Additionally, paste this code immediately after the opening tag: damesfiets: tour/trekking gezocht - Forum Wereldfietser

damesfiets: tour/trekking gezocht

Hallo
Ik ben nieuw op de forum. Ik geraakte hier toevallig verzeild omdat ik op zoek was/ben naar informatie rond fietsen. Ik moet zeggen, ik heb al veel interessante zaken gelezen.

Ik rij momenteel op een Sparta citybike serie 400, 6 versnellingen shimano classic uit +- 1991. Het is een vrij zware fiets die wel goed rijdt, maar mij toch iets te log is. De ketting en de pioen zijn opnieuw versleten, de versnellingen doen het niet meer zo ideaal, voorwiel is klein beetje krom en er is een klein beetje speling op -ik vermoed- de vooras. Rijden zonder handen is er niet meer bij, want het stuur begint dan hevig te trillen. Kortom, ik moet kosten maken om hem op orde te stellen en zou liever overschakelen op iets beter.
Ik ben niet van plan om er lange reizen met veel bagage mee te maken. Ik fiets wel dagelijks 10km heen, 10km terug naar het station. Daarnaast in de WE’s fietstochten tot +- 100 km.

Ik was aan het rondkijken naar een nieuwe fiets, maar merk dat ik toch snel aan 700 euro zit voor een degelijke fiets. Mijn oog viel onder andere op de Gazelle Fuento Plus (2009) of Fuento Pure (2010), bijna identieke fiets van 699 €. Heeft er iemand ervaring mee?
Beter zou echter nog een goede 2dehands fiets zijn: goedkoper, misschien wel nog beter en springt minder in het oog bij de potentiële fietsdieven aan het station.

Kan iemand me een fiets aanraden (in de buurt verkopen ze nieuwe fietsen van Oxford, Thompson, Minerva, Granville, Gazelle en Koga) of heeft er toevallig iemand een fiets staan? Liefst iemand uit België, omgeving Gent.

Het moet een vrij kleine maat zijn, 49-50?, daar ik slechts 1.62m ben.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
Annelies
Bij die maat ben je igenlijk beter af met een fiets met 26 inch wielen.
Wim
De lengte van de fiets is het aller belangrijkste. Hoe mooi de fiets ook is, hij moet wel passen.

Wat is je binnenbeenlengte? Dat is ook belangrijker dan je gehele lengte. Zo heb ik met mijn 1m57 erg korte benen (45cm frame).

Zoals Wim al zegt: ik zou voor 26" wielen gaan.
De fiets heet Fuente en Gazelle zegt er zelf over:
"Gewicht: 17.2 kg
Zeer licht van gewicht door het aluminium frame en de vaste voorvork."

Een van de twee kan niet waar zijn, want ik vind 17,2 kg (te) zwaar.
De damesuitvoering lijkt me totaal ongeschikt om er meer dan 5 kg bagage aan te hangen. Vanwege de idioot lage instap is zwabberen een zekerheid.
Behalve de mixte-frames zijn eigenlijk alle damesframes in mijn ogen ongeschikt voor serieuze fietsreizen.
Helemaal mee eens.
Wim
Een mogelijke fiets kan zijn de Granville Terra X2.
Aangepast kom ik dan op zo'n € 910 euro uit, dat is met Alivio, Brooks zadel, stalen voorvork i.p.v. een goedkope verende, naafdynamo en verlichting (welk type naafdynamo zijn ze nogal vaag over :?), géén HS-33 (pag. 2), "Travel Equipment" met stalen 40kg achterdrager zodat een fietsvakantie geen punt is, en standaard banden.
Ik zou dan i.i.g. nog de banden vervangen voor asfalt en 'harde onverharde' paden naar Schwalbe Big Apples LiteSkin 50 of 55 mm.

Van Koga zou nieuw evt. nog een LightRider in aanmerking kunnen komen.
Mijn binnenbeenlengte is +- 74 cm.

Ik rij momenteel inderdaad met 26'' banden (redelijk dikke) en een mixte kader.
Fiets is van staal, spatborden,... ook van metaal. Wel allemaal kwaliteit: roest niet en breekt niet. Wel ruim over de 20 kg.

Ik wil daar eigenlijk net vanaf en was meer op zoek naar een 28 banden (hybride fiets), zonder vering, bij voorkeur zonder naafdynamo, 21 versnellingen. Absolute noodzaak: goede spatborden en kettingbescherming.
Normaal bind ik enkel een rugzak of een fietstas aan mijn fiets, dus max 10kg. m.a.w. ik heb niet echt behoefte aan een fiets waar ik 20-25 kg bagage kan aanhangen.

Bestaan er echter fietsen met 26 banden, die geen MTB zijn of citybike zijn?

