Additionally, paste this code immediately after the opening tag: West Java - Forum Wereldfietser

West Java

Wie heeft er gefietst in West Java (bandung, sukabumi, pelabuhan ratu, ujung genteng?
En wil zijn/haar ervaringen delen :) . Ik ga april-mei naar Indonesie
groet, Harrie Sepeda
Sowieso is er in de Landeninformatie het één en ander te vinden over Indonesië in het algemeen.
Hallo sepeda,

Naik sepeda dari Bandung ke Sukabumi? Berat dan ramai.
Afgelopen juni-augustus op Java en Bali gefietst. Begonnen in Jakarta en via Bogor, Ciawi, Sukabumi, Cianjur en Bandung. Omdat ik last kreeg met m'n knieen heb ik de trein naar Yokyakarta genomen en van daaruit verder naar Bali.
Van Bandung naar Sukabumi, is wat drukte betreft nog te doen. Om Bandung uit te rijden naar Cimahi is het erg druk, maar het voordeel is dat je tot aan Padalaran naar beneden gaat. Vandaaruit naar Cianjur is het weer stijgen, maar goed te doen en lekker rustig. Cianjur, Sukabumi is heuvelachtig en het verkeer wordt steeds drukker. De wegen zijn over het algemeen goed. Van Sukabumi naar Bogor en verder is het verkeer een hel en geen pretje om te gaan fietsen. Dus denk ik dat in jou geval vanaf Sukabumi naar Pelabuhanratu best te doen is. Hopelijk dat je hier wat aan heb.

Wim
Hoi Harrie,
Nou moet ik eerlijk zeggen dat we niet in West Java hebben gefietst. Wel Centraal- en Oost Java, Sumatra, Bali, Lombok, enz en nog 86 andere landen. We zijn net terug gekomen uit Indonesie dus onze ervaringen zijn vers van de pers.
In zijn algemeenheid vond ik Java een bijzonder slecht eiland om te fietsen. Druk, druk, druk en nog eens druk. Wij zijn bijzonder bedreven in het vinden van kleine rustige weggetjes maar dat is ons op Java niet gelukt. Een groot verschil met 15 jaar geleden is dat er een enorme toename heeft plaats gevonden van "snel verkeer". Vroger (nou lijk ik wel een ouwe lul :lol: ) reed iedereen op een fiets, met een ossenwagen of liep gewoon van a naar b. Dat hield in dat er weinig snelheidsverschillen waren met jij als fietser. Sterker nog: vaak waren wij het snelverkeer:).
Op dit moment wordt er nauwelijks meer gefietst. Iedereen heeft een motor/auto. Alle afstanden worden op ronkende motoren gedaan. Omdat Java overbevolkt is en omdat men meer te besteden heeft is de verplaatsing met motoren explosief toegenomen. Zo erg zelfs dat het voor ons niet meer leuk was.
Wat ik wel erg prettig vond in Java waren de mensen. Veel plekken in Java zijn absoluut niet toeristisch waardoor het contact heel spontaan en open was. Daar heb ik echt van genoten.