Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingonderhoud. - Forum Wereldfietser

Kettingonderhoud.

Die arme ketting krijgt het vooral 's winters hard te verduren.
Tot voor kort deed ik het zo:
ik had twee kettingen die bv om de maand gewisseld werden.
Ik waste de vuile uit in wat petrol (in 1,5 liter PET fles gaat dit uitstekend)
Daarna "frituren" in gesmolten kettingvet;
Ik heb hiervoor kleine elektrische friteuse!
Fiets rijdt daarna terug als nieuw.

MAAR: kettingen bestaan uit rolletjes, wanneer die slijtage, speling beginnen te vertonen hoopt er zich daar veel vet in op.
Prima, ware het niet dat je het er allemaal weer uitperst tijdens het fietsen.
En het een vettig boeltje wordt door al dat uitgeperste vet.

Nu vraag ik me af: hoe doen jullie het ivm kettingonderhoud?
Elke paar weken krijgen mijn kettingen de volgende spa behandeling:

1. En heerlijke wasbenzine bad met massage.
2. Afdrogen.
3. Een uurtje in een olie bad.
4. Ketting uit laten lekken, Zo veel mogelijk olie afhalen.

De ketting is weer zo goed als nieuw :wink:
Elke paar weken krijgen mijn kettingen de volgende spa behandeling
Welke dikte van olie, gewone smeerolie of van die drab zoals bv in versnellingsbak auto?

de VIP-behandeling met kettingvet zou ik enkel nog doen bij relatief nieuwe kettingen.

mvg
benie schreef:
Nu vraag ik me af: hoe doen jullie het ivm kettingonderhoud?
Kijk eerst eerst wat een kettingfabrikant zegt:

""Nur bei sehr starker Verschmutzung sollte die Kette intensiv gereinigt werden. Dabei raten wir von uns bekannten,
handelsüblichen Kettenreinigungsgeräten mit den entsprechenden 'Kettenreinigungsflüssigkeiten' ab, da das Innere
der Kettengelenke sowieso nicht richtig sauber wird
. Vielmehr verbleibt die Reinigungsflüssigkeit in den Gelenken
und verbindet sich hinterher mit dem neu aufgetragenen Schmierstoff, wobei der Schmierstoff in den uns
bekannten Fällen seine schmierenden Eigenschaften verliert. Testen können Sie dieses Phänomen, indem Sie
einen Tropfen Schmierstoff mit etwas Reinigungsflüssigkeit vermischen.
Wir empfehlen als Kettenreinigungsflüssigkeiten deswegen nur Mittel, die keine 100% entfettende Wirkung habenund schnell verdunsten, wie z.B. Diesel oder Petroleum.
Umweltfreundlicher sind Produkte auf der Basis von modernen Geschirrspülmittelkonzentraten. Diese reinigen
recht gut und lassen sich nach Anwendung leicht mit Wasser aus dem Gelenk spülen. Möglich ist auch die
Reinigung mit einem Dampfstrahlgerät.
Wichtig ist, daß nach jeder Intensivreinigung die Kette unbedingt richtig nachgeschmiert wird.""
http://www.rohloff.de/uploads/media/Tec ... ege.de.pdf

Vergeet daarbij ook niet wat dat kost als je zeer intensief een ketting gaat reinigen. en wat een gedoe allemaal..... VRESELIJK.
Schuurvloer onder de zooi, kleren ook etc, gatferdarrie .

Mede daarom monteren de echte fietsers domweg (wat vaker) regelmatig een nieuwe ketting want dat kost verhoudingsgewijs het minst, en goed voor de tandwieltjes.

Of laat ik het anders zeggen; het wat vaker monteren van domweg een nieuwe ketting geeft enorm veel plezier voor die paar tientjes.
Veel meer en vooral veel langer dan bijvoorbeeld een paar biertjes op een terrasje.

Overigens blijkt uit de paktijk dat je niet de duurste ketting hoeft te kopen want de goedkopere werken even goed.
van de Duitse uitleg snap ik niet veel :roll:

wel meen ik te begrijpen dat men petrol ed afraadt omwille van milieu.
er bestaan idd alternatieven die wat milieuvriendelijker zijn.

ik heb een tijdje zo'n toestelletje gebruikt dat je aan de derrie vasthaakt.
Pedalen achteruitdraaien en roterende borstels kuisten dan de ketting.
en het reinigingsmiddel dat erin moest rook naar citroen!
het middel deed het alleszins evengoed als petrol;
het toestelletje deed het niet slecht maar nooit zoals bij een losgemaakte ketting die een VIP-behandeling in petrolbadje gekregen had.
Ketting was wel voorzien van slotje ivm makkelijk te openen en sluiten
Dat is nou precies wat die Duitsers hierboven afraden: geen kettingreinigingsapparaten gebruiken, en geen middelen die 100% ontvetten. Liever petroleum of diesel, zodat de smerende eigenschappen van de nieuw aangebrachte kettingsmering niet teniet wordt gedaan.

