Leon schreef:Er staat daar "Digitale opnames kunnen moeten 20*30 cm zijn en 300 dpi bevatten."
Nu druk ik mijn foto's nooit af omdat ik analoog fotografeer en dan scan. Dus mijn digitale bestanden "hebben geen afmeting in cm of dpi's", maar wel een aantal pixels. Als ik het omreken dan kom ik op de eis uit van 2362 x 3543 pixels uit. Klopt dat? Het is trouwens aan de hoge kant. Worden de digitale opnamen inderdaad in deze resolutie verwerkt?
Je berekening klopt inderdaad.
Dat heeft als gevolg dat wanneer je een gewone foto van 10*15 niet op 300 dpi moet scannen maar op bv 600 dpi om een goede afdruk van 20*30 te kunnen realiseren.
Gelukkig zijn er veel programma's (en ook afdrukcentrales) die met minder pixels ook uit de voeten kunnen. Wanneer je bv een opname hebt van 1000 * 1500 die je op 20*30 cm wilt afdrukken dan kunnen er twee dingen gebeuren:
1. De afdruk ziet er niet uit
2. Er wordt geinterpolleerd. Oftewel: de afdruksoftware berekent uit de omliggende pixels de waarde van de missende pixels. En daar kunnen verrasende resultaten mee worden gemaakt. Photoshop heeft ook zo'n optie in zich.
Mijn sponsor heeft ooit afdrukken gemaakt van 3 bij 2 meter met een resolutie van 2400*3600 dpi (rond de 6 megapixel). En dat zag er niet verkeerd uit.
Kortom: wanneer je een mooie afdruk hebt van rond de 4 megapixel dan kan die ook meedingen met de fotowedstrijd.
Groetjes,
Marco
PS: Beste Astrid.....je schreef het volgende:
"Over de wenselijkheid van meer pixels is in fotografenland wel wat discussie... als je 'kiekjes' neemt die niet echt voor uitvergroting bestemd zijn (de huishoudfotograaf dus), levert een camera met een wat lagere resolutie een beter resultaat dan eentje waarvan je de hoge resolutie terugschroeft"
Ben benieuwd waar dat fotogravenland is
.
Wat er gebeurd met het terugschroeven van de resolutie bij compact-camera's is dat de opname herberekend wordt en daarbij verlies optreedt. Dat heeft niets te maken met het pixel-verhaal maar met de kwaliteit van de camera.
Mijn stelling was dat je originele opname een zo hoog mogelijke resolutie moet/mag (iedereen natuurlijk zijn mening) hebben om uitsnedes te kunnen maken. Wanneer je bv een opname hebt van 3 Megapixels en je wilt alleen de helft van de foto gebruiken dan hou je effectief nog 1,5 megapixel over en daarmee is het weer moeilijk om goede afdrukken te maken.