Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fyra trein NS - Forum Wereldfietser

Fyra trein NS

In de nieuwe, snelle Fyra treinen tussen Amsterdam en Rotterdam (160 km per uur, reistijd 40 minuten) mogen geen gewone fietsen, maar alleen vouwfietsen in opgevouwen toestand.
Opmerkelijk, want er is wel een fietsenhok in de trein. De treinen zijn dezelfde als die al jaren dienst doen op de verbinding naar Brussel-Zuid.
Volgens NS-Hispeed wordt het materieel in 2010 vervangen door echte HSL-treinen en fietsen daarin vervoeren zou te gevaarlijk zijn. Gevaarlijk? In Frankrijk wordt fietvervoer in steeds meer TGV mogelijk gemaakt en daar is niet gebleken dat fietsvervoer de veiligheid in gevaar brengt.
Lang leve de auto!
Grmbl. Straks raak ik ni meer deftig op de wereldfietserweekendjes vanuit Leuven! :(
bert sitters schreef:.. mogen geen gewone fietsen ... er is wel een fietsenhok in de trein.
Het zal niet meer lang duren voordat ze er achter komen dat alleen de kaartjesverkoop winstgevend is, en de treinen worden afgeschaft. :roll: :wink:
Leon
OPENBAAR vervoer.........? :shock:

Wordt tijd dat Eurlings eens wakker wordt...

Is trouwens niet het enige wat er verkeerstechnisch mis is momenteel. :roll:
Laten we hopen dat het toch nog wat wordt. Ik moest laatst naar Brussel, en met de gewone trein was dat een hele rit. Overigens vind ik de gebrekkige vervoersmogelijkheden voor fietsen op deze trein niet echt een groot probleem. Er zijn vooralsnog genoeg andere treinen waar wel fietsen mee kunnen. Pas als dat zou veranderen is er wat mij betreft een echt probleem.
Waar ik veel meer me zit is dat het aantal fietsplaatsen op de doorlooptreinstellen zoals tussen de Randstad en het Noorden of Zuiden bij de recente renovatie is gehalveerd.
Wim
Wim schreef:Waar ik veel meer me zit is dat het aantal fietsplaatsen op de doorlooptreinstellen zoals tussen de Randstad en het Noorden of Zuiden bij de recente renovatie is gehalveerd.
Wim
Ai, dan heb ik het toch goed gezien. Laatst reisde ik naar Amersfoort, zonder fiets, in zo'n gerenoveerde koploper en toen zag ik maar aan één kant een fietsje. Dat is zeker balen.

Er rijden nu ook van Amsterdam WTC richting grens van die (witte) Duitse treinen. Weten jullie toevallig waar je je fiets in die treinen kunt zetten?
Je bedoelt de ICE. Daar mogen ook helaas geen fietsen in.
Nee, geen ICE. Het zijn gewoon treinstellen met een locomotief ervoor.
En ik ben momenteel nog aan het uitzoeken hoe ik met de trein (en fiets mee) op 21 maart 2010 van Antwerpen naar huis kan....
Indien Thalys niet kan met fiets mee, dan maar met de gewone trein tot Essen (23 minuten volgens de website van NMBS) en dan naar Roosendaal fietsen en daar weer de trein naar Groningen nemen.
Frank schreef:
Wim schreef:Waar ik veel meer me zit is dat het aantal fietsplaatsen op de doorlooptreinstellen zoals tussen de Randstad en het Noorden of Zuiden bij de recente renovatie is gehalveerd.
Wim
Ai, dan heb ik het toch goed gezien. Laatst reisde ik naar Amersfoort, zonder fiets, in zo'n gerenoveerde koploper en toen zag ik maar aan één kant een fietsje. Dat is zeker balen.

Er rijden nu ook van Amsterdam WTC richting grens van die (witte) Duitse treinen. Weten jullie toevallig waar je je fiets in die treinen kunt zetten?
Beste Frank,

Deze treinen rijden een keer in de twee uur vanaf 6:58 uur van Amsterdam-Zuid (WTC is van de stationsnaam afgehaald).
Het rijtuig met de fietsplaatsen is in het midden van de trein: rijtuig 8.
In verband met werkzaamheden tussen Apeldoorn en Deventer rijden deze trein vandaag niet!
Er hangt geen samenstelling van de trein op het perron van Amsterdam-Zuid, maar wel beneden naast het plaatskaartenkantoor richting roltrap.
Martin E. van Doornik schreef:En ik ben momenteel nog aan het uitzoeken hoe ik met de trein (en fiets mee) op 21 maart 2010 van Antwerpen naar huis kan....
Indien Thalys niet kan met fiets mee, dan maar met de gewone trein tot Essen (23 minuten volgens de website van NMBS) en dan naar Roosendaal fietsen en daar weer de trein naar Groningen nemen.
Beste Martin,

