Additionally, paste this code immediately after the opening tag: naafdynamo - Forum Wereldfietser

naafdynamo

Op enkele weken tijd merk ik dat mijn lagers van mijn voorwiel versleten zijn en slaagt mijn lamp (batterij) zijn laatste adem...

Dus moet de afweging maken tussen gewone naaf en lamp of naafdynamo met lamp.

Wat raden jullie aan (weestand/prijs/rendement).

Nog even: is voor een 20 inch wiel met schijfrem en licht moet kunnen dienen langs kanaal of in wegels zonder enige lichtstraal (40 lux of meer) en minstens 10u aan één stuk branden...
Klinkt als SON R20 disc. Kost wat, heb je ook wat.

Zeker als je 10u achter elkaar zoveel licht wil hebben, en er ook nog een schijfrem op moet.

Voor dagelijks gebruik is een SON als voeding voor je verlichting de beste oplossing.

Sjors
Ik heb de SON 28 in mijn 'snelle' fiets. Volgens berekening kost me dit op 1 uur tijd ongeveer 300 á 500 meter afstand... Te verwaarlozen dus, en daarom heb ik op die fiets mijn licht altijd aan staan; ook overdag.
SON R20 met Disc-voorziening is dus dé aangewezen keuze.

Verlichting kan hun Edelux zijn (wat is de levertijd momenteel?) of bijv. van B&M (Busch & Muller) Lumotec IQ Fly van ca. 40 lux. Die laatste heb ik en ik heb er rond 12 uur 's nachts met plezier ca. 25km/u gemiddeld mee gefietst (de rechte stukken dus sneller).
Achterlicht zou ik ook op de naaf laten functioneren. Bijv. een B&M Selectra Plus. Deze heeft ook zijwaartse LED's en standlicht, beiden voor extra veiligheid.
Robertjan schreef:Te verwaarlozen dus, en daarom heb ik op die fiets mijn licht altijd aan staan; ook overdag.
Of je licht brand of niet, je naaf trapt altijd even zwaar. Het maakt alleen uit voor de levensduur van je lampje.
Robertjan schreef:B&M (Busch & Muller) Lumotec IQ Fly van ca. 40 lux.
Die tip heb ik nogal gekregen.
Met de son 20 R disc zou me dat op een slordige 300 euro komen (nog te installeren): 220 euro voor de naaf en 70 euro voor de lamp. Voor dat geld kopen sommige mensen een hele fiets... Of kan iemand ze ergens goedkoper vinden.

Mireille *is het zoeken even beu*
Mireille,

enig tijd geleden lanceerde ik een gelijkaardig onderwerp. Zie:
dynamonaaf shimano DH2N30 versus DH3N30
Oké, Son is wel het beste, daarmee ben ik wel volkomen eens. Maar inderdaad duur en daarom kocht ik die niet, niettegenstaande ze mss wel prijs kwaliteit gunstig is. Ikzelf verkoos een shimano NH3N30 omdat die ook goeie recensies krijgt (toch veel minder kwaliteiten dan de Son hoor) en veel goedkoper is. Maar ook omdat ik niet zo veel die verlichting nodig heb. Ik spaak mijn wiel zelf en later kan die altijd nog op een ander fiets gebruikt worden en kan ik me nog altijd indien nodig een Son aanschaffen. Ik zie het als een eerste kennismaking met de dynamonaaf. Dat beetje meer weerstand van die goedkopere is goed voor de conditie. (zie het dus eerder positief) :lol:
Wim bracht toen prachtige sites aan met mooie grafieken. Dacht ik niet dat de weerstand met licht aan of uit toch iets verschillend was?
Piet
Ik had het over de weerstand met licht aan. :wink: Zonder licht aan is de weerstand nog kleiner... Ik heb inmiddels zo vaak (bijna-)ongelukken meegemaakt, dat ik liever 505m verder moet fietsen dan dat ik onder een auto lig. :?

