Additionally, paste this code immediately after the opening tag: (informatie gezocht) Frank van Rijn naar Egypte - Forum Wereldfietser

(informatie gezocht) Frank van Rijn naar Egypte

Frank van Rijn vertrekt half november naar Egypte voor een tocht naar Ethiopie.
Zelfs Frank heeft vragen voordat hij vertrekt:
1) Wie heeft recent in Egypte gefietst en kan Frank nuttige informatie verstrekken?
2) Hoe zit het met vrije doortochten om te fietsen. Mag Frank overal fietsen?
3) Heeft iemand meer specifieke informatie over de route van Assoean naar Abul Simbel?
4) Kan Frank in Cairo gemakkelijk een visum voor Soedan aanvragen en ontvangen?

Al vast hartelijk dank namens Frank van Rijn.
Niet erg recent. Vier jaar geleden.
Toen lukte het van Caïro t/m Al Fayum
Daar kregen we begeleiding van de plaatselijke hermandad.
Vanuit Al Minya werden we op de trein gezet naar Luxor
Onderweg uitgestapt en verder gefietst.
Maar na twee dagen wederom "ontvoerd"
Rond Luxor vrij rondgefietst, maar we werden wel steeds door de BVD gevolgd

Ariën
Bert,

Ik hoop niet dat je het erg vind, maar waarom vraag jij dit voor Frank? Kan hij het zelf niet,

mario
bert sitters schreef:3) Heeft iemand meer specifieke informatie over de route van Assoean naar Abul Simbel?
4) Kan Frank in Cairo gemakkelijk een visum voor Soedan aanvragen en ontvangen?
Ik sluit me alvast aan bij deze vragen (hoewel ik geen korte termijn-plannen heb).

Vraag 3 roep bij mij weer een vraag op: waarom zou hij vanuit Assuan zuidwaarts willen fietsen? Logischer lijkt mij het om vanuit Mut of Baris zuidwaarts te gaan...

Overigens zouden er volgens de Reise Know-How kaart ten westen van Assuan een track moeten lopen door de Sinn el Kaddab over een hoogte van hooguit 488 meter, via welke zuidwaarts naar Abu Simbel (of verder) kan worden getrokken.
Volgens diezelfde kaart loopt er een (grote?) weg westelijk van Abu Simbel over de grens naar Sudan.
mario schreef:Bert,

Ik hoop niet dat je het erg vind, maar waarom vraag jij dit voor Frank? Kan hij het zelf niet,

mario
`

Beste Mario,
Het antwoord is nee. Er zijn nu eenmaal mensen die niet zo gemakkelijk overweg kunnen met diverse digitale ontwikkelingen.
Maar laten we deze discussie hier niet voeren.
Frank stelt een vraag en hij hoopt op antwoorden op zijn vraag.

Ber
Robertjan schreef:Vraag 3 roep bij mij weer een vraag op: waarom zou hij vanuit Assuan zuidwaarts willen fietsen? Logischer lijkt mij het om vanuit Mut of Baris zuidwaarts te gaan...
Het is niet zo moeilijk om hier voor Frank te antwoorden: hij houdt nu eenmaal van onlogische routes die niemand fietst, juist omdát niemand daar fietst zijn ze waarschijnlijk extra interessant.
bert sitters schreef:3) Heeft iemand meer specifieke informatie over de route van Assoean naar Abul Simbel?
Op http://maps.google.com zie ik daar een asfaltweg lopen, al steek ik er mijn handen daarvoor natuurlijk niet in het vuur dat je daar daadwerkelijk kunt, mag of zou willen fietsen. Er lopen ook op meerdere plaatsen tracks om het meer, maar die zijn vrijwel allemaal onderbroken - of Frank zulke avonturen wil aangaan is zijn eigen specialiteit... :roll: :lol:
Op onderstaand kaartje (van google maps) is de asfaltweg weergegeven als een grijze lijn (niet de onderbroken lijn!). Op die site zie je satellietbeelden. Zo'n beetje heel Egypte is in aardig hoge resolutie beschikbaar.
Doe hem de groeten,
Leon
Kaartje:
Afbeelding
De Reise Know-How kaart is wat gedetailleerder dan Google Maps. Juist rond Assuan lopen veel "major routes", en vanaf Mut zuidwaarts een "Other route" (kleiner dan "Secondary route"). Juist dat laatste zou juist voor Frank een logischer type weg zijn.

Overigens staan er vele tracks zowel ten oosten als ten westen van het water op de kaart. Vrijwel niets doorlopend. Behalve...... de "Track" (ook wel "Fahrweg") door het gebied Sinn el Kaddab... :roll:

Dus specifiek mijn logica samenvattend: vanaf Assuan zuidwaarts loopt er een "Michelin-rode" weg, terwijl er vanuit Mut zuidwaarts een "Michelin-wit" weggetje zuidwaarts loopt. Met diverse "Tracks" aansluitend op beide wegen.

Aangezien er specifiek Assuan wordt gevraagd, lijkt het mij logisch dat Frank de tempel van Ramses II wil bezoeken voor Edfu. Hier vandaan lijkt het me logisch om daarna rustig te gaan fietsen via de oase Kurkur, mits mogelijk op de Tracks daar.
Robertjan schreef:De Reise Know-How kaart is wat gedetailleerder dan Google Maps.
Waar Google maps echt over gaat zijn dan ook niet de kaartjes, maar de satellietbeelden. Onderstaand het kruispunt waar je vanuit oostelijke richting linksaf naar de luchthaven van Assuan gaat en rechtdoor de rode weg naar het zuiden op. Klik erop om de echte resulutie te zien.
Afbeelding
Groet,
Leon
Hoe naar Kurkur (= "A") te komen met Google Maps satelietbeelden:
Afbeelding

En hoe naar Kurkur te komen met de kaart:
Afbeelding

(Sorry voor de gele streep, dat leek me wel een interessante route op mijn geplande reis naar Zuid-Afrika en terug.)

Zoals je ziet zijn de mogelijkheden volgens de kaart wat uitgebreider.

Wel heb ik geleerd om nooit op 1 kaart te vertrouwen. Een pad wat ik wilde fietsen in Bolivia stond op 1 kaart als een goede keienweg, een andere kaart noemde het een erg klein (wandel?)pad, en op de derde kaart bestond het pad niet eens.... :lol:
Maar mag Frank op deze wegen ook fietsen?
Ik weet niet of dat Frank al onderweg is, maar als iemand antwoord heeft op de vraag kan hij er wellicht nog nét van gebruik maken... :D

(En ik ook over enkele jaren...)