Additionally, paste this code immediately after the opening tag: As naaf voorwiel gebroken, en nu? - Forum Wereldfietser

As naaf voorwiel gebroken, en nu?

Het ziet er naar uit dat ik mijn as in de naaf in mijn voorwiel gebroken heb... kan het hele ding uit elkaar halen en dat schijnt toch niet de bedoeling te zijn :roll: En kan alle lagers zien liggen (ben er al een paar kwijt nu...)
En nu? Nieuwe naaf, of zou ik bij de fietsenmaker een nieuwe as op de kop kunnen tikken? Zijn de voorwiel-assen 'compatible'?
Heb een standaard Shimano naaf, 15 jaar oud.
Groetjes uit La Paz, waar niet al te veel fietsenmakers zijn.
Ali 8)
De laatste keer dat ik een vergelijkbaar probleem had met mijn achterwiel kreeg ik bij alle plaatselijk fietsermakers te horen: een wiel, dat is net als schoenen, ehhh, dat gooi je weg en je koopt gewoon een nieuw wiel.
De voorlaatste keer dat een fietsermaker onze achteras opnieuw had afgesteld na de montage van een nieuwe cassette, heeft dat achterwiel nog ongeveer 500 kilometer gereden. Het stond iets te strak afgesteld.

Kortom: een fietsenmaker die je zover vertrouwd dat je die je hele voornaaf laat vervangen? Heb je die al gevonden? Denk je die te gaan vinden?

Maar misschien vind je wel een fietsenwinkel waar je een compleet nieuw wiel kunt kopen. Daar zou ik meer vertrouwen in hebben.

Wat ik ook nog zou doen (gedaan heb): bellen met mijn Nederlandse fietsenmaker. Die kan onderdelen per post opsturen. Hele vreemde suggestie: ANWB bellen? (Lijkt me zinloos, maar misschien ben ik nu te negatief).
Als de conussen en cups verder niet beschadigd zijn (d.w.z. glad en rond): nieuwe lagers en nieuwe as. Scheelt je een wiel spaken. Anders nieuwe naaf zoeken van fatsoenlijke kwaliteit en wiel spaken. Als de naaf veel afwijkt van je huidige heb je misschien een andere spaaklengte nodig. Afhankelijk van de veronderstelde kwaliteit van de fietsenmaker en je eigen fietsenmakerskwaliteiten kun je dat zelf doen of laten doen. Je kan je voorvork en remblokjes als wielenrichter gebruiken.

Misschien kun je navraag doen voor een geschikte fietsenmaker bij de organisators van fietstochten van La Paz de berg af naar beneden (wel te vinden op internet). Verder is het de moeite om je voorvelg te checken. Als die bijna 'opgeremd' is, is dit een goed moment om hem te vervangen.
Ik zal niet zeggen dat ik er veel verstand van heb, maar zo te zien ziet de rest (conussen, cups) er nog wel goed uit.
Ik ben inderdaad gisteren al bij Gravity Bolivia geweest, zij zijn een van de weinigen die wat redelijk materiaal in huis hebben (dwz geen plastic), maar veel van wat zij aanbieden is voor downhill racen (dus veel brede banden en shockers enz.)
Maar toen ik vandaag mijn bandjes wilde verwisselen, kwam ik dus achter dit probleem en ik dacht, ga eerst eens even in NL navraag doen. Die fietsenwinkel zit nog al een eindje hier vandaan en het regende pijpenstelen, vandaar... :wink:
Ik wilde eigenlijk voorkomen om mijn wiel te spaken. Velgen zijn bijna twee jaar oud, dus die kunnen nog wel een tijdje mee.
Mar zijn die assen gewoon los te koop denk je?
Bedankt voor de reacties. Groetjes,
Ali
Als je een nieuwe as koopt, probeer dan of je je eigen conussen er helemaal op kan schroeven, er komen namelijk verschillende soorten schroefdraad voor.

Vaak worden assen compleet met conussen e.d. verkocht. De kogelbaan van deze conus moeten dan wel net de juiste vorm hebben als jou conus. Bovendien weet ik uit ervaring dat de losse assen die je kan kopen, veelal voorzien zijn van conussen zonder stof/waterafdichting.

Gideon
Tommy schreef:Als je een nieuwe as koopt, probeer dan of je je eigen conussen er helemaal op kan schroeven, er komen namelijk verschillende soorten schroefdraad voor.

Gideon
Alle voorassen van Shimano naven uit race en mtb wielen zijn hetzelfde (als je tenminste tot het einde schroefdraad kunt zien), met links en rechts elk 10 kogels van 3/16"

Als je een wiel of naaf kunt vinden kun je de spullen overzetten
Marten,
De conussen van mijn oude Joytech voornaaf (1988) waren versleten, een Weldtide vooras gekocht. Het schroefdraad verschilde.

Maar twee jaar geleden, tijdens mijn vakantie in Frankrijk is mijn LX vooras verbogen als gevolg van een valpartij. Bij de vuilnis vond ik een voorwiel met Joytech naaf, het schroefdraad was identiek aan de LX as. Kon de LX conussen overzetten.

