Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Corrieyairack Pass, General Wades road - Forum Wereldfietser

Corrieyairack Pass, General Wades road

Een interessante weg gevonden in Schotland.
Een dwarsverbinding van Fort Augustus naar het Oosten.

Hier is een kaartje van de route.

Er is erg veel info te vinden. Google op: Corrieyairack Pass.

Wat duidelijk wordt uit alle informatie is dat het een nogal ruige weg is.

Een echte weg voor mountainbikers.

Toch trof ik tussen alle info ook een foto aan van een paar mensen die met een bepakte fiets deze weg hadden genomen. En hun enige opmerking was: een fiets met een geveerde vork was beter geweest. Niet dat het niet te doen was.
Ofschoon je die indruk wel krijgt als je alle beschikbare info leest.

Toch lijkt het me een aantrekkelijke route:
- omdat het op een handig punt een dwarsverbinding legt, en het alternatief "omrijden" betekend via grotere wegen;
- omdat het door een leeg stuk Schotland gaat.

Zijn er soms Schotlandgangers die deze weg al eens gefietst hebben, en hoe was het?

Peter
Als ik heel eerlijk ben, lijkt me het pad naar wat ik op de 3 pagina's groot formaat afbeeldingen bij Google tegen kom, juist een leuk pad. Ongeacht voorvering of niet. Wel zullen de armen je aan het einde van de dag dankbaar zijn met voorvering.
Het lijkt me typisch een pad waar je weleens een steen teveel kan tegen komen, waardoor de voortgang niet al te snel is. Maar als je het pad gefietst hebt, dan geeft dat zeer veel voldoening.
Mmm, bedoel je deze foto's op blz. 25, 26.

Maakt ook niet uit, waarschijnlijk heb je andere gezien,, maar hier wordt ik niet echt optimistisch van.

Maar je hebt gelijk, het lijkt een fantastisch pad.

Peter
Kijk ook even naar die ene van de pas onder natte omstandigheden... Dan heb je wel de ellende van een slechte weg, maar niet het belonende uitzicht. Plan B maken.
Die foto's in het midden zijn wel even slikken inderdaad. Dat zijn de zwaarste stukken ook wel volgens mij. Het maakt het net even leuker, al zou ik als ik daar zou zijn toch ook wel even vloeken.
Liz,

Plan B is eenvoudig, gewoon omrijden. Qua tijd waarschijnlijk hetzelfde, maar ook minder leuk.
Maar op dit moment probeer ik te achterhalen of het überhaupt te doen is.
Want gezien het schotse weer, is het met slecht weer af te raden, dat is duidelijk. Het is niet alleen qua wegdek nogal ruig, het gaat ook tot ver boven de 700 meter.
Bij de beklimming vanuit het oosten is het een 500 meter klimmen, bij de beklimming vanuit Fort Augustus is het zelfs bijna 700 meter omhoog.

Waar heb ik eigenlijk zin in. :x

Peter
Uit het feit dat er na een week geen ervaringen zijn gekomen, ga ik er voorlopig vanuit dat er niemand op dit forum is die deze route heeft geloopfietst.

Ik heb nog wel wat extra informatie gekregen.

Mijn voorlopig idee is:
Mooi, maar erg zwaar. Met waarschijnlijk ook stukken die gelopen moeten worden.
En het weer moet goed zijn, maar dat wist ik al.

Mocht ik deze zomer deze route toch doen, zal ik mijn ervaringen laten weten.

Peter
Ziet er mooi uit, ik heb 'm dit jaar ook overwogen, maar hij lag niet op de route.

Weet je, als je het eigenlijk best leuk lijkt en niet van suiker bent ga je deze uitdaging gewoon aan. Het is waarschijnlijk afzien, maar het levert achteraf meer voldoening en sterke verhalen op dan als je suf over een brede geasfalteerde weg hebt gefietst, toch?

Title: Corrieyairack Pass (two part route)
Start: Fort Augustus and Roybridge, Highland
Links to: Scotland Trail
Distance: 32 miles (51km) and 35 miles (56km)
Difficulty: Part 1 - hard; part 2 - moderate
Route: Taking on the Corrieyairack Pass is a serious undertaking - a 70 mile round trip with over 5000ft of climbing! But the riding's awesome, the scenery spectacular. Possible to ride in one, long summer's day, otherwise make use of B&B and bunkhouse choices at Roybridge and take two days.

