Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wereldfietsen, milieu en dierenleed - Forum Wereldfietser

Wereldfietsen, milieu en dierenleed

Naar aanleiding van het topic "Hebben wereldfietsers een auto?" en de daarin gevoerde discussie over milieu en dierenleed, heb ik dit topic maar geopend.

Ik stelde dat ik het vreemd vond dat het lijkt dat er maar zeer weinig vegetariërs onder de wereldfietsers zijn. Althans hier op het forum.
Dit omdat ik zelf fietsen en fietsvakanties als heel dicht bij de natuur ervaar en voor mij persoonlijk betekent dat ook de natuur zo min mogelijk schade toebrengen en geen dierenleed veroorzaken.

Wij zijn zelf 4 weken geleden (na die discussie in dat topic) overgestapt van het vegetarisme op het veganisme. Dit omdat we er achter kwamen dat vegetarisme niet ver genoeg gaat en er achter ieder glas melk of ei nog steeds een dood stierenkalf of haan-kuikentje schuil gaat. Zowel in de bio-industrie als in het geval van biologische zuivel moeten koeien voor een continue melkproductie elke tien maanden zwanger worden gemaakt om te kalveren. De jonge dieren worden meestal al binnen één tot enkele dagen bij hun moeder weggehaald omdat de melk van de koe voor menselijke consumptie bestemd is. De vervangende voeding die de kalveren krijgen, bevat vaak weinig ijzer, zodat de dieren last krijgen van bloedarmoede.
Deze ijzerarme poedermelk houdt het kalfsvlees wit, wat vooral in landen als Italië erg gewild is. De stierkalfjes (honderdduizenden in Nederland per jaar) worden al snel geslacht, meestal rond de 6 maanden. De melkkoeien, die zonder menselijke inmenging wel meer dan twintig jaar zouden kunnen worden, zijn na een jaar of 5 à 6 economisch afgeschreven en worden voor bewezen diensten uiteraard ook geslacht. Verder worden er van alle geboren legkippen de helft als haantje geboren, deze worden direct na de geboorte levend versnipperd of vergast. Hierbij gaat het om 30 miljoen haantjes per jaar alleen al in Nederland. [16] Bovendien worden legkippen en melkkoeien zelf ook direct na hun productieve periode (veel korter dan hun natuurlijk te halen leeftijd) alsnog geslacht.

Los van dierenleed zijn er nog veel meer argumenten om vegetariër of veganist te worden:

* Gezondheid
Volgens inmiddels veel onderzoeken zijn dierlijke producten niet gezond. Onomstreden is dat dierlijke producten veel verzadigde vetten bevatten welke leiden tot hart en vaatziekten.
Roodvlees (rund, kalfs, varkens) en verwerkt vlees (vleeswaren) verhoogt de kans op (darm)kanker. [5,6,7,8,9]
In het verleden heeft de zuivelindustrie met groot opgezette campagnes mensen ervan proberen te overtuigen dat melk onontbeerlijk is in een gezond voedingspatroon. Het gebruik van zuivel zou bijvoorbeeld nodig zijn voor de botopbouw. In de afgelopen jaren is dit echter sterk ter discussie komen te staan. [17, 18]
Grootscheepse langdurige wetenschappelijke onderzoeken als de Harvard Nurses Study [3] en de China Study [4] hebben de nadelen van het gebruik van zuivel aan het licht gebracht. Onlangs werd door de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) ook al aangegeven dat stimulering van zuivelconsumptie door de Europese Unie leidt tot duizenden doden per jaar. [10]