Gideon
m-gineering schreef:Alle voorassen van Shimano naven uit race en mtb wielen zijn hetzelfde (als je tenminste tot het einde schroefdraad kunt zien), met links en rechts elk 10 kogels van 3/16"
Ja Marten, dat zal best. Maar het is nog maar drie weken geleden dat ik bij de fietsenmaker hier om de hoek (350 meter) in een bak naar conussen zat te zoeken waarvan er een flink aantal niet pasten op het asje dat ik bij me had. Je vermeldt dus niet hoe je kunt zien of die conussen uit de race- en mtb-groepen komen, want dat staat er niet op.
Als het in Maastricht al lastig is, dan zal het in la Paz toch niet veel beter zijn?
Leon
Leon schreef:
m-gineering schreef:Alle voorassen van Shimano naven uit race en mtb wielen zijn hetzelfde (als je tenminste tot het einde schroefdraad kunt zien), met links en rechts elk 10 kogels van 3/16"
Ja Marten, dat zal best. Maar het is nog maar drie weken geleden dat ik bij de fietsenmaker hier om de hoek (350 meter) in een bak naar conussen zat te zoeken waarvan er een flink aantal niet pasten op het asje dat ik bij me had. Je vermeldt dus niet hoe je kunt zien of die conussen uit de race- en mtb-groepen komen, want dat staat er niet op.
Als het in Maastricht al lastig is, dan zal het in la Paz toch niet veel beter zijn?
Leon
Lezen wat er staat Leon, was de OP niet opzoek naar een as?! Voor voor-assen bestaat er
  • M 8 x1
    M9 x 1
    8 x 26tpi
    9 x 26tpi
    5/16" x 26 tpi
    3/8"x 26tpi
    plus alle soorten die ik nog vergeten ben :D .

Als jij in een bak gaat zitten graaien kom je dat vast wel tegen, zeker omdat de rare maten altijd over blijven ;)

Binnen Shimano zijn de asjes uitwisselbaar want m9x1 en 108mm lang, een Shimano conus is al weer wat anders omdat de lengte en buitendiameter gevarieerd wordt.
m-gineering schreef: Binnen Shimano zijn de asjes uitwisselbaar want m9x1 en 108mm lang, een Shimano conus is al weer wat anders omdat de lengte en buitendiameter gevarieerd wordt.

Deze site zou je bijna vergeten:
http://techdocs.shimano.com/techdocs/blevel.jsp
Roadster schreef:[Deze site zou je bijna vergeten:
http://techdocs.shimano.com/techdocs/blevel.jsp
Wow! Das geweldig! :D
In het uiterste geval... kan de as gelast worden, of wordt dat lastig? :roll:

De breuk is precies daar waar de conus normaal gesproken aan de as vastzit.
Ali
sonali schreef:In het uiterste geval... kan de as gelast worden, of wordt dat lastig? :roll:

De breuk is precies daar waar de conus normaal gesproken aan de as vastzit.
Ali
Je zou een buisje rond 12 x 9 kunnen draaien, net iets korter dan de ruimte tussen de conussen, het lange stuk as doormidden zagen en dat daar in hardsolderen (met ongeveer net zoveel tussenruimte als het overblijvende korte stuk.

Maar er zijn toch mountainbikes in La Paz? Dan moet je ook een fietsenmaker en een as kunnen vinden. Ik kwam al dit tegen: http://www.gravitybolivia.com/view?page=1
dat klopt, en wij waren daar gisteren al (voordat ik er achter kwam dat de as gebroken was) en had al gemailt. Waarschijnlijk door mijn gebrekkige Spaans en zijn gebrekkige Engels was het misverstand ontstaan dat ze geen as hadden voor mij.
Ik ben toch vanmiddag stiekem wezen kijken en toen bleek het toch geen probleem te zijn een nieuwe as te monteren. En ik wist waar ik het over had, toen ik vroeg om een nieuwe as (met dank aan alle bericht-gevers hier :D )
Dus probleem opgelost, Salar de Uyuni, here we come!
Nieuwe update later op de dag op onze site, met heel veel bergen en dalen...
Groetjes,
Ali 8)
In La Paz, in Bolivie zijn enkele goede fietsenmakers, ge moet de gouden gids eens bekijken.
Bartmetdefiets schreef:In La Paz, in Bolivie zijn enkele goede fietsenmakers, ge moet de gouden gids eens bekijken.
Zelfs de lokale bevolking weet die goede fietsenmakers hier niet te vinden... en ik begeef me op het ogenblik onder de creme de la creme van de Boliviaanse fietswereld...
Ben gisteren toch even de 'fietsstraat' ingedoken, maar behalve plastic onderdelen en kinderfietsjes kun je hier echt NIETS op de kop tikken. :?
Groetjes, Ali

PS Ik hou me graag aanbevolen voor eventuele adressen oid, want die zetten we dan weer op onze site onder de 'country information' pagina's ! Dit geldt trouwens voor alle landen ter wereld, dus mocht je een verweggistan fietsenzaak weten, laat het ons weten!