Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nallo 3 gt en regen - Forum Wereldfietser

Nallo 3 gt en regen

Afgelopen dagen hebben we gekampeerd met de Nallo 3 gt.
We hebben vrij veel regen gehad en tot onze teleurstelling was/ is de tent niet echt waterdicht.
Terwijl het buiten flink tekeer ging regende het binnen in voorstuk een soort nevelspray.
De binnentent bleef van binnen droog/ grondzeil kurkdroog maar doek was ook nat van alle nevel die door buitentent drupte.
We hebben beide veel kampeerervaring met zowel een Hilleberg (dikker tentdoek) als een Jack Wolfskin en het niet eerder zo nat meegemaakt van binnen, wel van buiten.

Erg benieuwd naar gebruikerservaringen van derden:
Ligt het aan type tent(doek) of heeft net ons tentje de waterdichte behandeling niet ondergaan?
Nevel, klinkt als gewoon waterdicht, maar last van veel condens. Zorgen dat je zoveel mogelijk condens verhogende dingen mijdt.
Een GT heeft een voorluifel, waarbij zonder zeiltje daarin optrekkend vocht natuurlijk geheel vrij spel heeft. Ik zou de grond daar dan ook bedekken met een floor protector. Die zijn sowieso handig om het echte grondzeil nog wat extra te beschermen. Zo'n footprint is dus het handigste voor de oppervlakte van de gehele tent. Er zijn verschillende tentenmerken: sommige hebben alleen footprints voor de oppervlakte van de binnentent, sommige voor de gehele tent, sommige hebben beide modellen. Wel even op letten dus.
Ervoor kiezen is een eigen overweging m.b.t. gewicht, bescherming, tegengaan condensvorming, en pakvolume.

Als het echt op de naden naar binnen komt, dan even met een seam grip of seam seal behandelen (voor silnylon doek geschikte versie).

Afgelopen dagen was nu eenmaal een condensgevoelige periode.
Ook ik heb dit meegemaakt, met een Keron 4 GT, en mijn conclusie was net als Robbert Jan dat het condens was. Vervelend is het wel, want uiteindelijk is nat nog steeds nat. Meer ventileren, en inderdaad een footprint. Probeer ook zo min mogelijk vocht naar binnen te brengen zoals van regenkleding, en kook niet in de tent. Maar het blijft problematisch in dit wat warme vochtige najaarsweer.
Wim
Zelfde ervaring met de Vaude Monolith. Volgens ons was het ook condens dat door de regendruppeltjes aan de buitenlant van het doek werd afgetikt.
Hartelijk bedankt voor jullie reacties.
Is een bekend ' probleem' dus.
Wat jullie beschrijven als condens klinkt heel aannemelijk, eigenlijk ook wel logisch.
We hebben en gebruiken de footprint.

Daar de GT een riante tent is, schrikken we niet af om met slecht weer te kamperen, nu nog oefenen om zo droog mogelijk onder die flap te gaan zitten.
Ook het gebruik van de zijdeur maakt het geheel er niet droger op. Tijdens regen de andere ingang gaan gebruiken.

We maken ons nu in ieder geval geen zorgen meer dat we een verkeerde uitvoering hebben.

Nogmaals bedankt!
ik denk zelf dat het iets anders is namelijk doorslaan van harde regen door het doek.
Zowel mijn oude Birdland ellips als mijn nieuwe Lowland conquets vertonen bij harde regen in de voor tent nevel de binnen tent wordt ook iets vochtig maar dat is geen probleem.
heb het wel over harde regen die doorslaat, zoals ik had afgelopen juni in Belgie met een omweers bui vooral hard en veel is dan moeilijk te verwerken door het doek.

Martin
Harde regen slaat niet door een doek van > 1500mm waterkolom... :wink:
Wel kan de coating achteruit gaan natuurlijk. De snelheid van achteruitgang en de initiële mm waterkolom bepalen samen de kwaliteit van het doek.

Ik denk dat een nieuwe Hilleberg niet zo snel slijt.

Het verschil tussen regen en condens ook erg groot. Als het echt regen is, dan hoef je het niet te vragen want dan is het erg duidelijk. Als het condens is, dan komen inderdaad dit soort vragen aan de orde. :D
Wij hebben ook een Nallo GT en inderdaad hebben wij ook één keer gehad dat ie 'doorsloeg', in Florida was dat, dit jaar. Nu was het ook een bui die ik nog nooit had meegemaakt. Werkelijk onvoorstelbaar. Het doorslaan zag ik dus als extremiteit. Precies wat jij beschrijft: een spray in de voortent.
'Normaal' houdt de tent de regen echter wel goed buiten.

Voor condens is de tent zeker gevoelig. Mijn ervaring is dat je er weinig aan doet. Ik kook eigenlijk vrijwel nooit in de tent, heb alle ventilatie open, heb een footprint maar als het vochtig weer is is het in de tent kleddernat.
Ik heb nu 140 nachten in de Nallo geslapen. Mijn ervaring is dat er maar één doorslaggevende factor is voor de vraag of er wel of geen condens optreedt en dat is het weer/luchtvochtigheid.

Gijs