Klimmen met de ligfiets vind ik erg leuk. Dit voorjaar de kust afgefietst van Delft tot de Noordkaap, en dat ging goed. Best steile hellingen tegengekomen en af en toe ook een gravelweg. Was genieten. Nergens heb ik hoeven afstappen: 30-32 als kleinste verzet en ik kwam overal tegenop. Het kleinste kettingblad heb ik eigenlijk maar twee of drie keer nodig gehad. Klimmen met de ligfiets gaat gewoon goed zolang je maar genoeg kunt terugschakelen.
Nu is het wel zo dat als wegen erg slecht worden, een groter voorwiel wenselijk is. En er zijn wegen die zo beroerd zijn dat je ze met een tweewielige ligfiets niet meer kunt doen. Ik vermoed echter dat verschil tussen de wegkwaliteit waarbij je met een ligfiets gaat lopen, en die waarbij je met een gewone fiets gaat lopen, wel eens minder groot zou kunnen zijn dan het lijkt. Zeker als je een fiets hebt met een iets langere wielbasis (zoals een Fuego).
Anderzijds, als de wind domineert ben je al gauw erg blij met een ligfiets en zeker een lage fiets. Ik heb mensen in Noorwegen zien zwoegen en ploeteren tegen de poolwind in op hun gewone vakantiefietsen met brede tassen, niet normaal. Terwijl ik daar met mijn lage fiets en smalle banaantassen toch vrij soepeltjes tegenin kwam. En die poolwind heeft mij zeker 1000 km vergezeld.
Mijn tocht deed ik met niet de lulligste ligfiets: een goed afgemonteerde Challenge Fujin SL. Met alles d'r op en d'r an 11,8 kg, lekker plat en net hoog genoeg om bagage kwijt te kunnen. Voor Skandinavië de beste fiets die je maar kunt krijgen.
Overigens had ik genoeg aan een setje Radical M banaantassen en een klein rugzakje als toptas. 19 kg ex water/eten. Schwalbe Kojaks, snel, slijtvast, kogelvrij en goede grip in de regen; SRAM X.0 + PG990 achter, schakelt feilloos, extreem slijtvast en licht; Avid BB7 schijfrem op voorwiel; Bebop Ti-pedalen, freefloat, vuilbestendig, comfortabel en licht, licht, licht.
Dat en 9 maanden trainen en ik kon door Noorwegen scheuren met 160 km/dag gemiddeld terwijl het echt vakantie bleef. Dus wat mij betreft kan het verhaal dat ligfietsen niet geschikt zijn voor de bergen definitief naar het rijk der broodjes aap verwezen worden