Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 26" wielen in een 28" kader. - Forum Wereldfietser

26" wielen in een 28" kader.

Welke incompabiliteiten bestaan er wanneer je in een 28" kader, 26 " wielen zou monteren?

Volgens mij zijn dit:
-Een lichtjes kleinere grondspeling, immers de buitendiameter van een 26" wiel verschilt maar lichtjes van deze van een 28". De banden gebruikt om een 26" wiel zijn meestal dikker dan deze van een 28".

-DE nokken op het frame, om de canti-levers of V-brakes aan te bevestigen staan verkeerd gepositioneerd.

Graag zou ik weten of er iemand een oplossing kent om één van de bovengenoemde remsystemen te laten werken in een 28" frame met 26 " wielen.


Bedankt,
Mvg,
Dirk
Hoi,
Als 28"-fietser heb ik heb daar ook wel eens aan gedacht. De vermindering van de grondspeling zou toch wel eens erger kunnen zijn dan je denkt. Ik heb diverse bouwtekeningen van vakantiefietsen, en het is duidelijk dat de bracketpot van een 28"-fiets soms wel 33 mm lager zit dan die van een 26"-fiets. 33 mm minder grondspeling lijkt me in de praktijk erg veel.
Maar voor noodgevallen kan dat natuurlijk wel. Voorzichtig door de bocht dan maar.
Het monteren van velgremmen lijkt me vrijwel onmogelijk zonder constructies toe te passen die nog ingrijpender zijn dan het op het frame laten lassen van een tweede set nokjes. (die zitten op 255 resp 285 mm van de as, het bovenste zit in voorkomend geval natuurlijk in de weg... :cry: ) Misschien kun je de remmen omgekeerd .... laat maar :roll:
Schijfremmen kunnen in principe wel, zij het dat de voorvork en de liggende achtervork daar waarschijnlijk niet op berekend zijn. Maar dat moet ook op te lossen zijn.
Maar voor uiterste nood kun je natuurlijk ook nog met 1 groot en 1 klein wiel fietsen. Meestal zal het het achterwiel zijn dat het begeeft, dus heb je je voorrem nog. De kracht van de voorrem zal normaliter wel volstaan. Ik zou alleen heel zeker willen zijn dat de remkabel in perfecte staat is.
Groeten,
Leon

Het remprobleem heb je zo opgelost met schijfremmen. (leon was me net voor tijdens het schrijven van het bericht. :D )

Maar waarschijnlijk zitten er geen schrijfremnokken op je frame.
Misschien is het makkelijker om er dan rollerbrakes of trommelremmen op te zetten. Maar dit is ook weer niet aan te raden als je met bagage in de bergen fietst.

succes,

Marco

Hoi,
Misschien kun je op het moment dat je het 28"-wiel moet vervangen voor een 26"-exemplaar deze remmen er op zetten:
Afbeelding
Zie verder http://www.m-gineering.nl/retro.htm met dank aan Marten's sublieme site.
Maat vraag me niet hoe je aan zulke remmen komt en of ze passen....
Groeten, Leon

In een een of andere Op Pad heb ik ooit iets gelezen over een conversie van 26 naar 28 inch. Daar hadden ze toen een soort cantilever-'verloopjes' voor in de vorm van een op een rembooster lijkend ding. Maar je kan net zo goed een verloopbooster van 28 naar naar 26 inch maken. Een goeie geinteresseerde smid draait daar z'n hand niet voor om. En dan heb je misschien wel iets moois in RVS. Gewoon met al je wielen + fiets naar de smid.
Dat hoogte verschil lijkt mij niet echt het probleem. Als je 26 inch wielen in een gewoon rando-frame wil dan doe je dat om een reden en daar horen vast en zeker dikke banden bij. en zo wordt dat hoogte verschil in de velgen door de banden voor een groot gedeelte opgeheven.

Succes
Niko
blij met een 26 en een 28 inch fiets