Kunnen die Shimano-dingen ook i.c.m. een 20 inch wiel met schijfrem gebruikt worden?
slangetje schreef:Of je licht brand of niet, je naaf trapt altijd even zwaar. Het maakt alleen uit voor de levensduur van je lampje.
:?: :?: :?:
Til je wiel op en laat het vrij draaien zonder licht aan. Herhaal dit met licht aan.
Mocht er 3 Watt uitkomen zonder extra weerstand, monteer dan een heleboel van die naven en ga de stroom verkopen :D
Leon
Leon schreef:
slangetje schreef:Of je licht brand of niet, je naaf trapt altijd even zwaar. Het maakt alleen uit voor de levensduur van je lampje.
:?: :?: :?:
Til je wiel op en laat het vrij draaien zonder licht aan. Herhaal dit met licht aan.
Mocht er 3 Watt uitkomen zonder extra weerstand, monteer dan een heleboel van die naven en ga de stroom verkopen :D
Leon

Ik vrees dat je dan een heleboel shit naven koopt Leon ;). Er zijn/waren naven op de markt die zo treurig zijn opgebouwd dat de weerstand met licht uit hoger kan zijn dan bij kortgesloten uitgang of bij licht aan.

Een 20" wiel maakt meer omwentelingen dan een groot wiel. Installeer je een grotewielen dynamo in je ligfiets dan heb je dus altijd licht alsof je 30% harder rijdt. Keerzijde is dat je ook grofweg 30% meer weerstand ondervindt. In Duitsland voldoe je niet aan de StvZo

Ga je dan met 90 km/h de berg af dan moet je wel je draadjes goed geisoleerd hebben, want anders kun je een redelijke dreun krijgen (110V ofzo) Of de koplamp het overleeft als je met die gang op de sensorstand een tunnel induikt weet ik ook niet.

Je kunt een dure koplamp met een goedkope dynamo combineren, de output van dynamo's in grote lijnen hetzelfde. De grote verschillen zitten in de weerstand bij licht uit, de levensduur en de afwerking.

Schrijfremdynamo's zijn er oa van Sram, Shimano, Son en Sturmey Archer.

De Cyo van B&M is ook een interessante lamp, zit qua prijs en prestaties tussen de Fly en de Edelux in
Een interessant artikel over dit onderwerp, met verhelderende (!) plaatjes is ook hier te vinden: http://www.peterwhitecycles.com/plight.asp
m-gineering schreef:
Leon schreef:
slangetje schreef:Of je licht brand of niet, je naaf trapt altijd even zwaar. Het maakt alleen uit voor de levensduur van je lampje.
:?: :?: :?:
Til je wiel op en laat het vrij draaien zonder licht aan. Herhaal dit met licht aan.
Mocht er 3 Watt uitkomen zonder extra weerstand, monteer dan een heleboel van die naven en ga de stroom verkopen :D
Leon
Ik vrees dat je dan een heleboel shit naven koopt Leon ;). Er zijn/waren naven op de markt die zo treurig zijn opgebouwd dat de weerstand met licht uit hoger kan zijn dan bij kortgesloten uitgang of bij licht aan.
Oeps :roll: Ik was op het verkeerde been gezet door de Shimano DH-D3N20 naafdynamo in de T100 van mijn vriendin, die doet keurig wat je verwacht en is toch heus niet van de duurdere klasse. Alleen lopen de lagers van dat ding te stroef en hoe die geval afgesteld moeten worden is me een raadsel.
Groet,
Leon
Leon schreef: Alleen lopen de lagers van dat ding te stroef en hoe die geval afgesteld moeten worden is me een raadsel.
Groet,
Leon
Gewoon cup en conuslagers, kun je stellen aan de kant tegenover de electrische aansluiting. Zet de lagers zo los dat je een beetje speling voelt op de velg, draai de conus vervolgens iets strakker zodat het net weg is.
(met de vingers aan de as draaien werkt niet, de magneten klikken aldoor in en geven je de indruk van vierkante kogels)