De gazelle is idd eerder zwaar, maar als ik in de standaardfietsen kijk, merk ik dat ze bijna allemaal zoveel wegen. Tenzij een Koga, maar die is over budget en vind ik te duur om alle dagen aan het station te zetten.

Annelies
Annelies, als een co woon-werk fietser: waarom wil je geen naafdynamo? :)
Een goede naafdynamo heeft sinds een half jaar ook mijn voorkeur. Nu dat ik ermee fiets, merk ik hoe gemakkelijk het is. Ik heb vanwege mijn toenmalige budget gekozen voor een SON-naaf, maar het Shimano topmodel kost nog minder dan de helft daarvan bij zeer goede prestaties.
Er zit bij mij een aan-/uitknop op de LED-lamp, die ik nooit gebruik: hij staat altijd aan. Ik merk geen verschil in weerstand (ik heb het eens berekend: 500m op een uur bij 20km/u... :roll:), en ik ben de hele dag beter zichtbaar voor die verd*** auto's; ook bij laagstaande zon etc.
Kortom: mijns inziens alleszins de moeite, en zou mijns inziens standaard moeten zijn op álle woon-werkfietsen.

De door jou genoemde merken hebben volgens mij niet verder echt modellen die er uit springen (behalve dan Granville, mét aanpassingen zoals een vaste vork).
Een ander merk met mooie fiets voor je doel (zonder naafdynamo, zonder spatborden) is de Stevens City Flyer. Maat 48 zal misschien wel passen, al moet je dat natuurlijk wel proberen. Stevens maakt wel meer mooie fietsen in dit segment (Randonneur, Strada 600, 6 Lite Gent, Gran Turismo), al dan niet met spatborden. Maar wellicht kun je daarin wat afspreken met de fietsenverkoper. Helaas zijn deze Stevens's allemaal 28". Maar ach dat is mijn ATB ook, en al ziet dat er niet uit, het rijdt wel goed.

Iets duurder maar ook zeker een goede investering, is een Engelse Thorn Sherpa (€ 1230 met de koers van vandaag): Staal, 26" kiezen uit racestuur of recht stuur, brede banden voor demping van kleine hobbels (ongelijkheden in de weg, train- of tramrails), geen voorvering (voor'vering' is bedoeld ter demping van grote hobbels zoals keien, boomwortels, trottoirbanden, etc.), zoveel bagagedragers als je wilt.
Zelf heb ik van het voorjaar in een fiets geïnvesteerd voor woon-werkverkeer met Rohloff-naaf, SON-naaf, snelle banden, racestuur, Brooks-zadel, stalen frame op maat, goede maar lichte spatborden (alleen niet tevreden over de bevestiging daarvan... :? SKS, lezen jullie mee?). Deze fiets zou een jaar of 40 mee moeten kunnen, erg veilig moeten zijn (licht altijd aan), en weinig onderhoud behoeven. Kost wel even wat, maar ideaal.
Naafdynamo's die ik toe nu toe in actie gezien hebben geven toch wel weerstand: zowel aan als uit. maar dat waren misschien allemaal slechte.
maar misschien kunnen jullie me wel zeggen welke de slechte zijn en welke de goede. Dan kan ik er speciaal naar vragen/kijken.
Meestal moet je echter zoeken naar die specificaties.

Stevens ziet er wel heel goed uit, maar er is geen dealer in de buurt. Ben zelf niet heel technisch en dan heb ik toch graag service in de buurt.
Goede Shimano naafdynamo's:
* DH2-N71
* DH2-N80
De '2' na DH staat voor 2,4 volt. Dat zorgt ervoor dat je zowel een voor- als een achterlicht er op aan kunt sluiten. Wil je alleen je voorlicht erop aangesloten (zeker niet aanbevolen!), vervang dan de 2 voor een 3. Dan moet je voorlamp wel 3 volt zijn natuurlijk.
SRAM maakt ook een heel goede naafdynamo met weinig weerstand: de i-Light D7.
En dan is er nog SON natuurlijk. Die is voor reisfietsen handiger voor w.b. het opladen van batterijen (of stroomvoorziening GPS) als je niet op hoeft te vallen overdag.

Sowieso zou ik voor LED-verlichting kiezen. Met name Busch & Müller (http://www.bumm.de) heeft interessante lichten, waarbij ik een standlicht aanbeveel voor woon-werkverkeer. Dan wordt je ook gezien als je stilstaat.
Als voorlicht heb ik de IQ Fly waarmee gemiddel 25 km/u in het pikkedonker (onverlichte gebieden) geen enkel probleem is. De IQ Cyo is weer iets beter en kost wat meer. De Schmidt Edelux is weer een stapje beter (en kost meer) dan de IQ Cyo.
Als niet te extreme dingen gaat doen is deze misschien wel een optie?

http://link.marktplaats.nl/297435586 Eigenlijk is het een Rohloff met gratis fiets erbij...
Koopje! :shock:

