Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Sportief fietsen Avaghon 28 inch 35 mm banden - Forum Wereldfietser

Sportief fietsen Avaghon 28 inch 35 mm banden

Hoi

Ik heb dus pas een avaghon 28 inch om er mee op fietsvakantie te gaan.
Verder ook om er wat sportiever mee te fietsen,wat conditie op te doen.
Vroeger veel aan wielrennen gedaan.
Toch is het wennen om sportief te fietsen met de Avaghon, in de versnelling 7 en 8 lekker snel ronddraaien komt snelheid niet echt ver boven de 20.
Of moet ik het niet vergelijken met mijn vroegere race fiets en zijn snelheid waarbij ik 28 km/uur gemiddeld kon halen?
Misschien moet ik gewoon wennen aan de zware fiets

GRaag wat ervaringen van mensen die de 28 Avaghon ook gebruiken om beetje conditie op te doen en om wat sportievere mee te fietsen/trainen in een mooi snel tempo

Gr
Jeroen
Op jouw fiets kan je denk ik best lekker doorfietsen.

Ik heb afgelopen zomer een keer op mijn randonneur meegefietst tussen wat fietsmaatjes op de racefiets, omdat ik die toen toevallig bij me had. Ik verwachtte niet zoveel problemen, maar het viel flink tegen, want:

1) 35mm Racers zijn voor een vakantiefiets relatief snel, maar in vergelijk met een racefiets tractor banden
2) Schakelen op de buis in groep is niet fijn
3) Gewicht: een bocht uitknallen, aanpikken bij een versnelling of de Heuvelrug opbeuken gaat dan een stuk minder makkelijk
4) Je hebt veel meer het gevoel anderen in de weg te fietsen doordat je minder wendbaar bent
5) Een randonneur nodigt minder uit tot lekker knallen - logisch want meestal moet je nog de hele dag en blijft het niet bij een rondje van 60km

Een Rohloff maakt in vergelijk met een koersfiets voor op het vlakke ook nog eens grote sprongen.

Fiets je echter niet in een groep dan kan je op een snelle randonneur prima trainen, en is het denk ik een kwestie van wennen.
Sowieso niet gek als je ook met die fiets op vakantie wil.

Je kunt een tweede set banden erbij kopen voor je snellere toertochtjes: Pasela's of Grand Bois.

Een (oude) racefiets voor erbij is ook leuk natuurlijk.

Sjors
Wat is harder trainen (sportiever fietsen)?:
1) fiets compleet op snelheid gericht, 's avonds even een rondje van 60km fietsen, of
2) pakezel-fiets, 's avonds een ronde fietsen van 40km...

:wink:

Als je snelheid wilt, is het een ander verhaal. Ik heb voor bagagefietstochten 2 verschillende fietsen. De één op snelheid gericht maar toch lichte bagagemogelijkheden en weinig onderhoud (m'n 'Ferrari'), de ander op pakezelgebruik (Scrabble... :D) gericht en in kleinere dorpjes in verre en armere landen onderdelen te vervangen (m'n 'Tractor').
Wat is harder trainen (sportiever fietsen)?:

1. hoge kadans
2. hoog gemiddelde
3. op 70 procent van max hartslag
4. bijv 50 km
[quote="jgense"]Ik heb dus pas een avaghon 28 inch om er mee op fietsvakantie te gaan.
Verder ook om er wat sportiever mee te fietsen,wat conditie op te doen.[/quote]
[quote="jgense"]Wat is harder trainen (sportiever fietsen)?:

1. hoge kadans
2. hoog gemiddelde
3. op 70 procent van max hartslag

4. bijv 50 km[/quote]

Als de "fietsvakantie" samenhangt met "wat conditie op te doen", dan vertelt de sportinstructeur in mij dat er in je eigen antwoord een paar dingen niet aansluiten op hetgeen je er waarschijnlijk mee wilt gaan doen... :wink:

AANVULLING:
Ik lees nu nog eens je openingspost goed door, met in het achterhoofd dat het hoogstwaarschijnlijk om een van de Rohloff-naaf voorziene fiets gaat. Je schrijft daarin over een lage snelheid in versnelling 7 en 8. Nu is de optimale versnelling van de Rohloff-naaf nummer 11. Ik neem dus aan dat je met name daarin wilt gaan fietsen? Dan doet de snelheid van versnelling 7 en 8 er niet helemaal toe. Je kunt er alleen een beetje voor zorgen dat je niet onder versnelling 8 komt in zo'n 80% van de fietstijd, zodat de planetenstelsels in de naaf optimaal gebruikt worden.

