Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Therm-a-rest NeoAir slaapmat - Forum Wereldfietser

Therm-a-rest NeoAir slaapmat

Hallo

Is er iemand die ervaringen heeft opgedaan met de Therm-a-rest NeoAir slaapmat (luchtbed :lol: )

Prijs € 135,-. Afm: 50 x 183 x 6,3 cm. Pakmaat: 21 x 9 cm. Gewicht: 409 gram.

http://cascadedesigns.com/therm-a-rest/ ... ir/product

Met name het lage gewicht spreekt mij aan 8)

John
Er zijn al vele enthousiaste gebruikers. Het ding schijnt erg comfortabel te zijn (vergelijkbaar met de exped downmat, of volgens sommigen zelfs nog beter). En het gewicht en het pakvolume zijn natuurlijk ook perfect. Wel heb ik al van velen gehoord dat dit toch echt een zomermat is, die tot een paar graden boven nul inzetbaar is, maar niet daaronder. Voor dat laatste heb je toch echt een downmat nodig. Zelf wacht ik minstens tot volgend voorjaar, om zeker te weten dat de ergste kinderziekten eruit zijn (je weet maar nooit). Voor het komende halfjaar is het ding toch te koud.
Wim
Wim schreef: Zelf wacht ik minstens tot volgend voorjaar, om zeker te weten dat de ergste kinderziekten eruit zijn (je weet maar nooit). Voor het komende halfjaar is het ding toch te koud.
Wim
Wil hem pas gaan gebruiken in 2010. Voor een aantal weekenden en weken. Van OpPad heb ik begrepen dat zij hem classificeren als een 3 seizoenenmat en dat zij zeer tevreden zijn over comfort.

Maar omdat zij geen WF'ers zijn 8) wil ik eerst nog wat praktijk reacties vernemen :roll:
Op het forum van Backpackinglight staan vele commentaren. De meeste daarvan vinden dat iets van 5 graden Celsius toch wel de ondergrens is (al zijn er ook wel stoere bikkels die de mat met plezier onder nul gebruikt hebben). Wat mij betreft dus toch eerder zomer dan drie seizoenen. Maar iedereen is wat dit betreft weer anders, en veel hangt ook af van je tent of je slaapzak.
Wim
nvt
Is de NeoAir ook geschikt voor Thermarest stoeltjes?

Anders zou ik nog een reden hebben om geen NeoAir te kopen. :P
Vikingar schreef:Hallo

Is er iemand die ervaringen heeft opgedaan met de Therm-a-rest NeoAir slaapmat (luchtbed :lol: )

Prijs € 135,-. Afm: 50 x 183 x 6,3 cm. Pakmaat: 21 x 9 cm. Gewicht: 409 gram.

http://cascadedesigns.com/therm-a-rest/ ... ir/product

Met name het lage gewicht spreekt mij aan 8)

John
Ik heb er afgelopen zomer in de Franse Alpen mee rondgefietst. Over het gebruik bij lage temperaturen kan ik er dus niets over zeggen. Over het comfort wel! Het matje slaapt heerlijk. Echt een enorme verbetering ten opzichte van de Prolite-serie. Je moet er wel wat meer lucht in blazen maar het ligt echt top. Ik word de volgende dag een stuk uitgeruster wakker. Ik weet niet in hoeverre dit lijkt op de Exped Down-matjes (heb ik nooit op gelegen) maar ik ben in ieder geval een zeer tevreden gebruiker.

Groeten,

Maarten
Persoonlijk geen ervaringen maar deze testers wel>

http://www.backpackgeartest.org/reviews ... Air%20Pad/

Op youtube staan ook filmpjes.
Lijkt mij een zeer goede keuze voor een zomertocht.
Voor wintergebruik zal er een closed cell matje bij moeten.
Wel veel geld voor een simpel luchtmatrasje, maar ja dat geldt voor de hele outdoor markt.