Waarschijnlijk rijden in maart de huidige internationale treinen nog tussen Amsterdam, Antwerpen en Brussel via Roosendaal. Het gaat allemaal niet niet zo snel met de ontwikkeling van de HSL. Er gaan twee treintypes van Antwerpen naar Essen: een IR-trein, die wat minder stopt, dan het beruchte boemeltje en een L-trein: het boemeltje dat bijna bij iedere boerderij halt houdt. Dit L-boemeltje tuft door naar Roosendaal, de IR-treinen niet.
Wim schreef:Laten we hopen dat het toch nog wat wordt. Ik moest laatst naar Brussel, en met de gewone trein was dat een hele rit. Overigens vind ik de gebrekkige vervoersmogelijkheden voor fietsen op deze trein niet echt een groot probleem. Er zijn vooralsnog genoeg andere treinen waar wel fietsen mee kunnen. Pas als dat zou veranderen is er wat mij betreft een echt probleem.
Waar ik veel meer me zit is dat het aantal fietsplaatsen op de doorlooptreinstellen zoals tussen de Randstad en het Noorden of Zuiden bij de recente renovatie is gehalveerd.
Wim
Beste Wim,

Nu kun je nog met slechts één overstap in Rotterdam met je fiets in de trein van Groningen naar Brussel, maar als de HSL rijdt, moet je vaker overstappen, je fiets trein in en uit tillen en ben je veel langer onderweg.
Je moet dan overstappen in Rotterdam, Roosendaal (met een boemeltje dat werkelijk bij iedere verzameling van huizen stopt naar Antwerpen) en in Antwerpen.
Ik heb dat wegvallen van die fietsplaatsen aan de ene kant van de koplopers (of beter gezegd voormalige koplopers, want kunt niet meer door de kop lopen) al eens eerder voor het voetlicht gebracht.
Laten we niet in de valkuil trappen dat we het ene probleem wegwuiven met een reactie dat een ander probleem nog erger zou zijn.
Beide situaties zijn gewoon triest en verdienen aandacht. In beide situaties wordt onvoldoende of zelfs totaal geen rekening wordt gehouden met reizigers die hun fiets willen meenemen (en daar ook nog eens voor willen betalen!).
Onlangs nog kwam in een onderzoek van het Landelijk Fietsplatform de belangrijke economische spin-off naar voren door mensen die gebruik maken van de LF-routes. Schijnbaar gaat dat volkomen langs de NS en NS-Hispeed heen.
bert sitters schreef:In de nieuwe, snelle Fyra treinen tussen Amsterdam en Rotterdam (160 km per uur, reistijd 40 minuten) mogen geen gewone fietsen, maar alleen vouwfietsen in opgevouwen toestand.
Opmerkelijk, want er is wel een fietsenhok in de trein. De treinen zijn dezelfde als die al jaren dienst doen op de verbinding naar Brussel-Zuid.
Volgens NS-Hispeed wordt het materieel in 2010 vervangen door echte HSL-treinen en fietsen daarin vervoeren zou te gevaarlijk zijn. Gevaarlijk? In Frankrijk wordt fietvervoer in steeds meer TGV mogelijk gemaakt en daar is niet gebleken dat fietsvervoer de veiligheid in gevaar brengt.
Bert,
Ja dat is opmerkelijk. Je schrijft over "gewone fietsen". In hoeverre is een trekkingbike een gewone fiets. Zijn er mazen in het net om toch de fiets mee te nemen bijvoorbeeld die te verpakken in een fietshoes zodat het handbagage is evt. met wiel eruit. Dit vraagt om een reactie van de NS. Zullen wij daar samen en andere wereldfietsers werk van maken?

Groeten,
Rutger
Eigenlijk zou minister Cramer hier zeggenschap over moeten hebben, met milieu in haar portefeuille.
Rutger schreef:
bert sitters schreef:In de nieuwe, snelle Fyra treinen tussen Amsterdam en Rotterdam (160 km per uur, reistijd 40 minuten) mogen geen gewone fietsen, maar alleen vouwfietsen in opgevouwen toestand.
Opmerkelijk, want er is wel een fietsenhok in de trein. De treinen zijn dezelfde als die al jaren dienst doen op de verbinding naar Brussel-Zuid.
Volgens NS-Hispeed wordt het materieel in 2010 vervangen door echte HSL-treinen en fietsen daarin vervoeren zou te gevaarlijk zijn. Gevaarlijk? In Frankrijk wordt fietvervoer in steeds meer TGV mogelijk gemaakt en daar is niet gebleken dat fietsvervoer de veiligheid in gevaar brengt.
Bert,
Ja dat is opmerkelijk. Je schrijft over "gewone fietsen". In hoeverre is een trekkingbike een gewone fiets. Zijn er mazen in het net om toch de fiets mee te nemen bijvoorbeeld die te verpakken in een fietshoes zodat het handbagage is evt. met wiel eruit. Dit vraagt om een reactie van de NS. Zullen wij daar samen en andere wereldfietsers werk van maken?

