door
Wim » ma 26 okt, 2009 09:48
Er zijn al vele verstandige dingen gezegd. Het komt er toch vooral op neer dat je bij het begin moet beginnen: veel lezen over de tocht, en kijken wat je allemaal moet leren (over beren bijvoorbeeld, of afhankelijk van het seizoen ook over koud weer). Zoek eens op sites als
www.backpackinglight.com
Daarna pas komt de vraag over de fiets. Er lijken allerlei gedachten dooreen te lopen. Die Trek is denk ik echt niet geschikt, en tegen de tijd dat je hem hebt opgelapt heb je veel geld uitgegeven. Verder heb je het over woon werk verkeer. Een mtb tourfiets is wel zowat het laatste wat ik voor woon werk verkeer zou gebruiken (tenzij je in de rimboe woont). Gebruik daar nu gewoon die Trek voor. Die doet het vast nog wel een reeks van jaren. Als je je Great divide fiets ook voor woon werk wilt gebruiken dan heb je er verlichting op nodig, spatborden, snellere banden, en moet je er liefst een vaste vork in kunnen zetten (zie die Thorn fietsen). Verder heb je het over een racestuur. Dat laatste is prachtig en ook mijn grote liefde, maar voor de Great Divide denk ik toch in eerste instantie aan een recht stuur, al is er inderdaad in de begintijd van het mtb-en ook veel met brede racesturen gereden. Voor wat betreft vering kan ik alleen maar zeggen dat ik er zelf een hekel aan heb, en dat ik ook liever brede banden gebruik, maar er komt een punt waarop dat allemaal niet meer opgaat. Uit alle verhalen maak ik op dat de Great Divide voorbij dat punt ligt -maar ik heb hem zelf niet gereden. Idworx fietsen zijn inderdaad mooi, maar zelf zou ik voor dat soort geld altijd een maatfiets willen hebben. Dat is niet duurder, en dan kun je het echt precies krijgen zoals je het hebben wilt.
De buitenlandtrektocht van dit jaar van de Wereldfietser gaat naar Noorwegen, en zal een wat tammere versie van de Great Divide zijn. Zelf ga ik op mijn m-gineering randonneur met racebocht, 50 mm 26 inch banden, Rohloff etc. Ik weet dat ik het op de onverharde stukken een beetje moeilijker zal hebben dan anderen met en recht stuur, maar ik denk het wel te redden. Ik zit nog te aarzelen over het type banden. Licht, vanwege het klimmen, grof profiel vanwege de onverharde stukken, snel genoeg op asfalt, en ook nog voldoende degelijk. Dat wordt weer de kwadratuur van de cirkel. Maar ik ben vooral bezig de uitrusting zo licht mogelijk te maken. Ik wil ondanks de kans op regen en nachtvorst onder de 15 kg blijven.
Het is waar dat goedkope fietsen in de VS goedkoper zijn dan hier. Ik weet echter niet of dat nu wel goed genoeg is voor deze tocht. Goede fietsen zijn in de VS wel duur, en naar mijn inschatting zelfs duurder dan hier. De uitzondering is de tussencategorie van fietsen als de Surley Long Haul Trucker. Misschien niet ideaal voor de Great Divide, maar wel een super vakantioefiets voor nu wel heel weinig geld.
Bushbuddy houtvergassers mogen inderdaad niet overal in de droge tijd. Ik heb geen idee van de beschikbaarheid van diverse soorten brandstof. Als je het voor zowat de hele trip moet meenemen dan zijn ventielblikjes gas vermoedelijk het lichtste, samen met en simpele brander die je erop schroeft.
Wim