door
Wim » vr 04 dec, 2009 20:02
Vroeger (net als bij die 30 jaar oude Gazelle van je) gebruikte men een losse kroon voor de vork. Daar soldeerde men dan naar boven de binnenbalhoofdbuis aan, en naar beneden de twee vorkpoten. Dat is een mooie constructie omdat je de zaak dik en sterk kunt maken waar het nodig is (in de kroon) en dun waar het lekker soepel moet veren en waar de krachten veel minder goot zijn (in de poten). Tegenwoordig neemt men dikke vorkpoten die men ombuigt om een soort kroon te vormen. Om de zaak bovenin sterk genoeg te maken moeten de poten dus ook dik en stevig zijn, en kunnen dus niet meer soepel meeveren. Het staat stoer, maar het rijdt veel minder lekker. Kijk maar eens op die oude Gazelle hoe soepel die vork beweegt. De uitslag mag dan minder goot zijn dan van een geveerde vork, maar het gaat soepeler want zonder de wrijving in de veerpoten.
Ik hou niet van geveerde vorken (tenzij het echt nodig is voor ruw off road gebruik) dus als je toch souplesse wilt dan is een klassieke vork met gegoten kroon de enige manier. En dan nog is het het beste dit te combineren met dikke banden.
Fietsen met klassieke vorken worden nog wel gemaakt, maar niet door confectiebouwers als Koga. Uit mijn hoofd weet ik in Nederland alleen de maatframes van Avaghon, Vittorio en m-gineering. Dat zijn dan gelijk stalen frames, en ook dat is wat comfortabeler dan aluminium. Om nog maar te zwijgen van de voordelen van een perfecte maatvoering.
Mijn advies zou dus zijn om eerst maar eens merknamen uit je hoofd te zeten, en te gaan denken aan het soort fiets en vooral het soort tochten: met of zonder kampeerbagage, alleen asfalt of ook af en toe en stukje (of zelfs veel) onverhard? 28 inch wielen, of toch 26 inch? Alleen binnen Europa of ook daarbuiten met veel meer bagage? Wil je een Rohloff naaf, of hoeft dat niet? Wat voor stuur wil je (ik heb vanwege rugklachten juist een racestuur)? Moet er licht op? En hoeveel mag het kosten? De twee merken die je noemde (Koga en Santos) zijn allebei stevig aan de prijs, en zijn nauwelijks goedkoper dan sommige prachtige maatfietsen.
O ja, als je echt een geveerde zadelpen wilt hebben, dan zou ik gelijk voor de Cane Creek Thudbuster gaan. Die blijft langer heel. Maar maak eerst eens een proefrit op een fiets met 50 mm Big Apple banden.
veel succes,
Wim