hallo,
voortbordurend op de vraag van Pieter ivm zijn middelste voorblad (ik zat hier ook te denken aan een 44x15) en de opmerking van Marten dat buitenblad rijden minder slijtage oplevert:
Mij heeft men steeds verteld dat hoe schever de ketting ligt, hoe meer frictie en dus hoe meer slijtage en hoe minder rendement.
Ok maar wat is dan scheef en wat is té scheef?
Met mijn racefiets durf ik 53x23 rijden, hoewel het binnenblad zich dan stilletjesaan wel aankondigt. Leg ik de 39 vooraan dan kan ik achteraan variëren tussen 25 en 16 (dit is dan de limiet). Misschien is in deze discussie ook de kwaliteit van het materiaal van belang (campa centaur tandwielen, chorus ketting)? Als ik naar mijn ketting kijk dan zegt mijn gevoel me dat deze niet overdreven scheef loopt. (zelfs 53x25 ziet er aanvaardbaar uit maar doe ik toch maar niet)
Bij mijn randonneur (surly LHT, deze zomer aangeschaft ondermeer dankzij de waardevolle info op dit forum!) heb ik vooraan een 48-36-26 en achter de deore cassette 11-34.
Hier zou ik wel eens durven 48x30 rijden (eerder uitzonderlijk). Gewoonlijk zal ik kleiner schakelen tot 48x26 en dan naar de 36 vooraan gaan. Op die 36 moet dan theoretisch heel de cassette bruikbaar zijn (hoewel 36x11 nooit bij me zou opkomen, 36x34 is dan weer wel denkbaar); En tjah als ik olp het punt kom dat ik op de triplette moet dan is het achteraan ook sowieso een redelijk groot tandwiel.
Mijn vraag is dus of ik hier geen foute zaken verkondigd heb, en alzo zonder het te weten harder moet trappen dan eigenlijk nodig en mijn materiaal meer verslijt dan nodig is.
Groeten, Lars (met een voorkeur voor 48x23, boven op een bergje, km of 28 per uur, met het karretje der achteraan
)
voortbordurend op de vraag van Pieter ivm zijn middelste voorblad (ik zat hier ook te denken aan een 44x15) en de opmerking van Marten dat buitenblad rijden minder slijtage oplevert:
Mij heeft men steeds verteld dat hoe schever de ketting ligt, hoe meer frictie en dus hoe meer slijtage en hoe minder rendement.
Ok maar wat is dan scheef en wat is té scheef?
Met mijn racefiets durf ik 53x23 rijden, hoewel het binnenblad zich dan stilletjesaan wel aankondigt. Leg ik de 39 vooraan dan kan ik achteraan variëren tussen 25 en 16 (dit is dan de limiet). Misschien is in deze discussie ook de kwaliteit van het materiaal van belang (campa centaur tandwielen, chorus ketting)? Als ik naar mijn ketting kijk dan zegt mijn gevoel me dat deze niet overdreven scheef loopt. (zelfs 53x25 ziet er aanvaardbaar uit maar doe ik toch maar niet)
Bij mijn randonneur (surly LHT, deze zomer aangeschaft ondermeer dankzij de waardevolle info op dit forum!) heb ik vooraan een 48-36-26 en achter de deore cassette 11-34.
Hier zou ik wel eens durven 48x30 rijden (eerder uitzonderlijk). Gewoonlijk zal ik kleiner schakelen tot 48x26 en dan naar de 36 vooraan gaan. Op die 36 moet dan theoretisch heel de cassette bruikbaar zijn (hoewel 36x11 nooit bij me zou opkomen, 36x34 is dan weer wel denkbaar); En tjah als ik olp het punt kom dat ik op de triplette moet dan is het achteraan ook sowieso een redelijk groot tandwiel.
Mijn vraag is dus of ik hier geen foute zaken verkondigd heb, en alzo zonder het te weten harder moet trappen dan eigenlijk nodig en mijn materiaal meer verslijt dan nodig is.
Groeten, Lars (met een voorkeur voor 48x23, boven op een bergje, km of 28 per uur, met het karretje der achteraan
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)