Moderne vaatwasser produkten zijn milieuvriendelijker en laten zich gemakkelijk met water afspoelen. Reinigen met een stoomblazer is ook mogelijk.

.tsooJ
benie schreef:van de Duitse uitleg snap ik niet veel :roll:

ik heb een tijdje zo'n toestelletje gebruikt dat je aan de derrie vasthaakt.
Pedalen achteruitdraaien en roterende borstels kuisten dan de ketting.
De (prima) uitleg had nog kunnen vermelden dat de enige paats waar de ketting slijt aan de binnenkant is, en de enige plaats waar een ketting echt vuil wordt de buitenkant.
Dat gedoe met dat borsteltje is dus goed voor het aanzien van de ketting, maar als je de reinigingsvloeistof niet voor 100% uitspoelt - wat alleen lukt met een hogedrukspuit - zou het voor de levensduur van de ketting beter zijn geweest als je niets had gedaan.
De makkelijkste en meest uren- en kostenefficiënte methode is volgens mij de prut er af en toe afhalen, wat bijsmeren en op tijd vervangen. Gelukkig hebben veel fietsers dat wel door.
Als je daarbij het soepele genot van een schone ketting wilt ervaren moet je inderdaad af en toe meer moeite doen.
Leon
Leon,

dat is het hem nou net.
dat iets meer werk om daarna dat heerlijke soepele lopen van de ketting te ondervinden.

tja miss doe ik te veel en is het beter gewoon regelmatig drupje olie, zonder ketting vd fiets te halen?
Om de 200 km even doekje over de draaiende ketting, dan 1 drup kettingolie per rolletje. Hoe meer je de buitenkant smeert, hoe meer er aan vast kleeft. Heb ook wel eens de 'zware' reinigingsmethoden geprobeerd, maar zelf nooit een voordeel vastgesteld als het om slijtage gaat, eerder omgekeerd.
Als je zoals ik niet een schuurtje heb om je fiets in te onderhouden . . . verkies ik de snelle en luie methode.

- Met een busje 'Kroon Handyoil' regelmatig de ketting smeren.
- Met een ijsstokje (Ola Magnum). Alle 4 de zijden van de derailieur wieltjes regelmatig prutvrij maken.

Er zijn betere methodes. Maar als je iedere dag door de polder moet rijden met dit weer zet dat weinig zoden aan de dijk.
Ik doe langer met een ketting als ik 'm niet intensief schoonmaak. 8)
Gewoon doekje erover en een paar druppels olie. Perfect is het daarna niet, maar het volstaat en bespaart een hoop werk, en tijd is schaars.
Tip 1: kijk op een willekeurige atb/mountainbike forum en je vindt waarschijnlijk heel veel tips!

Tip 2: zorg voor een losse schakel (wipperman, KMC, Sram)
Tip 3: schoonmaken met diesel en nooit met (was)benzine, de laatste maakt niet alleen mooi schoon maar ontvet ook en dat is dus niet de bedoeling..
Tip 4: gebruik een (goede) kettingolie, voor extreme modderige condities een zgn natte of wax en in andere gevallen werkt de droge olie niet zo goed
Tip 5: ketting direct schoonmaken, drogen en olieen bij thuiskomst. dit voorkomt viegroest en de olie krijgt tijd om zich te hechten
Tip 6: praat met je FM en laat je adviseren

Bovenstaande zorgt dat je een stuk langer met je ketting doet en dus ondanks de kosten van de olie goedkoper uitbent...

