Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Signiture KS-TR26 Bottom Bracket - Forum Wereldfietser

Koga Signiture KS-TR26 Bottom Bracket

Hallo allemaal !

Ik heb een vraag over de Bottom Bracket maat wat betreft de KOGA Signiture KS-TR26 uit 2008.
Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat de standaard maat BB Shell Width 68/73mm is, dat dit te bewerkstelligen is met eventueel spacers.
Echter nou hoorde ik ook dat er afwijkende maten bestaan. in de orde van 80 mm.
Heeft iemand ervaring met deze maten en specifiek bij deze fiets ?

Vriendelijke Groet Merlin Crow
MerlinCrow schreef:Hallo allemaal !

Ik heb een vraag over de Bottom Bracket maat wat betreft de KOGA Signiture KS-TR26 uit 2008.
Na wat onderzoek ben ik er achter gekomen dat de standaard maat BB Shell Width 68/73mm is, dat dit te bewerkstelligen is met eventueel spacers.
Echter nou hoorde ik ook dat er afwijkende maten bestaan. in de orde van 80 mm.
Heeft iemand ervaring met deze maten en specifiek bij deze fiets ?

Vriendelijke Groet Merlin Crow
De fiets is wat die is, (in dit geval gewoon 68mm BSC) en dat schroef je er in. Iets anders past niet
Ik vraag me juist af welke maat in mijn fiets moet ? heb jij ervaring met de maat van deze fiets ?

M
Marten zegt het precies: jouw fiets heeft een shell van 68 mm breed, en dat is ook de meest gangbare maat. Misschien ben je in de war met de asbreedte. Die kan ook varieren (103 mm, 107 mm etc etc). Dit hangt af van je crankstel. Dus als je een nieuwe trapas koopt moet je twe maten opgeven, shell breedte en aslengte. En enkele keer moet je ook nog een andere schroefdraad specificeren, en tegenwoordig kun je natuurlijk ook nog te maken hebben met andere dan vierkante assen.
Wim
Ah ok..
Dus als ik het goed begijp past de volgende set op mijn fiets:
http://www.bike2build.nl/product/details/number/CR0605

Of hebben jullie betere sugesties ?

Vriendelijke Groeten,
Merlin Crow
Dit is niet slechts een vraag over de bottom bracket shell maar over een crankset. Ik zou zelf nooit een crankstel willen hebben met een extern lager zoals hier. Geef mij maar de ouderwetse vierkante as, en een crankstel daarvoor. Ik denk dan bij dit soort prijzen bijvoorbeeld aan de Sugino XD cranks, in combinatie met bijvoorbeeld een sks trapas.
Heb je je cranks al zo snel kapotgetrapt (je fiets is toch nog vrij nieuw)?
Wim
Yepp... Die past. Al heb je wel de bijgeleverde spacers nodig indien de maat 68mm is.
De handleiding is overigens gewoon hier te downloaden:

http://techdocs.shimano.com/media/techd ... 680226.pdf


Enne.. Gebruik van het juiste gereedschap is aanteraden.

Succes
Nee hoor alles werkt naar behoren, het midden blad is geheel af en de andere bladen worden ook behoorlijk minder, het geval is dat ik nu wat geld heb te besteden en daarom het een en ander wil in kopen Aangezien ik nog nooit iets dergelijks gedaan heb wou ik zeker zijn dat ik niet voor verrassingen kwam te staan, Maar zover ik nu begrijp kan ik gewoon op de aanbieding af gaan die gegeven word op Bike2Build.
Mochten er nog mensen zijn met tips dan hoor ik het graag !

Vriendelijke groeten,
Merlin
Zoals gezegd zou ik deze dus niet willen hebben vanwege die problematische externe lagers (want dat heeft ie toch dacht ik?). Als er op je fiets al goede cranks zitten dan gaan die vast nog heel lang mee overigens, op af en toe een nieuw blad na, natuurlijk.
Wim
Hallo Wim waarom gaat jou voorkeur naar een ander systeem ? Beter te repareren ?

