Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Garmin Etrex Legend Cx en Apple computer - Forum Wereldfietser

Garmin Etrex Legend Cx en Apple computer

Heeft er iemand ervaring met een Garmin GPS in combinatie met een Apple computer?
Mijn GPS is een Garmin Etrex Legend Cx.
Mijn wens is thuis een route in elkaar flanzen (of downloaden) en deze in mijn GPS te zetten en ook om een mooie zelf gefietste route ergens te kunnen gaan posten.
Ik zou graag willen weten welke programma's ik hiervoor nodig heb en hoe en welke (topografische) kaarten ik kan gebruiken.
Tevens wil ik graag weten of ik de tracks die op b.v. GPSTracks worden aangeboden kan gebruiken in combinatie met mijn Apple computer met MAC OS X 10.6 , zit er op dit vlak een wezenlijk verschil met Windows of Linux?
Iemand ervaring hiermee?
Is deze vraag in het verleden misschien al eens gesteld?

Groeten, Vincent
Hoi Vincent,

Op de Wereldfietsbeurs zitten GPS-deskundigen die tevens om 15.00u een workshop doen. Moet je echt heengaan, dan worden je vragen vast allemaal beantwoord.
Hallo Vincent,

Sinds een paar maanden ben ik ook in het bezit van een Imac.
In het begin heb ik de software van Garmin voor Mac geprobeerd, dit naar ontevredenheid.
Na wat zoekwerk ben ik uiteindelijk uitgekomen bij een virtueel programma waarmee je 2 besturingssystemen kunt draaien op je mac nl. " VMware fusion"

Hiermee kun je alle Windows programma's draaien op je Mac.
Je werkt dan met een windows scherm op je Mac, je kunt de bestanden van je Mac naar Windows slepen en andersom. In het begin een beetje een vreemde gewaarwording, maar het werkt perfect. Je moet wel een windows versie hebben die je kunt installeren, in mijn geval XP.

Daarna Mapsource en je kaartmateriaal installeren en je bent vertrokken.
Daarna is het alleen nog maar een genot om op een 24" scherm je routes te tekenen of bewerken.

Succes,

Raymon.
VincentM schreef:Heeft er iemand ervaring met een Garmin GPS in combinatie met een Apple computer?
Mijn GPS is een Garmin Etrex Legend Cx.
Mijn wens is thuis een route in elkaar flanzen (of downloaden) en deze in mijn GPS te zetten en ook om een mooie zelf gefietste route ergens te kunnen gaan posten.
Ik zou graag willen weten welke programma's ik hiervoor nodig heb en hoe en welke (topografische) kaarten ik kan gebruiken.
Als ik me niet vergis zijn er hier wel een paar mensen met een Mac.
Je kunt informatie vinden op het GPS-forum, daar hebben ze een speciaal gedeelte voor de Mac.
http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=80
Tevens wil ik graag weten of ik de tracks die op b.v. GPSTracks worden aangeboden kan gebruiken in combinatie met mijn Apple computer met MAC OS X 10.6 , zit er op dit vlak een wezenlijk verschil met Windows of Linux?
Iemand ervaring hiermee?
Is deze vraag in het verleden misschien al eens gesteld?
Het formaat van die tracks is het GPX-formaat en dat is ook het formaat dat je GPS gebruikt, ook Mac programma's ondersteunen dit. Het probleem zit hem meer in de kaarten, sommige kaarten kun je zo installeren, bijv. City Navigator, maar andere moeten eerst geconverteerd worden en hier heb je Windows voor nodig. Hetzij op een PC, of op een Mac dmv. BootCamp, Vmware, Parallels of VirtualBox.
Over die laatste zin van Frank dan weer:
* BootCamp: gratis, maar je moet je computer herstarten (het is immers dual-boot), en je hebt Windows nodig.
* Sun VirtualBox: gratis, maar je hebt nog wel Windows nodig.
* VMware Fusion en Parralels Desktop: handig dat je niet opnieuw hoeft op te starten, maar je moet zowel dat programma als Windows hebben. (Vanwege 'Black Friday' is Parallels Desktop vandaag in de aanbieding bij Apple zelf.)
Misschien heb je ook nog wat onderstaande info:

Navigatie op een fiets, met een Mac:
http://www.xs4all.nl/~msneep/navigatie/
Ik gebruik op mijn Mac Garmin Roadtrip met mijn Etrex Vista HCx.
Werkt bijna net zo goed als Garmin Mapsource op m'n oude Windhoos verhikel... 8)

Martijn
Martijn,
Maak je, als mountainbiker immers, ook gebruik van de Open MTB Maps? En zo ja, hoe installeer je die dan vanuit Mac OS X op je gps?
Cubeman schreef:Ik gebruik op mijn Mac Garmin Roadtrip met mijn Etrex Vista HCx.
Werkt bijna net zo goed als Garmin Mapsource op m'n oude Windhoos verhikel... 8)

Martijn

De grootste beperling van Roadtrip tov mapsource is dat je geen tracks kunt tekenen of bewerken. jammer van Garmin. Ik gebruik het al vanaf den beginne, toen het nog 'bobcat' genoemd werd. het laatste jaar is het overigens erg stil bij Garmin rondom de ontwikkelingen van Roadtrip.
Ik gebruik een GPSMAP 60CSx en een MacBook Pro (en nog heel veel andere dingen samen) en dat gaat prima.
Tracks, die je ergens vindt (.gpx) kun je op alle computers gebruiken. Belangrijk is, dat je die ook van je computer op je GPS krijgt. Ik doe dat met "Garmin BaseCamp" (vroeger "RoadTrip"). Daarmee kun je ook tracks tekenen, maar alleen heel moeizaam bewerken.