* Milieu
Het milieu wordt zwaar belast door het gebruik van vlees en zuivel. Volgens het rapport Livestock's Long Shadow [1] van de Voedsel- en Landbouworganisatie (FAO) van de VN is 18 procent van de uitstoot van broeikasgassen afkomstig van de veehouderij. Dat is meer dan de uitstoot door vervoersmiddelen. De uitstoot per jaar van 1 koe staat daarmee
gelijk aan die van 70.000 kilometers rijden met een auto per jaar! Uit een rapport in opdracht van de minister rondom de milieu-impact van vlees en vleesvervangers bleek eveneens dat zuivel, naast vlees ook nog een zeer grote impact had. [2]
Het afval van de vee-industrie – dierenpoep dus – heeft veel negatieve gevolgen voor ons milieu. Nederland produceert jaarlijks 69 miljard kilo mest. Daarmee kun je elke drie jaar het Veluwemeer twee keer vullen. We exporteren dieren en vlees, maar de stront blijft hier. De ammoniak en fosfaat uit deze mest vervuilen bodem en grondwater, veroorzaken zure regen en zorgen ervoor dat planten-, vis- en insectensoorten uit onze natuur verdwijnen. [11]
De Nederlandse vee-industrie produceert 9% van alle fijnstof in Nederland (2002). Fijnstof komt van stro, zaagsel, gedroogde mest en veren. Vooral megapluimveebedrijven zijn een grote bron van fijnstof. Fijnstof is slecht voor het milieu en gevaarlijk voor de volksgezondheid.

* Klimaat
De invloed van de intensieve veehouderij op het klimaat is groter dan die van alle auto’s en vliegtuigen bij elkaar. De vee-industrie produceert grote hoeveelheden CO2 door verwarming en verlichting van stallen, het binnenslepen van veevoer uit andere landen, het vervoer van dieren door heel Europa en door de fabrieksmatige verwerking van dieren.
Methaan is een nog veel schadelijker gas dan CO2. Methaan ontstaat tijdens het verteringsproces in koeienmagen en bij de opslag van varkens- en rundermest. Eén koe stoot per jaar net zoveel broeikasgassen uit, als een auto die anderhalf keer de aarde rondrijdt.
Bij bemesting met dierlijke mest komt lachgas vrij. De broeikaswerking van dit gas is 310 maal zo groot als van CO2. [13]

* Natuur
Dagelijks worden kilometers bos en savanne gekapt in Zuid-Amerika om soja te planten voor onze varkens. De apen, vogels en andere dieren verdwijnen. Door bodemerosie en gebruik van bestrijdingsmiddelen is dit land voor altijd verpest. Op 34% van de akkerbouwgrond wereldwijd wordt veevoer geteeld.
Ons land is de tweede grootste importeur ter wereld van deze soja. Om onze dieren te voeren, is in andere landen maar liefst 10.000 vierkante kilometer landbouwgrond in gebruik… Dat is net zoveel als de oppervlakte van Zeeland, Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland bij elkaar. [14]
De zeeën worden leeggevist; ten opzichte van vijftig jaar geleden is 75% van alle vis verdwenen! Maar liefst 60% van de zeevisvangst is bijvangst en die vis gaat dood en ongebruikt weer terug de zee in. Voor elke kilo kweekvis, wordt twee tot zes kilo zeevis gebruikt. [15]

* Derde wereld en Voedseltekorten
Voor het produceren van een kilo vlees is ruim 10 keer méér energie nodig, dan voor een kilo graan of soja. Wereldwijd wordt er enorm veel voedsel verspild aan de veeteelt. Nederland bijvoorbeeld, voert circa 60% van het eigen graanverbruik op aan het vee. Maar ook derdewereldlanden verbouwen op grote schaal graan dat bestemd is voor het rijke Westen, waar het tot veevoer wordt verwerkt. Hoewel het voor landen in Afrika, Azië en Zuid-Amerika financieel aantrekkelijk is om gewassen zoals maïs te verbouwen voor de export, zouden deze gewassen beter kunnen worden aangewend als voedsel voor de eigen bevolking. Nu wordt bijna de helft van wat er wereldwijd aan graan wordt geteeld, gevoerd aan dieren. En dat terwijl er elke dag 40.000 kinderen sterven aan ondervoeding en een groot deel van de wereldbevolking – onnodig – honger lijdt! Eén derde van de akkerbouwgrond in de wereld wordt gebruikt voor de teelt van veevoer. Als de soja of het graan rechtstreeks voor menselijke consumptie zou worden gebruikt, levert dit een gigantische hoeveelheid energiewinst op. Het voedselprobleem is dan onmiddellijk opgelost.