Met betrekking tot het schoonmaken van derrailleurwieltjes, gebruik een platte schroevendraaier. Stuk makkelijker dan een ijscostokje...
kenben schreef:Met betrekking tot het schoonmaken van derrailleurwieltjes, gebruik een platte schroevendraaier. Stuk makkelijker dan een ijscostokje...
De derrailleurwieltjes zijn holrond, en daar past mijn ronde ijsstokje precies in. Bovendien kan hout minder schade aanrichten als een stalen schroevendraaier. Schroevendraaiers zijn plat en maken niet zo goed schoon.
kenben schreef:Tip 1: kijk op een willekeurige atb/mountainbike forum en je vindt waarschijnlijk heel veel tips!
Tip 2: zorg voor een losse schakel (wipperman, KMC, Sram)
Tip 3: schoonmaken met diesel en nooit met (was)benzine, de laatste maakt niet alleen mooi schoon maar ontvet ook en dat is dus niet de bedoeling..
Tip 4: gebruik een (goede) kettingolie, voor extreme modderige condities een zgn natte of wax en in andere gevallen werkt de droge olie niet zo goed
Tip 5: ketting direct schoonmaken, drogen en olieen bij thuiskomst. dit voorkomt viegroest en de olie krijgt tijd om zich te hechten
Tip 6: praat met je FM en laat je adviseren
Ad. 1 Zoek op dit forum en je vindt ook wel iets hoor.
Ad. 3 Diesel verdampt trager en stinkt een uur in de wind. Wat is er verkeerd met ontvetten, je oliet daarna toch?
Ad. 4 Wat is natte of wax? Wat is droge olie?
Ad. 5 Hoe kun je een ketting direct drogen van binnen? Denk je heus dat de gemiddelde fietser vliegroest ontmoet? (link naar wikipedia)
Hoe lang denk je dat olie nodig heeft om zich in een droge ketting te hechten? Kies uit A 0,1 s; B 0,4 s of C 1,2 seconde)
Ad 6 Denk je heus dat de gemiddelde FM goed advies geeft?
Leon
Leon schreef: Ad. 3 Diesel verdampt trager en stinkt een uur in de wind. Wat is er verkeerd met ontvetten, je oliet daarna toch?
In mijn ervaring, ook al ben ik een echte noob als het op techniek aankomt :wink:, is het oorspronkelijke vet dat op de ketting zit het beste. Zonde om dat te ontvetten.

Misschien kan Marten iets zinnigs opmerken.
willem.megens schreef:
Leon schreef: Ad. 3 Diesel verdampt trager en stinkt een uur in de wind. Wat is er verkeerd met ontvetten, je oliet daarna toch?
In mijn ervaring, ook al ben ik een echte noob als het op techniek aankomt :wink:, is het oorspronkelijke vet dat op de ketting zit het beste. Zonde om dat te ontvetten.
Als je diesel op je ketting gooit blijft het wél zitten, maar als je wasbenzine op de ketting doet niet?
Uh?
Leon

P.s. Als je het oorspronkelijke vet terug wilt, dan kook je de ketting uit in wasbenzine, filtert de wasbenzine door een heel fijn filter en kookt* de benzine vervolgens in.
Het zal wel.

Ik denk dat ik ga maar fietsen. Want een ding is zeker: van discussieren op een forum wordt je ketting niet vies. :roll:
willem.megens schreef:
Leon schreef: Ad. 3 Diesel verdampt trager en stinkt een uur in de wind. Wat is er verkeerd met ontvetten, je oliet daarna toch?
In mijn ervaring, ook al ben ik een echte noob als het op techniek aankomt :wink:, is het oorspronkelijke vet dat op de ketting zit het beste. Zonde om dat te ontvetten.

Misschien kan Marten iets zinnigs opmerken.
het hele idee achter motorbrandstoffen is dat je ze in een afgesloten ruimte in de fik steekt, en niet dat je er met je handen er in gaat zitten en met je neus boven gaat hangen. Ik zou wat anders gebruiken zonder benzeen etc

Ketting schoonmaken doe je zo: Shelbroco

:D
m-gineering schreef: Ketting schoonmaken doe je zo: Shelbroco

:D
Volgens mij is die link niet goed, bedoel je deze? Wel veel werk. :)
Volgens mij is die link niet goed, bedoel je deze? Wel veel werk.
Jezus, dat is geen lacheding zo je hele ketting "dissecteren".

Dan is hetgeen ik doe tussenoplossing:
ketting losmaken en VIP-behandeling in petrolbadje (petrol houdt ketting nog enigszins vettig)
na drogen mijn electrisch frituurpotje in en met kettingvet frituren maar!
na 5 min uithalen, de overtollige prut afvegen.
onderussen werd cassette gerinigd;
ketting opleggen en ongelooflijk hoe soepel dat loopt.