Wil je alleen af en toe een track zelf aanmaken, dan kan dat bijvoorbeeld op http://clickroute.de/ Alleen is die website op moment uit de lucht. Maar die komt zeker terug.

Als kaarten gebruik ik alleen maar nog OpenStreetMap en voor je Garmin GPS kun je hier kant-en-klare kaarten downloaden. De vraag van Robertjan naar de OSM-MTB-kaarten kan ik niet beantwoorden. Maar daar kom ik ook nog achter. Volgens mij kun je de gewone OSM-kaart gebruiken samen met een typ-file...

Een tijdje geleden had ik een paar dingen over Mac en GPS op mijn website verzameld, dat is wel in het Duits.

Ik zou trouwens niet met "Crossover" of "BootCamp" beginnen om je GPS vanuit een Mac te bereiken. Ik ben er niet vrolijk van geworden. Het kan ook met OS X.

Ik was graag als "GPS hulp" naar de beurs gegaan, alleen ben ik dat weekend in Duitsland. Ik vind het een prachtig onderwerp, het kan namelijk allemaal en ook nog zo simpel :-)

Groeten - andreas
Hmmm, dat is toch wel nuttige informatie! Dankjewel Andreas.

Ik ga die Garmin BaseCamp maar weer eens downloaden. Ik heb een tijdje m'n oude pc alleen hiervoor nog aangehouden, maar die is inmiddels ter ziele gegaan. Ik moet zeggen, ben nog niet in de gelegenheid geweest om eens in de software voor de Mac te duiken.

Hmmm, die Garmin Basecamp waar je naar verwijst is alleen geschikt voor PC's... :?
http://www8.garmin.com/macosx/

Ik heb die OSM kaart even bekeken, maar vind 'm toch niet zo handig. Van de zomer ga ik met de tweede buitenlandtocht mee van de WF, met o.a. de Rallarvegen. Een zeer bekend traject onder fietsers. Op de OSM-kaart moet ik inzoomen tot iets van 700-500m wil ik zien dat er een pad is tussen Geilo en Flåm. Met de Open MTB Map zie ik dat ook uitgezoomd op 7km... Dat is toch een stuk handiger!
Waar vind je die Open MTB map?
http://www.openmtbmap.org
Alleen voor MapSource, niet voor BaseCamp, vandaar ook mijn vraag aan Martijn over die kaarten, mocht hij ze gebruiken via BaseCamp.
Roberjan, mijn excuses voor de verkeerde link. Daar was ik vannacht even te kort door de bocht. Maar Fietsjunks heeft de goede link al geplaatst.

Hier nog het programma LoadMyTracks, om bestanden van Mac naar GPS te sturen en anders om.

Hier een directe link naar de Radkarte bij OSM voor Duitsland. Niet de MTB-kaart maar wel een voor fietsers. Deze kaart komt kant-en-klaar voor de Mac (RoadTrip). Tekst in het Duits. Op die pagina vind je ook een versie, die je na het uitpakken rechtstreeks op je GPS kunt kopiëren.
Een fietskaart voor Europa (in ontwikkeling) is er ook.

Een handleiding om de OpenMTBmap naar "BaseCamp" of "RoadTrip" (Mac) over te nemen, schrijf ik vanavond. Ik moet nog even een paar kleine dingen uitzoeken. Maar het kan :-)

Groeten - andreas
Andreas schreef: Hier een directe link naar de Radkarte bij OSM voor Duitsland. Niet de MTB-kaart maar wel een voor fietsers.
Op basis van de OSM Radkarte formats ben ik bezig met het uitwerken van een routeerbare fietskaart voor Nederland (en omgeving). De kaart is nog in test fase maar hij kan al wel worden uitgetest (op eigen risico):

Zie http://sites.google.com/site/openfietsmap/

Ik heb de kleuren van de Radkarte wat aangepast (is een beetje uit de hand gelopen 8) ) en ook specifieke routes als knooppunten en LF routes toegevoegd. Een Mac versie is er niet, alleen een Mapsource installer, maar tzt kan ik ook nog de gmapsupp.img versie uploaden (die hoef je dan alleen op een SD kaartje te zetten en kan je direct in je GPS laden).
Afbeelding
Die Radkarte (.exe) geeft een error.

Is de bruikbaarheid vergelijkbaar met OSM of meer met OMM? Oftewel: zie ik doorgaande onverharde paden als ik nog niet te ver ingezoomd ben (ik kan er met de fiets immers overheen), of pas als ik zo ver ingezoomd ben dat ik niet meer weet waar ik naartoe wilde? Ik bedoel dan in MapSource, want het is handig van tevoren een globaal idee te kunnen krijgen van de wegen en paden van bestemmingen.
De laatste versie van radkarte kon ik ook niet downloaden. De mtb paden van de Europese Radkarte zie je vanaf 3km in mapsource (hoogste detailniveau). Op mijn OpenFietsMap dus ook, want dat is een aangepaste kloon ;-)
Robertjan, "*.exe" is voor Windows!
Je hebt die link daarboven nodig:
Datei zur Integration in das Programm RoadTrip für MacOS X
OSM Radkarte MacOS X 16.02.2010.zip (473,4 MB) = http://osm.arndnet.de/20100216/OSM%20Ra ... 2.2010.zip

Over de kwaliteit kan ik niets zeggen. Ik gebruik altijd "basic maps", misschien moet ik mij toch een keer erin verdiepen, wat die Radkarte of de OpenMTBmap toevoegen...

Minko, ik ben benieuwd naar je project! Kun je voor je kaart dee bestanden in een zip aanbieden, die OpenMTBmap er ook in heeft: naast de img-bestanden ook een mapset.tdb, een mapset.img en een TYP file? Dan denk ik een oplossing te hebben om het makkelijk voor de Mac beschikbaar te maken.

Groeten - andreas