Hier is een verslag van Schotland over suffe asfaltwegen 8)
willem.megens schreef:Hier is een verslag van Schotland over suffe asfaltwegen 8)
Willem, ik zie dat ja na Ullapool over de grote weg hebt gereden. Maar volgens mij kan je bij Ullapool met de boot oversteken, en van daar een kleine weg pakken wat aardig wat km's scheelt.

http://maps.google.nl/maps/ms?hl=nl&ie= ... 4debb&z=13
Volgens mij moet je dan wel een roeiboot huren!

Volgens deze site is er geen veerboot van Ullapool naar de overkant.

En toen ik 2 jaar geleden in Ullapool was heb ik ook geen veerboot gezien naar de andere kant, anders had ik die ook wel genomen.

Peter
Ik lees het nu ook. Er schijnt daar al honderden jaren een ferry te zijn geweest. En voor het laatst ging de boot 3 maal per dag over. Maar omdat de nieuwe boot niet meer aan de regeltjes voldeed hebben ze hem uit de vaart genomen. :(

http://www.geograph.org.uk/photo/1332120

Raar dat in Google Earth de ferry nog gewoon aangegeven wordt.
Leo van Lierop schreef:Ik lees het nu ook. Er schijnt daar al honderden jaren een ferry te zijn geweest.
Op andere plaatsen lossen het zo op:

Afbeelding
Raar dat in Google Earth de ferry nog gewoon aangegeven wordt.
Nog gekker, want op Google-maps staat er geen ferry aangegeven.

Peter
Voor de volledigheid, ik vond nog een foto van die voetferry. :lol:

http://www.dartcycling.org.uk/images/Ri ... A27-24.JPG
Het is duidelijk :idea:

Je fietst naar Ullapool, gaat naar de kade en roept hard om Moeder de Gans. :D

Peter
Wij wilden dit jaar heel graag met het veer, maar helaas ging het (al vele jaren?) niet meer.

Het zou trouwens ook geen pretje zijn geweest met de enorme hoosbui die die middag boven het loch ontstond:

Afbeelding
Ik ga nu toch twijfelen of ik wel of niet deze mooie route via Corrieyairack Pass ga doen. Er zijn weinig mogelijkheden in mijn route om lekker off road te gaan. Voorlopig heb ik hem toegevoegd aan mijn route zodat ik ook een excuus heb om langs Loch Ness te gaan fietsen.

Mijn route 2010a

Zal me wel moeten bedenken of mijn 42mm Supremes niet te smal zijn.
Wij gaan van de zomer ook naar Schotland. We beklimmen de Hybriden van Zuid naar noord. En zoeken nu nog mooie off road wegen om daarna weer af te dalen naar Glasgow/ het Zuiden. Ik heb begrepen dat Natascha en Suzanne veel offroad hebben gereden afgelopen zomer. Misschien dat zij zich kunnen melden met hun routes?

@ Leo, mag ik aub de track van jouw route? Als je ja zegt stuur ik je mijn email.
@Leo:
Lijkt op veel asfalt, incidenteel onverhard. Zou geen probleem mogen zijn, kan wel zwaar zijn (maar dat is het met 50mm ook).

@Blanche:
Met een Gmail-account kun je op de link van Leo klikken, als je met Google ingelogd bent dan kiezen voor Opslaan in Mijn Kaarten (links van het kaartje). Dan boven het kaartje op Weergeven in Google Earth.
Ik neem aan dat je 'm dan kunt exporteren naar bijv. GPX?
Dat rapport over die oude weg is al flink oud, en is toen opgesteld om een opknapbeurt te plannen. Ik ben dus benieuwd wat daarvan gekomen is. Wie veel off road wil rijden kan het beste kijken bij de Roughstuff Fellowship: http://www.rsf.org.uk/
Wim
Robertjan schreef:@Leo:
Lijkt op veel asfalt, incidenteel onverhard. Zou geen probleem mogen zijn, kan wel zwaar zijn (maar dat is het met 50mm ook).
Ik heb de foto's bekeken die op Google Maps staan, en heel veel verwacht ik niet van de eventuele werkzaamheden die zijn gedaan.

Als ik wat lucht uit mijn 42mm bandjes laat gaan dan moet het denk ik wel lukken. Mijn fiets is gelukkig niet al te zwaar. 8)