Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trekkershutjes - Forum Wereldfietser

Trekkershutjes

Ik heb plannen om wat trekkeshutjes te plaatsen voor (vooral) fietsers die op fietsvakantie zijn of gewoon gezellig aan het toeren zijn.
Maar voordat ik deze hutjes plaats wil ik graag de behoeften van mijn potentiele gasten pijlen.

Wat vinden jullie belangrijk aan een trekkershutje. De kern is natuurlijk het primitieve maar ik hoor graag of dit ook als must gezien wordt door de gebruiker.

Ik ben benieuwd!
Joran,

Mijn ideale trekkershutje:

- Is niet duurder dan een campingplaats :)
- Bevat twee of meer bedden waar ik eventueel mijn matje op kan leggen
- Bevat (eventueel) een simpele manier om te verwarmen
- Heeft een veranda waar ik kan zitten of de fiets kan neerzetten
- Heeft een raam dat ik open kan zetten en voor het licht.
- Heeft eventueel een simpele kookgelegenheid

In Scandinavië kom je deze veel tegen. Ga daar eens kijken/informeren.

Een simpel voorbeeld uit Finland kun je hier zien.

Een fantastisch voorbeeld kun je hier zien.

Heb ik nog een vraag aan jou:

Wat is de achtergrond van je vraag? Ben je campinghouder? Doe je dit uit idealisme in je achtertuin? Wil je de nieuwe Centre parks worden?

p.s. Ik heb je vraag verplaatst. Stond in de verkeerde rubriek.
Hans

bedankt voor je vlotte reactie

Mijn idee is inderdaad zoals jij al aangeeft om Finse Kota's neer te zetten.
Deze zijn bijzonder sfeervol en het aanbod hier in Zeeland is hierin minimaal.

Ik ben benieuwd of deze Kota's alleen door mij interessant gevonden worden of dat fietsers hierin ook een ideale overnachting zien.

VB: www.wildernishut.nl (hier zit ik dus aan te denken)
Owja..en ik ben (nog) geen campinghouder hoor.

Het zou zomaar om enkele hutjes gaan.
Waarschijnlijk met douche/sauna gelegendheid in dezelfde stijl.

Maar ik wil weten of dit niet te luxe wordt voor mensen die een primiteve wijze van overnachten zoeken ;)
joran007 schreef: Mijn idee is inderdaad zoals jij al aangeeft om Finse Kota's neer te zetten.
Deze zijn bijzonder sfeervol en het aanbod hier in Zeeland is hierin minimaal.
De betekenis van een kota heb ik anders meegekregen van mijn Finse zwager. Het is een hutje met een vuurplaats in het midden. Je zit daar met familie of vrienden om het vuur en je roostert worstjes, grilt vis en je drinkt gezamelijk een biertje. Je kunt er wel slapen maar het is niet op slapen ingericht.
Hier en hier een paar foto's.

Een hutje om te slapen noemen ze een moki.
Ziet er aantrekkelijk uit. Voor wie licht wil reizen is het handig als er desgevraagd simpele matrassen beschikbaar zijn. Veranda is inderdaad fijn. Dan kun je langer buiten zitten op frisse avonden. En natte spullen te drogen hangen, zonder dat het binnen klam wordt.
Hans

Je bent aardig op de hoogte :) !

De Kota's die ik op het oog heb zijn (volgens de verkoper en diverse andere fora) geschikt om te slapen (uitklapbare banken) icm met een matras oid. (ipv rendierenvellen :wink: )

Er kan in gekookt worden en ook kan er een koelkastje in geplaatst worden.

Mij leek het erg leuk om in zoiets een nachtje door te brengen na een lange fietstocht. Ik ben benieuwd of fietsers dit met me delen
Nou, laat ik dan maar meteen andere tips voor fiets/trekkersvriendelijke inventaris van campings opschrijven. Vul aan.

* eenvoudige centrifuge;
* overdekte plek om was te drogen;
* fietspomp met manometer en verloopstukjes voor hollandse, franse en autobandenventielen;
* kampvuurplaats met droog hout;
* tuinmeubilair/picknicktafels beschikbaar;
* koude biertjes en chips te koop;
* indien >3 km van de dichtstbijzijnde bakker: 's ochtends brood te koop;
* struikgewas en/of bomen, zodat je 's ochtends door vogels gewekt wordt.
liz schreef:Nou, laat ik dan maar meteen andere tips voor fiets/trekkersvriendelijke inventaris van campings opschrijven. Vul aan.