Ikzelf heb jaren geleden een normaal luchtbed met een closed cell matje erop uitgeprobeerd.
Comfort 99% (beetje wiebelig)
Het foam matje bleef niet op zijn plek, op te lossen met klitteband.
Maar veel erger, het goedkope luchtbedje liep bij het ventiel langzaam leeg.
Na een paar uur was erg weinig lucht over.
Heb nog later gezocht naar een lichtgewicht luchtbed van goede kwaliteit maar kon niets vinden.
De kombie was zwaar en de closed-cell mat erg groot.

Pacific outdoor heeft ook een leuk alternatief, de Ether Thermo 9 (rechthoekig) en de Ether Thermo 6 (mummy 675gr).
Goedkoop en meer geschikt voor 3 seizoenen.

Ik zelf ga voor totale luxe, de bekende Exped Synmat 9, 1160gr 9cm dik, goedkoopste die ik in Nederland kon vinden 129,-
(als iemand het goedkoper gevonden heeft in NL of buitenland hoor ik het graag)

http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... enDatabase

De donsversie is duurder, 90 gram zwaarder maar ook beter geschikt voor koud weer.
Die 90 gram en de prijs kan ik over heen stappen maar het dons zit mij niet lekker.
Volgens mij verliest het bij langer gebruik toch loft door vochtige lucht.
Het zijn heerlijke matjes. In de tent slaap ik nu weer net zo goed als 30 jaar geleden (toen ik nog een kilometervreter was en ook op een harde ondergrond als een blok in slaap viel). Wel bleek een matje tijdens de eerste nacht al lek te zijn: die hebben kunnen ruilen voor een goed exemplaar. Test dus voor vertrek of een nieuw matje wel een hele nacht vol blijft.
Het lekke matje waar we mee vertrokken waren, heb ik eerst gerepareerd met de zelfklevende NeoAir plakset. Het matje was daarna niet meer lek, totdat we het op een warme dag opgeblazen in de tent lieten liggen. Door de hoge temperatuur (boven de 30 graden) steeg de luchtdruk in het matje dusdanig, dat onder de zelfklevende plakker een luchtkanaaltje ontstond waarlangs lucht uit het lek kon ontsnappen. Sindsdien liep het matje weer langzaam leeg.
Twee weken terug heb ik op een NoeAir matje geslapen terwijl de temperatuur rond het vriespunt was. Met een extra aluminium mat er onder was dat goed te doen.
Wel moet ik minstens 15 maal stevig blazen om zo'n matje vol te krijgen. Voor fietsers die pas stoppen als ze helemaal kapot zijn, is dat wellicht teveel gevraagd...
nvt
Als ik het zo inschat kun je heel eenvoudig zelf een kopietje maken die wel past op een 63cm.
peterv schreef:Ik heb er een te koop. Enkele weken oud. Ik vind hem fantastisch maar miijn vriendin niet. En we slapen graag op dezelfde matjes, vandaar.
Het is een large. Mag weg voor 99 euro.



Hallo fietser, ik zag je reactie op een vraag over een slaapmat.
Je was tevreden en had er één te koop.
Nog steeds?
groet Marjet
Ik heb hem twee keer getest: kijk maar hier: http://www.vakantiefietser.nl/200912/te ... tle/#matje

Mijn Exped matje heeft het na drie jaar begeven (de veren kwamen uit het ventiel :cry: )
Na meerdere defecten (de-lamineren) aan mijn Prolite 3 matjes (heb nog een regular en short) ben ik vorig jaar overgestapt op een Big Agnes Insulated Aircore Mummy mat.
http://www.moontrail.com/bigagnes-insul ... -mummy.php
2.5" dik, synthetische Primaloft vulling en niet te zwaar (net geen 600gram real weight )
Een echte drie-seizoenen mat waar ik zelf tot -10 goed op heb geslapen, als het kouder is word hij wat fris maar dat los ik zelf op met zo'n alu/foam matje van een paar euro.
De Big Agnes mat heeft ook een R-waarde van 4.1 tegenover de 2.5 van een TaR NeoAir.
Ik had al naar iets vergelijkbaars gekeken maar dan in Engeland:

http://www.ultralightoutdoorgear.co.uk/ ... irbed.html

@ Cubeman: Goed om te horen over je positieve ervaringen!

