GPS, PDA, GSM, LCD en zo is welkom.
2. No-gadgets-trektocht. Alles wat op stroom werkt is verboden, behalve een dymano met draadjesverlichting en een digitaal quartzhorloge. We overnachten op campings waar de beheerder beschikt over een telefoon. We proberen erachter te komen hoe fietsers in vroeger tijden (1980) overleefden.
Leon
fietsjunks schreef:[...]MacBook Air[...]vergeet niet de harde schijf die daarin zit
Daar heb je wel een belangrijk punt te pakken. De harde schijf van m'n Archos muziekspeler begon tijdens m'n reis 5 jaar geleden flink te sputteren, omdat ik zo nodig muziek wilde luisteren op bijna 5.000 meter in m'n tentje... :(
Geen idee of stuiterwegen ermee te maken hadden overigens.

Voor degenen die buiten hun stalen ros nog meer paarden mee willen nemen: er kan óók Windows op... :lol: :wink: (Niet serieus bedoeld!!!!! Kwinkslag!!!!)
peterv schreef:[...] draait deze server waarschijnlijk op Unix en zegt deze dat jij een bericht hebt verstuurd om 00:24 terwijl het nu pas 23:32 is.
Pas even je zomertijd-setting aan, dan.

.tsooJ
Ik vind dit toch ook wel handig,
zeker omdat ik aleen reis kan ik mijn indrukken van de dag wegschrijven. Ik maak tot op heden gebruik van oude Psion organiser. Een fijn ding. Al is die beperkt tot word, exel en een spel. Multimedia is nu nog niet nnodig maar als ik een maand of rie op reis ben zou ik het wel pretig vinden ook op interent te kunnen met een eigen toestel.

Dus ik hoop dat de ontwikkelingen op dit gebied van netbooks hier gepost blijven gaan komen :)
Roald schreef:Dus ik hoop dat de ontwikkelingen op dit gebied van netbooks hier gepost blijven gaan komen :)
Dat was ook de enige reden van mijn post. :wink:

Persoonlijk ben ik ook nog niet zo ver om zo'n ding mee te nemen. Ik wacht de ontwikkelingen nog even af. Met name dat er betrouwbare ssd-schijven komen, waardoor ook het stroomverbruik nog verder omlaag gaat.

Het formaat en het gewicht spreken mij al wel aan. Uiteraard moet de prijs nog effe dalen. Als It-er en jong broekie van 40 kan ik de toepassingen er wel van in zien.