Wellicht zijn hier toch mede vegetariërs of veganisten. Het lijkt me leuk om ook tips uit te wisselen, aangezien buiten de deur eten of meedoen aan groepsactiviteiten soms lastig kan zijn.

Referenties
[1] http://www.fao.org/docrep/010/a0701e/a0701e00.HTM
[2] http://www.blonkmilieuadvies.nl/html/publicaties.php
[3] Feskanich D, Willett WC, Stampfer MJ, Colditz GA. Milk, dietary calcium, and bone fractures in women: a 12-year prospective study. Am JPubl Health 1997;87:992-7
[4] http://www.thechinastudy.com
[5] World Cancer Research Fund, Food for Life, Preventing Cancer through a Healthy Diet, London, 1998.
[6] World Cancer Research Fund / American Institute for Cancer Research, Food, Nutrition and the prevention of Cancer: A global perspective, Washington DC, 1997.
[7] Persbericht RVIM: http://www.rivm.nl/persberichten/2005/p ... kanker.jsp
[8] Harvard study: http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/co ... 00824.html
[9] Journal of the American Medical Association http://jama.ama-assn.org/cgi/content/abstract/293/2/172
[10] http://www.who.int/bulletin/volumes/86/7/08-053728/en/
[11] http://www.alterra.wur.nl/NL/nieuwsagen ... natuur.htm
[12] http://assets.wnf.nl/downloads/living_planet_report.pdf
[13] http://www.meatthetruth.nl/download/besparingstabel.pdf
[14] Planbureau: Vleesconsumptie en klimaatbeleid http://www.rivm.nl/bibliotheek/rapporten/500110004.pdf
[15] Living Planet Report 2008: gevolgen van Nederlandse consumptie voor de aarde http://assets.wnf.nl/downloads/living_planet_report.pdf
[16] http://www.waardelozehaantjes.nl/conten ... een+eieren
[17] http://www.zuiveloffline.nl/pcrm_mismetzuivel.html
[18] http://www.zuiveloffline.nl/pcrm_nietnodig.html
De directe aanleiding om nu dit nieuwe topic te openen was overigens dit artikel:
'Vleeseter net zo erg als drankrijder'

Meat&Meal, 28-10-2009

LONDEN – Vlees eten wordt in de toekomst wellicht net zo misdadig als dronken autorijden. Die vergelijking trekt de Britse klimaatdeskundige Lord Nicholas Stern in The Times. Stern, de belangrijkste adviseur van de Britse regering op het gebied van klimaatverandering, vindt dat de vleesconsumptie drastisch omlaag moet om de opwarming van de aarde te bestrijden. Vleesproductie zou een hoge CO2-uitstoot veroorzaken.
Onaanvaardbaar
‘Ik ben nu 61 jaar oud en de mening over dronken rijden is sinds mijn studententijd radicaal veranderd', zegt Stern.

Hij voorziet dat dit ook zal gebeuren met mensen die vlees eten. Veel mensen zullen volgens hem langzaam maar zeker vlees als onaanvaardbaar gaan ervaren.

Zie hier voor het volledige (engelstalige) interview: http://www.timesonline.co.uk/tol/news/e ... 891362.ece
Mijn God... wat een lap tekst! :shock:
Dat is zeker een hele lap tekst. Ik heb het globaal gelezen.

Uit interesse een vraag. Is er ook onderzocht wat er uiteindelijk schadelijker is in zijn totaliteit:
1) de kunststof industrie (van olieonderzoeken en -winning tot recycling van kunstoffen producten), i.c.m. de minder schadelijke voedselindustrie;
2) schadelijkere voedselindustrie, i.c.m. de industrie van producten van natuurlijke non-food producten (denk aan lederen schoenen, merinowollen ondergoed, etc.);
3) minder schadelijke voedselindustrie, i.c.m. de industrie van natuurlijke non-food producten?