M
Gaat minder snel kapot. Even de zoekfunctie gebruiken en je vindt genoeg. Maar je kunt toch ook gewoon een paar nieuwe bladen kopen voor je bestaande cranks? Specialites TA zijn heel degelijk en mooi. Het nog degelijker maaar zwaardere alternatief voor het veel gebruikte middenblad is een stalen tandwielblad.
Wim
Het is me opgevallen dat er nogal wat mensen op z'n zachts gezegd nogal wat sceptisch zijn wanneer het gaat om bb-lagers (buitenboord). Vraag me af of deze mensen uit ervaring spreken of van zichzelf nogal behoudend zijn..
Waar ik het volledig mee eens ben is dat de vierkante-as inmiddels over de gehele planeet verkrijgbaar is. Dus, als je van plan bent in de verste uithoeken te gaan peddelen zou ik NIET kiezen voor de bb-optie en altijd gaan voor het 'traditionele' cranckstel met vierkante as en mèt STALEN voorbladen!
Zelf fiets ik ruim twee jaar elke dag met deze bb-versie en so far, so good. Mag wel binnenkort middenblad vervangen. Dat wordt dus STAAL en een paar tandjes meer (ook weer minder slijtage) evenals het buitenblad, wat vervangen wordt voor een 48T.
Ga ik onverhoopt toch 'ver' (buiten eu) zet ik er gewoon wat anders in. Allemaal niet zo ingewikkeld...
Achterwiel dito. Ga je (ver)weg met bepakking: zorg dat je een 48 spaaks kwaliteitswiel hebt staan. (Dit laatste slechts een tip terzijde..)
Overigens ook geen enkel probleem met het feit dat mijn benen wat verder van elkaar bewegen. Dat zal vanzelfsprekend een ieder voor zich moeten ervaren maar wilde het wel ff genoemd hebben. Overigens was de tendens m.i. toch al 'wijder' fietsen. Kijk alleen maar naar de vormgeving van de cranks t.o.v. jaren geleden.

nogmaals succes met je keuze.
Wat een keuze: eigen ervaring, of behoudend karakter. Wat mij betreft denk ik eerder aan de combinatie van begrip voor mechanische principes (het gaat om lagers met kleine kogeltjes en slechte afdichtingen), alsook goed luisteren naar de beargumenteerde opinies van diegenen die hiervoor geleerd hebben, of al wel ervaring mee hebben.
Wat ik hier vooral zie is dat Shimano twee dingen heeft geprobeerd. Het eerste is een eigen standaard neer te zetten om daarmee de eigen semi monopolie positie te verstevigen. Het tweede is een verschuiving naar misschien iets lichtere en stijvere onderdelen, ten koste van de levensduur. Je ziet hetzelfde bij het nieuwe ontwerp voor de XT achternaaf. Anderen zijn Shimano overigens voorgegaan met die geintegreerde balhoofdstellen.
Wim
Yohta schreef:Vraag me af of deze mensen uit ervaring spreken of van zichzelf nogal behoudend zijn..
Volgens mij is het eerstgenoemde regelmatig een oorzaak van het laatstgenoemde.
Leon
Mijn vriend had in no time kapotte bb-lagers (na 800 km!). Zie dit draadje. Ervaring dus.
Mmm, ik kan wel meepraten over matige XT kwaliteit... Zo heb ik dit jaar 14000 kilometer gefiets en het volgende is vervangen, allemaal onder gerantie trouwens en op de kosten van KOGA dat was wel fijn...

Naafdynamo conus was losgeraakt nieuwe naaf dynamo erin wiel opnieuw gespaakt..
Achter XT naaf zelfde probleem als het voorwiel ook opnieuwe gespaakt.
Trapper lagers kappot, nieuwe trappers erop.
XT Handrem viel een vaag schroefje uit welke niet besteld kon worden die zit nu cronisch vast gelijmt met 2 comp. lijm
Nogmaals alles werd vervangen maar het vertrouwen op Shimano "kwaliteits" spullen is zeker naar beneden gegaan.

Waar ik wel van onder de indruk ben zijn Contineltal Travel Contact banden, die leven nog steeds en zijn nog geen een keer lek geweest.

Bedankt voor jullie info tot zover !

Vriendelijke groet,
Merlin
Dat bedoelen we dus maar.
Wim
Ehm… veertienduizend kilometer. En geen woord over periodiek onderhoud…

.tsooJ
Het onderhoud ging gelijk op met het opnieuw spaken en naspannen van de wielen, Ik heb ook 2 x de ketting vervangen en alles goed gesmeerd gehouden.

VrGt

M