Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Brooks op race fiets - Forum Wereldfietser

Brooks op race fiets

Dag allemaal,

Na bijna 6000km fietsen in de VS heb ik best wat eelt op mijn kont zitten. De laatst dagen ben ik weer op mijn racefiets gaan rijden en vind het bronttrager race zadel nog steeds niks aan.

Op mijn Vittorio zit een mooi brooks flyer waar ik erg lekker op(in) zit. Zit een brooks (b.v. Team Pro), ook bijna zo lekker. En brooks op een race fiets is wel zwaar vind @ 500g/5% maar met een stuk comfort hou ik het toch langer vul denk ik, ik ben nu na 2 uur wel zat.

Alvast bedankt

Shane
Zo'n Team Pro zit heerlijk, vooral als je een hele dag op de fiets zit. Ik heb 'm op mijn randonneur.

Op de koersfiets heb ik een plankje (licht, goedkoop, niet per se comfortabel), maar op die fiets zit ik minder echt op het zadel, door een andere houding en omdat ik meestal niet gezellig rondkabbel als ik die fiets gebruik.

Wil je toch een Brooks op je racefiets, dan is de Swallow of de Swift misschien een idee? Daar hebben ze de lap leer kleiner en dus lichter gehouden, en ze zijn ook te krijgen met titanium rails (duur!).
Maar als je gewicht echt heel belangrijk vindt fiets je niet op een Brooks, en beperkt je de schade met de beste koersbroek die je kan vinden.

De Swallow is trouwens vooral een retro-model is mijn indruk.

Sjors
Op al mijn fietsen zitten Brooks zadels. Dus ook op de racyer modellen. De Brooks Team Pro is wat ronder en daarmee beter geschikt voor rijders die weinig druk op de kont zetten. De B17 wat breder. Je kunt eventueel ook kijken of je nog een Lepper Voyager op de 2e hands markt kunt vinden, die zijn lichter en zitten nog altijd goed genoeg (voor mij geschikt tot ongeveer 200km/dag).
Ivo Miesen schreef: Je kunt eventueel ook kijken of je nog een Lepper Voyager op de 2e hands markt kunt vinden, die zijn lichter en zitten nog altijd goed genoeg (voor mij geschikt tot ongeveer 200km/dag).
Niet doen, tenzij je hem gratis krijgt en alleen rond je huis fietst. Voyagers zijn er in twee versies: stuk en bijna stuk.

Lepper komt wel met een nieuwe variant, nu gewoon met massief stalen frame, en die kon eindelijk wel eens heel blijven
m-gineering schreef:
Ivo Miesen schreef: Je kunt eventueel ook kijken of je nog een Lepper Voyager op de 2e hands markt kunt vinden, die zijn lichter en zitten nog altijd goed genoeg (voor mij geschikt tot ongeveer 200km/dag).
Niet doen, tenzij je hem gratis krijgt en alleen rond je huis fietst. Voyagers zijn er in twee versies: stuk en bijna stuk.
Ik heb er 2 hier, alletwee 2e hands, alletwee heel. Een model op voorraad, de andere onregelmatig in gebruik. OK, ik zal er geen zware Carradice aanhangen ;).
Ik heb een geveerde Brooks Conquest van 160 mm breed op mijn vakantiefiets met racebocht. Op mijn racefiets heb ik een ongeveerde Professional van nu 33 jaar oud (met heel dik leer). Die is 155 mm breed. Ik zou op een racefiets al gauw een iets smaller zadel zetten dan op mijn vakantiefiets, en ik zou er geen vering op willen (te weinig precies, en te zwaar). De huidige Team Pro is 160 mm. Wie smaller wil kan naar de Swift of te B17 N uitwijken.
Wim
Op mijn racefiets zit al ruim 15 jaar een Selle San Marco Rolls Classic.
Prima zadeltje, probleemloos 4, 5 6 uur fietsen.
whave schreef:Op mijn racefiets zit al ruim 15 jaar een Selle San Marco Rolls Classic.
Prima zadeltje, probleemloos 4, 5 6 uur fietsen.
Zo classic dat die weer geproduceerd wordt! Nou nog hopen op een nieuwe serie van de Italia Flite ;)

en voor leon:
Afbeelding

(Ik heb er zo 4 in de vensterbank :roll: )

en de nieuwste van Lepper:
Afbeelding
m-gineering schreef: en voor leon:
Afbeelding

(Ik heb er zo 4 in de vensterbank :roll: )

en de nieuwste van Lepper:
Afbeelding
Die scheur moet in bepaalde Europese landen te repareren zijn (en niet hier).
Een nieuwe fabrikant van goede leren zadels is altijd welkom.