Verder heb je het over "wat conditie op te doen" zonder uit te leggen welke conditie je wilt verbeteren... Dat is ook een beetje lastig reageren op je wensen voor me. Aan de 70% van max. hartslag te zien zou het om het uithoudingsvermogen gaan.
Mij lijkt dat je dan dus moet uitgaan van de hartslag, en niet van de snelheid... :wink:[/font]
jgense schreef:Hoi
Ik heb dus pas een avaghon 28 inch om er mee op fietsvakantie te gaan.
Verder ook om er wat sportiever mee te fietsen,wat conditie op te doen.
Vroeger veel aan wielrennen gedaan.
Toch is het wennen om sportief te fietsen met de Avaghon, in de versnelling 7 en 8 lekker snel ronddraaien komt snelheid niet echt ver boven de 20.
Of moet ik het niet vergelijken met mijn vroegere race fiets en zijn snelheid waarbij ik 28 km/uur gemiddeld kon halen?
Misschien moet ik gewoon wennen aan de zware fiets
GRaag wat ervaringen van mensen die de 28 Avaghon ook gebruiken om beetje conditie op te doen en om wat sportievere mee te fietsen/trainen in een mooi snel tempo
Ik snap het verband niet zo goed. Conditie doe je het best op met een fiets die lekker zit. Hoe snel je dan gaat is volstrekt irrelevant; bij gelijke snelheid is een stroeve opoefiets immers een heel stuk beter voor de conditie dan een triathlonfiets.
Maar je vindt je Avaghon traag, daar zit waarschijlijk wel wat in. Je zit er hoogstwaarschijlijk een stuk rechter op dan op een wielrenfiets, ook heb je wellicht meer, dikkere en ruimere kleren aan dan op een wielrenner, zeker nu het herfst wordt. Kleding scheelt echt veel.
Of je de fiets zelf sneller kunt maken hangt er van af wat er nu op en aan zit. Haal spatborden, voordrager en een overvloed aan onderdelen eraf en monteer smallere (boven de 25 km/u) lichtere banden die je tot de max oppompt.
Succes,
Leon (Avaghon 879, 28")
Ik heb trouwens nog even gespit in de archieven en vond dat op 7/8 september (>2 maanden geleden...) Jeroen bedoelde dat hij gewoon 's avonds een uurtje met een redelijk hoge snelheid wenst te fietsen buiten de fietsvakanties om. Dan helpt het zoals Leon al zegt om overbodige zaken van de fiets af te halen, en met snelle en smalle banden te fietsen.
Nu zijn de banden echt al behoorlijk snel. Daar kun je zonder problemen >25 km/u gemiddeld mee fietsen. Dat lukt mij (ik acht mezelf niet heel erg getraind) ook op mijn 'Tractor' met 50mm Big Apples. Alleen haalde ik er toen niet alle rommel af.
Misschien toch al iets te lang niet meer op snelheid gefietst? Ik merkte bij mezelf vandaag dat het ook wat stroefjes ging. Dit omdat na het mountainbiken 2 weken geleden ik niet meer op snelheid gefietst heb (buiten de tussensprintjes na na het maken van foto's vorige week op de Veluwe... :D). Snelheid gaat snel achteruit, uithoudingsvermogen niet.
Je kunt de volgende keer andere bandjes monteren. Ik zou dan eens kijken naar de Panaracer Pasela in 37 mm. Smaller zou ik met zo'n stevig en redelijk stijf frame niet prettig vinden denk ik, zeker als je zoals je zegt ook wel eens van het asfalt af wilt. Ik heb op mijn stalen 26 inch vakantie fiets voor dat doel 42 mm brede Pasela's, en die hebben de fiets echt getransformeerd.
Wil je het echte snelheidsgevoel, dan zou ik zoals ook al is gezegd op zoek gaan naar een oude stalen racefiets. Koop er een met 57 mm drop remmen, en je kunt nog altijd 30 mm Grandbois bandjes (met spatborden) monteren. Dat is heel snel, en toch ook breed genoeg om af en toe en stukje bospad te nemen. Zo'n oude stalen Gazelle of Koga kost je de kop niet, en het is heel leuk. Het grootste probleem is dat als je dit buiten hoogzomer wilt doen je eigenlijk ook een naafdynamo in je voorwiel wilt. Dat wiel wordt dan net zo duur als de rest van de fiets. IK heb zelf voor dit doel nog een racefiets uit 1976. Helaas heeft die 27 inch banden, en die zijn moeilijk te krijgen. Bovendien heb ik geen zin nog in een voorwiel met dynamo te investeren.
Wim