Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Middenste kettingblad: van 32 naar 34 tands ? - Forum Wereldfietser

Middenste kettingblad: van 32 naar 34 tands ?

Hallo,

Versnellingsgewijs is mijn fiets klassiek uitgerust: vooraan Deore 22-32-44, achteraan 11-34.
Dat bevalt prima, behalve dat ik bij dagelijks gebruik vooral op de 32-11 combinatie rijd, en dus met enig gesleep tegen de voorderrie zit.
Op de 44 vooraan rolt het niet echt lekker, omdat de 32-11 cadans net in een gat valt tussen 2 versnellingen achteraan.

Nu dacht ik eraan het middenste kettingblad te vervangen door een 34. Goed idee ?

Ook nog: zijn kettingbladen van andere merken (Blackspire, Specialites TA) compatibel met Shimano kettingbladen ?

Alvast bedankt

Pieter
Voor mijn Rohloff tijdperk en op mijn atb fiets ik graag voor met 22-32-42. Dat was vroger :lol: ook altijd een gewilde combinatie.
Voor heb ik verschillende merken/combinaties gebruikt en dat gaat redelijk goed.
Je kan ook een cassette (en ketting) aanschaffen voor dagelijks gebruik met een 15 in de vertanding. Bijv. Ultegra 9speed 12-13-14-15-16-17-19-21-23

In NL gebruik je nu eenmaal niet vaak het 22-34 verzet. Kun je die cassette mooi bewaren voor vakanties.

32x11 = 44x15
32x11 = 34x11,6; dit gaat dus niet!

Het is maar een idee. :wink:
Een andere mogelijkheid om aan die 15 te komen is de Deore 11-34.
11-13-15-17-20-23-26-30-34
PieterQC schreef:Hallo,

Versnellingsgewijs is mijn fiets klassiek uitgerust: vooraan Deore 22-32-44, achteraan 11-34.
Dat bevalt prima, behalve dat ik bij dagelijks gebruik vooral op de 32-11 combinatie rijd, en dus met enig gesleep tegen de voorderrie zit.
Op de 44 vooraan rolt het niet echt lekker, omdat de 32-11 cadans net in een gat valt tussen 2 versnellingen achteraan.

Nu dacht ik eraan het middenste kettingblad te vervangen door een 34. Goed idee ?

Ook nog: zijn kettingbladen van andere merken (Blackspire, Specialites TA) compatibel met Shimano kettingbladen ?

Alvast bedankt

Een tandwiel groter maken levert de kans op extra aanlopen op. Er zitten allemaal bulten en uitstulpingen in de kooi, en die gaan er vanuit dat de ketting op een bepaalde hoogte langskomt.

Zet er een cassette op waarmee je meer op het buitenblad rijdt, scheelt slijtage en loopt een stuk ronder

Pieter
pedalman schreef:Je kan ook een cassette (en ketting) aanschaffen voor dagelijks gebruik met een 15 in de vertanding. Bijv. Ultegra 9speed 12-13-14-15-16-17-19-21-23
Dat lijkt me een goede optie. Een andere goede optie is om een tweede cranckstel te kopen. Het wisselen van een cranckstel is soms nog gemakkelijker dan het wisselen van kransjes.
De huidige situatie duurt in ieder geval niet lang.
Leon