Niet in de buurt van Gent, maar volgens mij zeker het omrijden waard !
Wel zonde van de echtscheiding.
Robertjan schreef:Goede Shimano naafdynamo's:
* DH2-N71
* DH2-N80
De '2' na DH staat voor 2,4 volt. Dat zorgt ervoor dat je zowel een voor- als een achterlicht er op aan kunt sluiten. Wil je alleen je voorlicht erop aangesloten (zeker niet aanbevolen!), vervang dan de 2 voor een 3. Dan moet je voorlamp wel 3 volt zijn natuurlijk.
Wat haal je hier een hoop doorelkaar! Verder alles goed? :D

de 2.4 WATT exemplaren leveren minder vermogen dan de 3.0 Watt versies. Als je alleen een voorlicht wil aandrijven kun je een 2.4 w versie nemen, dan kun je goedkope lampjes gebruiken.

Voor de 3W versie zonder achterlicht moet je een LED lamp gebruiken of een3w halogeenlampje
Watt een heldere toelichting
Zonder twijfel een superkoopje, maar helaas te ver weg (geen wagen) en eigenlijk ook al 300 euro boven budget
@Marten: :oops:

@Annelies: als het budget echt beperkt is momenteel, dan blijven er weinig mogelijkheden over. Er zijn zoveel merken en modellen dat ik er geen zomaar kan noemen die voor je kunnen voldoen. Dat zul je dan toch zelf moeten zoeken bij de lokale fietsenhandelaar.
Dingen om op te letten bij een fiets:
* pas de fiets! Als klein opdondertje fietste ik altijd op te hoge fietsen. Mijn stadsfiets is dat nog steeds. Ook een te lage fiets fietst niet prettig, maar is vaak nog op te lossen met een langere zadelpen. De lengte is zeer belangrijk, laat je hiervoor adviseren door de handelaar.
* een diamantframe ('heren-model') is beduidend steviger dan een 'damesmodel'. Het mixte-model zit daar tussenin. Als het kan, kies dan voor het 'herenframe'.
* zorg dat er zo breed mogelijke banden op kunnen (rond de 50mm is ideaal, indien binnen budget: Schwalbe Big Apple LiteSkin)
* vering is in dit segment ook echt vering: je komt net zo hard weer omhoog als dat je ingeveerd hebt. Dat is niet handig, dus vering vermijden.
* zorg ervoor dat de naven en andere lagers (balhoofd bij stuur, trapas bij de cranks) van een zo goed mogelijke kwaliteit zijn
* kies geen trommelremmen als je ook langere hellingen veilig af wilt kunnen dalen. Velgremmen (V-brakes) dus.
* zorg ervoor dat de juiste 'versnellingen' er op zitten. Als je, net als ik, niet snel bent, dan hoeven er ook geen grote versnellingen op. Liever lage versnellingen om steile hellingen omhoog te kunnen.

Succes met uitzoeken!
hallo

Ik ben ijverig verder aan het kijken en stootte op volgende fiets: Vektor Edonis 24 XT (http://www.fietskopen.be/fietsen/damesf ... bway-24-xt). Heeft er iemand ervaring mee?
De naafdynamo is niet gespecifieerd maar op de foto kan je het zo goed als aflezen (NX70). Het is echter een lager typenummer dan dat Robertjan vernoemde. Voor mij, leek zijnde, lijkt het me vrij deftig materiaal voor zijn prijs.

Aanrader of vooral afblijven?
Het spaakpatroon is aardig exotisch. Als je ook met bagage ermee wilt gaan fietsen, is dat niet aan te bevelen.
Robertjan schreef:* pas de fiets! Als klein opdondertje fietste ik altijd op te hoge fietsen.
Yep,
Fietsen voor kleine mensen worden soms zo ontworpen dat de trapas juist extra hoog zit. Dat is de reden dat veel kleine fietsen (lees: vrouwen) het zadel te laag hebben staan 'omdat ze anders niet met de voeten aan de grond kunnen komen'.
Dat stuur kan nauwelijks lager dus het staat per definitie erg hoog. Sportief fietsen is er dan niet bij. De oorzaak ligt in de poging om een 28" fiets te maken mét verende vork in een kleine maat en met dikke buizen.

Een andere mogelijkheid:
Koop 2 fietsen. Een tweedehands stevig geval dat goed is maar er niet uitziet. Prima om bij het station te zetten.
De tweede is een mooi licht dingetje voor de tochtjes. Daar kun je dan zuinig op zijn, en hij gaat extra lang mee omdat hij niet in regen en pekel komt en natuurlijk gepoetst wordt zodat hij mooi blinkt :D
Je kunt dan volstaan met vrij goedkope onderdelen omdat de fiets toch vertroeteld wordt.
Voor de eerste fiets geldt: hij moet passen.
Voor de tweede hij moet echt lekker passen.
Succes,
Leon