Additionally, paste this code immediately after the opening tag: welke ziektekostenverzekering - Forum Wereldfietser

welke ziektekostenverzekering

Hoi,

In april vertrek ik ongeveer voor jaar om een stuk te gaan fietsen. Nu ben ik aan het kijken welke ziektekosten verzekering voor mij het beste zou zijn. Ik ben natuurlijk zelf ook op zoektocht op internet gegaan en ik zie eigenlijk door de spaken het wiel niet meer. Het is erg moeilijk om uit de voorwaarden te halen wat ze nu dekken in het buitenland en hoe praktisch het is. Zo lees ik bijvoorbeeld dat je altijd vooraf toestemming moet vragen bij medisch handelen tenzij het acuut is. Mij lijkt dat vooraf aanvragen best wel onhandig als je ergens in China of daaromtrent bent. Of is de praktijk anders dan de theorie?

Gaarne enkele tips zodat ik weer vooruit kom.

Sjirk
Hi Sjirk,

Ik heb een jaar met een Elvia Globetrotter reisverzekering gereden.
2 keer tijdens deze reis heb ik hierop aanspraak moeten maken:1x zijn er spullen gestolen en 1x fietsbreuk (fiets is slechts ten dele meeverzekerd).

Super service.

Als ik in april voor 1.5 jaar richting australie vertrek, neem ik deze weer. Voordeel van de Globetrotter is dat als je langer dan 12 maanden weg gaat, dat je niet verplicht bent een ziektekostenverzekering aan te houden. Je verzekert je via Elvia extra bij (kost iets van 350 euro voor 6 maanden of zo...)

Toon
Toon schreef:Voordeel van de Globetrotter is dat als je langer dan 12 maanden weg gaat, dat je niet verplicht bent een ziektekostenverzekering aan te houden.
Daar zijn de overheidsambtenaren het onderling ook niet over eens. Evenals het wel/niet uitschrijven bij een gemeente (AOW loop je dan wel mis als je je uitschrijft).
Ik zou in eerste instantie met mijn eigen verzekeraar gaan praten. Vaak hebben die een goede oplossing.
Wim
Robertjan schreef:
Toon schreef:(AOW loop je dan wel mis als je je uitschrijft).
Ik woon al 7 jaar in Belgie, dus AOW heb ik zowiezo al niet. En of er over 30 jaar uberhaupt nog een AOW betstaat als ik mag pensioen ga...
SjirkM schreef:jaar .. fietsen. ziektekostenverzekering
Ik zou googelen:
http://www.google.nl/#hl=nl&q=wereldfie ... 1c469e988b
en zoeken op dit forum:
http://www.wereldfietser.nl/phpbb/searc ... mit=Zoeken
en daarna een paar mensen met ervaring persoonlijk benaderen.
Succes,
Leon
Probleem bij de meeste verzekeringen is dat je slechts 180 dagen aaneengesloten in het buitenland mag verblijven.
Voor zover ik weet is de Globtrotter verzekering van Elvia de enige waarmee je daadwerkelijk over die 180 dagne heen kan. Als dit niet zo is, hoor ik het graag!
Elvia, ISIS, en OOM zijn van oudsher de grotere spelers hierin. Andere optie is om een 'gewone' reisverzekering uit te breiden naar 365 dagen. Informeren bij je eigen verzekering. Schijnt dat het best aantrekkelijk kan zijn.
bedankt allen,

Zoeken op het forum heeft niet zoveel opgeleverd want veruit de meeste berichten zijn van voor de invoering van de basisvezekering.

Ik heb mijn eigen ziektekostenverzekering eens doorgeploegd - kreeg deze week de voorwaarden van 2010 in de bus - en daaruit blijkt dat ik maximaal 365 dagen in het buitenland mag zijn (IZA). Dus ik denk dat de vraag van mij zichzelf al heeft opgelost. Alhoewel, als ik langer dan een jaar wegblijf, zal ik alsnog een andere verzekering moeten nemen. Elvia, ISIS of iets degelijks. Misschien heeft het wel zin om vanaf 1 mei (ontslagdatum) uit de Nederlandse ziektekostenverzekering te stappen en over te gaan naar een de reisziektekostenverzekeraar.

Reisverzekering is een ander verhaal. Ik heb nu een doorlopende reisverzekering via de NKBV. Bij die verzekering staat dat ik maximaal 48 dagen aaneengesloten in het buitenland verzekerd ben. Even bellen of dat uitgebreid kan worden. Of anders overstappen naar een andere (of combineren met plan b, van ziektekostenverzekering).

Sjirk
Ik denk dat plan B het goedkoopste zal zijn:
* 1e jaar basisverzekering i.c.m. reisverzekering bij dezelfde aanbieder i.v.m. korting (wel uitbreiden naar 365 dagen).
* V.a. 2e jaar via bijvoorbeeld Elvia de Globetrotter.
De regels over wel/geen basisverzekering en over wel/niet ingeschreven staan zijn vrij onduidelijk. Zelfs ambtenaren die er over gaan spreken elkaar tegen... :D

Zelf heb ik gebruik gemaakt bij de Globetrotter van het tóch korter onderweg zijn dan gepland, waardoor je een gedeelte van het bedrag terug kunt krijgen. Tja.... dat soort dingen plan je niet van tevoren.