Dat lijkt me momenteel een essentiële vraag in het gehele vraagstuk, welke ik nergens gesteld c.q. onderzocht zie worden.
Tja, ik kan wel een paar korte ongenuanceerde kreten neer zetten zonder bronnen en uitleg, maar daar is ook niemand mee gebaat. :wink:

Ik begrijp jouw vraag niet helemaal Robertjan. De besparingen bij het minder/ geen eten van vlees en dierlijke producten staan als een paal boven water. Door minder/geen vlees te eten ga je toch niet meer kunststof gebruiken? (hooguit een heel klein beetje bij het vervangen van leer en wol).
Jesse,

Bij mijn weten maken veganisten in het geheel geen gebruik van dierlijke producten. Deze worden dan dus vervangen voor andere materialen.
Denk aan katoen, zijde, kunststof.

Om aan deze materialen te komen gaat ook een proces aan vooraf, welke schadelijk is voor 'het milieu'.

Voorbeeld:
Momenteel zijn oliemaatschappijen, welke olie leveren ter productie van kunststoffen, de mogelijkheden aan het onderzoeken om dichter bij de Noord- en wellicht ook de Zuidpool olie te winnen. Deze onderzoeken omvatten natuurlijk acties die de natuur niet bevorderen, evenmin als de oliewinning zelf.

Graag zou ik dan ook vergeleken zien welke manier van leven de minste totale veranderingen aan 'het milieu' in zijn geheel (dus niet alleen de natuur) oplevert.

Met andere woorden: ruilen we het ene kwaad niet om voor het andere kwaad. Welk kwaad is het 'beste'...? :roll:
Ik ben zelf vegetariër en ben dat geworden omdat een aantal mensen in mijn directe omgeving lieten zien dat dit een makkelijke, smakelijke en (in elk geval voor mij) haalbare manier is om minder milieubelastend te leven. En ik denk dat zulke voorbeelden en face-to-face gesprekken daarover met mensen die je kent,
overtuigender zijn dan een verhaal op internet over vegetarisme of veganisme.

Iedereen probeert als het goed is op z'n eigen manier een steentje bij te dragen om de wereld niet slechter achter te laten dan hij/zij hem aantrof. Vegetarisme of veganisme is maar één manier om iets te doen.
liz schreef:Iedereen probeert als het goed is op z'n eigen manier een steentje bij te dragen om de wereld niet slechter achter te laten dan hij/zij hem aantrof. Vegetarisme of veganisme is maar één manier om iets te doen.
Dat is natuurlijk niet goed. Als iedereen alleen een steentje bijdraagt aan het minder slecht maken van de wereld komen we er niet. Iedereen moet ervoor zorgen dat hij of zij de wereld niet slechter achterlaat en als ze dan nog steentjes overhouden kunnen ze die misschien besteden aan mensen die hier niet aan mee doen. Mensen die er niet aan meedoen zullen echter veel meer steentjes nemen dan anderen ooit kunnen bijdragen.
En als je wilt veranderen dat er vele mensen zijn die geen steentje bijdragen, zal je ook het economische verkeer moeten veranderen..... :roll:
Ik heb niet gezegd dat je niet méér mag doen, maar dit is voor mijn gevoel wel het minimum. De impact van je maatregelen is vaak moeilijk precies in te schatten en de achterstand die we hebben ten opzichte van een duurzaam evenwicht is groot. Dus better safe than sorry, zou ik zeggen.
Wat een geleuter, typisch iets voor het decadente westen!
Als Wereldfietser moet het je toch duidelijk zijn dat 3/4 van de mensheid totaal niet met dit item bezig is, ze hebben wel andere dingen om mee bezig te zijn, zorgen dat er brood op de plank komt en het milieu zal ze een zorg zijn!

Het enige dat goed voor het "milieu" zou zijn is dat minimaal 2/3 van de mensen op hun volgende verjaardag het loodje zouden leggen, daar dit niet zal gebeuren zal de wal het schip wel keren!

Ik drink er een lekker glas wijn op en eet er een heerlijk stukje kaas bij proost!

PS
Heb in China trouwens nog heerlijke gegrilde jonge krokodil gegeten, zeer aan te bevelen!
Robertjan, volgens mij gebruikte ik tot ik veganist werd niet heel veel dierlijke producten. Mijn kast hing niet vol met leren en wollen kleding. De mate van vervanging is dus maar zeer gering. Bovendien is een groot gedeelte met plantaardige dingen op te lossen, wat sowieso beter is dan dierlijke. Dus je gaat niet opeens meer op olie gebaseerde dingen (plastic) gebruiken.
Overigens staan in meerdere van mijn bronnen wel degelijk vergelijkingen tussen vlees en vleesvervangers en houden ze vaak wel rekening met de alternatieven voor vlees bij de berekening van de besparingen.