Groeten,
Rutger
Een gewone fiets is in dit geval een fiets van normale afmetingen die niet opgevouwen kan worden
Voor de Thalys geldt dat de fiets moeten worden verpakt in een hoes. Het pakketje mag echter niet groter zijn dan 120 X 90 cm. Dit betekent stuur los, voor en achterwielen eraf, lowrider eraf, achterpatbord losmaken, achterdrager losmaken.
Het pakketje moet worden geplaatst in het speciale bagagerek.
Kunnen alleen in de Fyra treinen tussen Amsterdam en Rotterdam geen fietsen mee ? Ik stap meestal in Rotterdam op de internationale trein naar Brussel. Mag de fiets dan wel mee? Ik denk dat er nog veel onwetendheid is bij de uitbaters. Ik wil nog wel meer weten waarom ze denken dat het onveilig is? Dat argument is natuurlijk onzin. Anders lijkt me het gewoon eens proberen of ik geweigerd word met mijn fiets. Wie houdt me tegen?

Groet,

Rutger
Rutger schreef:Ik wil nog wel meer weten waarom ze denken dat het onveilig is?
Misschien dat de fietsen als projectielen door de trein vliegen als deze een noodstop maakt. Maar dat geldt dan ook voor koffers, mensen, honden, enzovoort. Ik denk dat ze die fietsen in de trein alleen maar lastig vinden en dan is een argument om ze te weren snel gevonden.
Rutger schreef:Kunnen alleen in de Fyra treinen tussen Amsterdam en Rotterdam geen fietsen mee ? Ik stap meestal in Rotterdam op de internationale trein naar Brussel. Mag de fiets dan wel mee? Ik denk dat er nog veel onwetendheid is bij de uitbaters. Ik wil nog wel meer weten waarom ze denken dat het onveilig is? Dat argument is natuurlijk onzin. Anders lijkt me het gewoon eens proberen of ik geweigerd word met mijn fiets. Wie houdt me tegen?

Groet,

Rutger
Beste Rutger,
Doe de Wilders-methode: nodig een aantal cameraploegen en fotografen uit. Laat heel Nederland zien dat de beroemde reisjournalist Rutger van den Hoofdakker met zijn fiets uit de Fyra wordt gezet en door de spoorwegpolitie wordt afgevoerd.

De Fyra-treinen rijden nu alleen nog tussen Amsterdam en Rotterdam. Naar Brussel rijden nog steeds dezelfde internationale treinen als de afgelopen jaren. Fietsen kunnen nu nog mee naar Brussel, maar niet meer als er nieuw treinen gaan rijden. De Fyra bestaat uit dezelfde treinstellen als de huidige Internationale trein naar Brussel: dus met fietsenhok. Alleen mogen er in die Fyra-treinen geen fietsen mee.

Waarom het onveilig zou zijn? Goede vraag voor NS-Hispeed. Benader als journalist de perswoordvoerder!
Hoi Bert,

Naar aanleiding van jou opmerking over de Fyra treinen heb ik aan de ENFB Fietersbond gevraagd wat zij als fietsersbond gedaan hebben om deze ontwikkeling te stoppen en ik kreeg onderstaand antwoord van de heer Wim Bot.
Hieruit blijkt dat het heel lastig is om deze vervelende ontwikkeling te stoppen, maar het heeft ook daar de aandacht. Misschien dat meer samenwerking tussen Fietsersbond en Wereldfietser de druk kan vergroten.

Ronald

Beste Ronald van der Perk,

Uw informatie klopt en het punt heeft onze aandacht, we proberen in Europees en in Nederlands verband aandacht te vragen voor het meenemen van fietsen in de HSL-treinen. We doen dat in de reguliere overleggen in het Locov en vragen er bij een bespreking over internationaal personenvervoer per trein op 18 juni ook aandacht voor bij de Tweede Kamer. Op de Fiets- en Wandelbeurs hebben we een persconferentie georganiseerd met Michael Cramer, een Duitse groene europarlementariër die zich erg hard maakt voor dit onderwerp.
We hebben goede hoop dat de mogelijkheden in de Thalys naar Parijs zullen verbeteren. Het nieuwe Thalys-materieel voorziet in de mogelijkheid en het oude materieel wordt omgebouwd. Probleem is dat alle deelnemende spoormaatschappijen het erover eens moeten worden.
Voor de verbinding tussen die in de plaats van de Beneluxtrein komt ziet het er slechter uit, het bestelde materiaal kent ondanks bezwaren die wij eerder kenbaar hebben gemaakt geen mogelijkheden tot fietsvervoer. Als minimale oplossing op korte termijn bepleiten we daarvoor een alternatieve reguliere verbinding tussen in ieder geval Roosendaal en Antwerpen, zodat je de fiets toch de grens over kunt krijgen.
Ik hoop uw vraag zo voldoende te hebben beantwoord. Als Fietsersbond zullen we de lobby op dit punt doorzetten, het helpt zeker wanneer reizigers over verslechteringen klagen bij NS/Hispeed.