* eenvoudige centrifuge;
* overdekte plek om was te drogen;
* fietspomp met manometer en verloopstukjes voor hollandse, franse en autobandenventielen;
* kampvuurplaats met droog hout;
* tuinmeubilair/picknicktafels beschikbaar;
* koude biertjes en chips te koop;
* indien >3 km van de dichtstbijzijnde bakker: 's ochtends brood te koop;
* struikgewas en/of bomen, zodat je 's ochtends door vogels gewekt wordt.
* koude cola
* koffie / choco automaat
* eieren
In Zweden staan er ontzettend veel trekkershutten, in het Zweeds stuga, het meervoud is stugor. Een groep stugor wordt stugby genoemd.
Langs de wegen worden ze met blauwe borden aangegeven:

http://korkortonline.se/teori/vagmarken ... ngsmarken/

Scroll deze omhoog, zie in het midden het vierde bord van onderen af.
Bedankt allemaal voor de informatie tot nu toe!

Hier kan ik wel wat mee. Ik twijfel nu echt tussen zo een finse Kota (vb: www.wildernishut.nl) en van die standaard trekkershutjes (tsjechish, Zweeds enz maakt volgens mij niet veel uit, toch?)

Graag hoor ik nog meer wensen die trekkers hebben en welke faciliteiten er zeker bij de hutjes aanwezig moeten zijn.
joran007 schreef:Graag hoor ik nog meer wensen die trekkers hebben en welke faciliteiten er zeker bij de hutjes aanwezig moeten zijn.
Naast de vijfsterrenideeën zou het al heel aardig zijn als de bedden lang genoeg zijn. Dus minimaal 2 meter ruimte zonder voetenbord en 210 cm met voetbord.
(dus geen voetbord)
Leon
joran007 schreef:Bedankt allemaal voor de informatie tot nu toe!

Hier kan ik wel wat mee. Ik twijfel nu echt tussen zo een finse Kota (vb: http://www.wildernishut.nl) en van die standaard trekkershutjes (tsjechish, Zweeds enz maakt volgens mij niet veel uit, toch?)

Graag hoor ik nog meer wensen die trekkers hebben en welke faciliteiten er zeker bij de hutjes aanwezig moeten zijn.
Nogmaals: een kota is een grill hutje, bedoeld om gezellig bij elkaar te zitten. Niet specifiek bedoeld voor overnachtingen. Dat geeft je site ook aan.
Hans

Van oorsprong is dat inderdaad het geval.

Maar om onderscheidend te zijn in de (enorme) markt van trekkershutten lijkt het mij interessant om zoiets aan te bieden als campingobject.

Als je verder leest op de website staat er ook het volgende; 'De wildernishut is ook goed te gebruiken voor recreatieve doeleinden zoals op campings'

Dit kan natuurlijk verkooppraat zijn van de verkoper van die dingen maar ik wil sowieso eerst gaan kijken of deze inderdaad geschikt zijn om in te slapen (icm matrassen) (en met voldoende beenruimte ;)
Vorig jaar tijdens de buitenlandtrektocht in Zwitserland en Italie stonden we op een camping met deze hutten gemaakt van wijnvaten.
joran007 schreef:Hans

Van oorsprong is dat inderdaad het geval.

Maar om onderscheidend te zijn in de (enorme) markt van trekkershutten lijkt het mij interessant om zoiets aan te bieden als campingobject.

Als je verder leest op de website staat er ook het volgende; 'De wildernishut is ook goed te gebruiken voor recreatieve doeleinden zoals op campings'

Dit kan natuurlijk verkooppraat zijn van de verkoper van die dingen maar ik wil sowieso eerst gaan kijken of deze inderdaad geschikt zijn om in te slapen (icm matrassen) (en met voldoende beenruimte ;)
Als je gaat kijken, dan ben ik gerust. Ik denk dat je er dan wel achter komt dat het wat anders is dan een slaaphutje.

Maar als de fietsers er dan niet (goed) in kunnen slapen, is het wel een mooi hutje om 's avonds binnen te zitten...
Ik heb zelf niet zo zeer erg behoefte aan een trekkershut, maar soms is het wel mooi als ze er zijn. Vooral als er een houten buiten jacuzzi is. Ik ben benieuwd naar je camping.

Rutger
Rutger

Ik ken het fenomeen ook nog niet zo heel lang maar blijkbaar stijgt het in populariteit.

Het is ook inderdaad de bedoeling om er een douche/sauna combinatie bij te doen + jacuzzi (Hottubs noemen ze die geloof ik)

Helaas moet ik de prijs laag houden (dat is één van de speerpunten van deze hutjes volgens mij) dus ik kan niet al teveel extra's bieden.
Maar het komt allemaal op eigen grond op een naar mijn idee ideale locatie in Zeeland.
Vincent,

Ziet er heel leuk uit die wijnvaten maar is toch niet echt wat wij zoeken (al vraag ik me ook af of deze zo te koop zijn)

Het moet allemaal in boerenstijl worden opgezet omdat het achter een unieke monumentale boerderij komt te staan (deze boerderij is vanaf Donderdag te bewonderen in Madurodam :)

Dus boerenstijl (gepotdekselde hutten, eieren, verse groenten uit eigen tuin te koop, schapen en kippen als je uit het raam kijkt) met luxe extra's (sauna, douche, hottubs)
Joran,

als de hutjes er staan laat van je horen?