Momenteel heb ik een Nordisk luchtbedje (400g a € 40,-) http://www.outdorado.com/collectie/p/22 ... eight.html

Ik ben benieuwd tot welke temperatuur ik, op dit ongeisoleerde luchtbedje, aangenaam kan slapen met een -7 Celsius donzen slaapzak. Iemand een idee hierover?

Dank en groeten, Willem
Ik ga niet te veel uit van de R-waardes, ook al geeft dat in deze donkere dagen wel een beetje zekerheid.

Als je het niet te koud wil hebben in je tentje, neem dan de volgende tips in acht:
1. De onderkant van een buitentent is meestal open. Zet je tassen daar neer, zodat het niet te veel door kan waaien.
2. Leg in geval van twijfel een alu reddingsdeken onder je matje.
3. Ga -voor het slapen- eerst flink heen en weer springen zoat je warm je slaapzak in kruipt.
4. Trek eerste-laags kleding aan; merinowol of Craft of zo. Ziet er ook spannend uit (ook al heb je na een dag fietsen erg veel zin om te slapen)
5. Trek dikke sokken aan; de voeten zullen het eerste koud worden.
6. Trek de mummie-kap goed om je hoofd, of draag een buff in bed. Warmteafgifte vindt -ook tijdens het fietsen- plaats via het hoofd.
7. En dan nog wat onzinnige tips: een warmwaterkruik. Of een elektrische deken waarvan je de accu met je naafdynamo de hele dag hebt opgeladen, waardoor je het hotel voor het donker niet hebt gehaald en daarom nu in de vrieskou in je tentje moet slapen :wink:
Eric Schuijt schreef: En dan nog wat onzinnige tips: een warmwaterkruik.
De moderne kunststofversie van de warmwaterkruik werkt uitstekend. Weegt wel ruim 400 gram, maar neemt na gebruik weinig ruimte in: 's ochtends weer leeggieten en platgevouwen onder in de fietstas leggen. Wanneer je er vlak voor het slapen kokend water ingooit en hem vervolgens onder in de slaapzak stopt, blijven je voeten zeker warm. Wel dikke sokken aandoen: in het begin tegen oververhitting van de voeten, uren later - als het water lauw geworden is - tegen afkoeling. Zo heb ik zelfs in een slechte slaapzak toch nog lekker geslapen bij 5 graden vorst (al heb ik toen wel halverwege de nacht het water opnieuw gekookt).
Ik heb ook wel eens een Siggfles als kruik gebruikt, met een kruikhoes er omheen (op discrete wijze te bestellen via http://www.tuttespul.nl of http://www.womensecret.nl). Een Siggfles weegt maar 150 gram en kan overdag als waterfles dienen. Wel heb ik horen zeggen dat de dop die een Siggfles afsluit, zou kunnen bezwijken na regelmatig contact met zeer heet water. Klopt dat of is het een broodjeaapverhaal?
Ik vroeg me af of er behalve Eric ook nog anderen inmiddels ervaring hebben met het gebruik van de Neoair bij lagere temperaturen.
Wim
Ik heb sinds kort ook een Neoair matras. Voor het eerst erop geslapen in Leuven afgelopen weekend. In de tent was het ongeveer 10 graden maar op de plaats van mijn heupen was het toch wat fris. Ik heb een donzen slaapzak, dekenmodel 1000gram. De grond is natuurlijk nog erg koud waardoor je optrekkende kou krijgt, ik denk dat dit zeker geen 3 seizoenen mat is.
Conclusie, slaapt prima, geen last van gekraak maar bij lage temperaturen zal er extra isolatie onder moeten. Zelf denk ik dan aan zo'n volschuim matrasje van 1 cm dat je op kunt rollen. Ik weet niet of een reddingsdekentje voldoende isolatie geeft.
Ik schrik hier een beetje van. Dus bij 10 graden is de neoair eigenlijk al niet warm genoeg?

Wij wilden met de Neo-air in de mei vakantie in Nederland twee weken gaan kamperen. Het zou dan best nog wel eens 's nachts onder de tien graden kunnen komen denk ik.

Is de Neo-air hier dan niet geschikt voor (zonder aanvullende isolatie)?