De grootste winst van het veganisme is ook niet het nalaten van wol en leer (en zijde en dons), maar van het niet eten en drinken van dierlijke producten. Daarmee bespaar je verschrikkelijk veel grondstoffen, ruimte, energie en voedsel. Daarom ben ik het ook niet helemaal met Liz eens dat het maar "één manier" is om wat te doen. Dat is strikt genomen wel zo, maar door van vleeseter veganist te worden bespaar je veel meer het milieu dan dat je met al je spaarlampen, zonneboilers, auto weg doen, huis isoleren etc etc bij elkaar kan doen. Dus het is wel een flinke manier, die al die andere manieren laat verbleken.
Bovendien doe je ook meer voor de Derde wereld dan af en toe wat in een collecte bus stoppen o.i.d.
En het mooie van dit alles is dat het je nog geen geld kost ook.

De enige argument om vlees (en andere dierlijke producten) te eten is de smaak. Maar als je niet anders gewend bent, zou je het ook zeker niet missen. Bovendien kan je echt heel erg lekker eten zonder vlees en zuivel.
Vaak is het heel simpel. Je kan bijvoorbeeld in de pannenkoeken de melk vervangen door soja melk en de eieren weglaten. Dan proef je bijna geen verschil. Het zelfde geldt voor een Appeltaart, laat het ei een keer weg en je zult het niet merken. En zo zijn er nog honderden voorbeelden van nutteloos zuivel gebruik.
Maar goed ik vind de voordelen van het niet vlees en zuivel eten (die hele lap tekst) ruim opwegen tegen de nadelen (het missen van een smaakje).

Het argument van Petervd snap ik niet helemaal. Omdat 3/4 van de wereld te arm is om zich hier mee bezig te houden, moeten wij het ook maar niet doen? Die mensen zijn ook te arm om te fietsen, dan moeten we dat ook maar nalaten. :roll:
Door vegetariër/veganist te worden help je die mensen juist. Als het hele westen minder/geen vlees zou eten, dan was er eten genoeg voor iedereen.

Ik snap ook niet waarom hij gelijk van die provocerende en grievende opmerkingen moeten maken over het nuttigen van iets dierlijks... :(
Vaak is het heel simpel. Je kan bijvoorbeeld in de pannenkoeken de melk vervangen door soja melk en de eieren weglaten
Zeker nooit verdiept in hoe Soja wordt verbouwd en wat voor gevolgen dat heeft voor de "natuur" ?
Die mensen willen helemaal niet fietsen, ze stappen meteen op de motor en het liefst zouden ze auto willen rijden!
Sorry hoor, maar je weet duidelijk niet waar je over praat.
Soja die je hier koopt (bijvoorbeeld Alpro) komt allemaal van verantwoorde en gecontroleerde teelt. Er worden geen regenwouden voor gekapt en de boeren krijgen een eerlijke prijs.
Het is juist de soja (2/3 van alle verbouwde soja ter wereld) welke als diervoer bedoeld zijn wat zeer fout geproduceerd wordt en dus een extra reden is om geen vlees te eten.

En je andere stelling slaat ook nergens op. Als je het hebt over het arme deel van de wereld bevolking welke alleen bezig zijn met overleven en eten op tafel krijgen, dan stappen die dus ook niet even op de motor of in de auto.

