Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Van die hele smalle bandjes... - Forum Wereldfietser

Van die hele smalle bandjes...

Hoi,

Even een vraagje, puur uit nieuwsgierigheid.

Ik zie regelmatig van die "zware" heren op dure racefietsen met van die enge smalle bandjes van om en nabij de centimeter breed. Dat moet toch om de 10 kilometer lek gaan? Heb je hierin ook grote kwaliteitsverschillen in binnen- en buitenband?

Het lijkt mij niet onredelijk om te denken dat die smalle buitenbanden na maximaal 1000 kilometer versleten zijn, en dat men in deze 1000 kilometer al heel wat plakkers heeft zitten op de binnenbanden. :?: :?: :?:

Dick R.

Valt heel erg mee. De banden zijn bij de echte pro's rond de 1,8 cm breedt. Gangbare tourracers rijden met 2,3 cm banden.

De druk in de banden is, vergeleken met bredere banden, enorm hoog. Rond de 8 bar. Het loopvlak is daardoor minimaal (lage weerstand, maar volgens sommmigen is dat niet zo'n lage weerstand). Doordat de band niet vervormt, is de slijtage ook lager.

De smalle banden worden vervolgens ook alleen maar op goed wegdek gebruikt, dus de kans op lekrijden wordt daardoor nog eens extra verlaagd.


Kwaliteit van de banden kan sterk uiteenlopen. Maar over het algemeen zijn de racebanden volgens mij wel goed. Ik denk dat dat mede komt doordat er minder afname is. Huh. Nou, ik denk dat de Halfords en andere prijsvechters niet veel belang hebben bij een paar racebandjes verkopen. Daardoor wordt die markt niet verziekt door de slechte banden. Maar hierin kan ik me verschrikkelijk vergissen.
Binnenbanden maakt niet zoveel uit. Ik geloof dat er niet echt veel verschil in kwaliteit zit tussen een 23mm band en een 40 mm band.

Bij racebuitenbanden zijn de gangbare breedtes ongeveer 20-23 mm. Wel zijn er grote verschillen in gewicht. Een wedstrijdband weegt minder dan de helft van een normale band, met voor de hand liggende consequenties. Veel merken verkopen ook iets stevigere modellen, die door een stijver en dikker loopvlak wel ietsje zwaarder zullen rollen.
Het is het een of het ander zullen we maar zeggen.
Leon

Schwalbe heeft heel goede en mooie 25 mm Banden.