Leon schreef:[Of het zo is weet ik niet, maar het ligt voor de hand om aan te nemen dat de ingewikkelde bewegingen die bij staand fietsen optreden niet zo efficient zijn als een mooie rondgaande beweging van de benen.
Leon
Het dode moment wanneer er een pedaal boven en onder staat is lastiger te overwinnen als je er recht boven staat met je volle gewicht, dan als je er iets voor of achter bevindt met je bovenlichaam.
Staand klimmen kan voor even meer kracht opleveren, maar voor een kortere tijd.
Juist nu ben ik er (anatomie, biomechanica, fysiologie, etc.):
Zittend:
Als je zit, steunt een groot gedeelte van je lichaamsgewicht op het zadel. Je benen hoeven alleen maar rond te draaien. Dat is een
constante kracht, die uiteraard vergroot wordt door een helling, maar weer kleiner wordt door een kleiner verzet (hoewel daarmee wel de snelheid omlaag gaat, uiteraard).
Staand:
Als je staat, moeten die benen een kracht produceren die zij niet gewend zijn. Zij zijn getraind op krachtuithoudingsvermogen (ja, dat is een technische term

) zittend op het vlakke. Nu je gaat staan, moeten ze
hogere krachten produceren
dan dat zij op getraind zijn. Immers, je lichaamsgewicht welke normaal op het zadel rustte, moet ook door hen gedragen worden. Dit heeft met name betrekking op de
musculus biceps femoris, maar ook op de
musculus quadriceps femoris, beiden in de bovenbenen. Mensen die meer op kracht fietsen hebben vaak wat dikkere kuiten, en het heeft dan ook zeker ook betrekking op o.a. de
musculus peroneus longus en de
musculus soleus in het onderbeen.
Heb je klikpedalen en ga je trekken aan de pedalen, dan worden de al genoemde
musculus quadriceps femoris uiteraard meer belast. De vraag is dan hoe getraind dat die zijn, want dat bepaald dan met name het krachtuithoudingsvermogen om op deze wijze de helling omhoog te 'stampen'.
Trekken aan het stuur:
Door te trekken aan het stuur kun je je beter schrap zetten. Hierdoor kan
diezelfde energie in een korter tijdsbestek in het ronddraaien van de trappers gestopt worden. (Vergeleken met staand klimmen.)
Uiteraard gebruik je hierbij meer je armen. Als je je stuur met je handen rechtop vasthoud, kun je niet zo veel kracht zetten. Dus óf je handen moeten met de rug naar beneden gehouden worden (
dorsale zijde naar beneden gericht), óf je pakt het stuur aan de bar-ends vast, óf je pakt het stuur onderin de bocht (beide standen de
palmaire zijde mediaal gericht). In alle gevallen zet je je ellebooggewricht op slot. In mijn ervaring zijn de 'antagonisten'
musculus triceps in verhouding minder sterk ontwikkeld dan de
musculus biceps brachii, en aldus zal de inhoud van dit krachtuithoudingsvermogen dan ook van de
ontwikkeling van de triceps afhankelijk zijn.
Goed, een ieder weet nu welke spiergroepen met name te trainen voor de langere en steilere hellingen...

(PB'en voor voorbeeld-oefeningen mag natuurlijk altijd

.)