Maar goed, het is duidelijk dat jij niet in dit topic gekomen bent om serieus te discussiëren, maar alleen lekker een potje te zitten stangen. Dat was al gelijk duidelijk uit je respectloze opmerkingen. :roll:
Ik wil juist wel serieus discussiëren, ga eens naar India of China en kijk daar om je heen!
Denk je nou echt dat jou levenshouding enige invloed heeft op het wereldgebeuren?
Ik gun je je naïveteit van harte, wees er gelukkig mee.
Ik ben het eens met JesseL: een beetje respectvoller mag best. Dat geldt voor Peter maar ook voor Robert Jan. JesseL vraagt toch echt duidelijk "Wellicht zijn hier toch mede vegetariërs of veganisten. Het lijkt me leuk om ook tips uit te wisselen, aangezien buiten de deur eten of meedoen aan groepsactiviteiten soms lastig kan zijn." Kortom JesseL, die daar misschien een wat lange inleiding voor gebruikt :wink: wil graag in contact komen met vege-wereldfietsers. Ik kan me voorstellen dat die door jullie reacties geen zin meer hebben om te reageren, want dan krijgen zij er ook van langs. Of niet soms?
Ik ga even proberen hier op te reageren. Als wereldfietser en vegetarier.
Ook ik vind het jammer van die opmerkingen van Peter, das niet nodig.
Maar om even op de eigenlijke zaak terug te komen:

Het is allemaal mooi en aardig, zo'n opsomming van zaken waarom we met zijn allen eigenlijk beter af zijn als we vegetarier/veganist zouden zijn. Ik sta daar wel achter. Als ik in NL zou wonen (of ieder ander rijk westers land), zou ik misschien mijn vegetarische status wel inwisselen voor die van veganist, maar... ik woon niet in NL.

En als je buiten die rijke westerse landen bent, dan wordt het al zeer snel moeilijk om je lichaam te voorzien van al datgene wat nodig is om je lichaam (op de fiets) in perfecte conditie te houden. Want het is eenvoudigweg niet te koop.

Het begrip vegetarier is in heel veel landen onbekend. Mensen kunnen zich niet voorstellen zonder vlees te leven. Dierprodukten worden daar ook in de meest uiteenlopende zaken gebruikt. Zo is het al in Mexico moeilijk een blik bonen te kopen, zonder dierlijke produkten. Uit eten gaan buiten het rijke westen is voor een veganist al helemaal niet te doen. Als vegetarier hebben we al vele malen een (klein) oogje dicht moeten doen. Het is behelpen. (ik zal nooit opzettelijk een stuk vlees naar binnen schuiven, maar het wil bij de Chinees hier nog wel eens voorkomen dat je niet op een stuk brocoli blijkt te kauwen...)

Ik zie het vegetarisme dan ook als iets dat we ons kunnen veroorloven en op reis is het, ik moet het eerlijk toegeven, behoorlijk moeilijk. En dan heb ik nog de beschikking over een geweldige kok :D
Maar we klimmem nog iedere dag fris op de fiets, over hoge bergen en diepe dalen en we voelen ons er erg goed bij!

Ik zal zeker niet van mijn geloof afstappen hoor, wat er ook zou mogen gebeuren op onze reis, en ik ben er van overtuigd dat we met zijn allen iets moeten ondernemen om veel mensen- en dierenleed te voorkomen. En ik ben er van overtuigd, dat, met een steeds maar groeiende wereldbevolking, dit de enige mogelijkheid zal blijken te zijn om ons als mens staande te houden. En laten we wel zijn, het is gewoon beter voor de gezondheid (voor jou en van die van je mede-dieren) :wink:

Groetjes uit Peru (waar trouwens in elke redelijke stad meerdere vegetarische restaurants te vinden zijn !)
Ali en Son (veggies sinds 1997)
Petervd schreef:Ik wil juist wel serieus discussiëren, ga eens naar India of China en kijk daar om je heen!
Volgens Wikipedia is 31% van de Indiase bevolking lacto-vegetarier en nog eens 9% vegetarier die wel eieren eten. Dat is 40% van 1,2 miljard = 480 miljoen vegetariers... 8)

En dat was dan ook gelijk het enige leuke aan India, dat we overal lekker konden eten!
Ik wil er niemand van langs geven, alleen maar aan het denken zetten en ik respecteer iedereen!
Ik loop, fiets en vaar al 68 jaar over deze bol en heb m'n geloof in sprookjes jammer genoeg al een tijd verloren.
Mijn eerste posting was inderdaad om een beetje te stangen, dat mag toch wel in KLETSPRAAT?