Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingkast op een ER - Forum Wereldfietser

Kettingkast op een ER

Sinds maart dit jaar ben ik de heel blije eigenaar van een ER voor thuis/werk verkeer. Eerst was een kettingbeschermer niet nodig voor mij. Maar nu de regen en de modder hier mijn ketting en tandwielen weer flink aan het vuilmaken zijn begin ik toch weer flink te twijfelen. Aangezien die kettingkast van Idworx wel knap duur is (zou zo 'n 150 euro kosten) had ik toch liever zo 'n chainglider gekocht. Toen ik bij mijn verkoper van mijn fiets eens te rade ging rade hij mij die chainglider af. Want daardoor zou de ketting aan de bovenkant afslijten! :shock: En er zou binnenkort een nieuw model kettingkast van Idworx uitkomen. En die zou dan toch al 25 euro goedkoper zijn... (Kan iemand dat bevestigen?) Enfin, ik dus eens bij een andere fietsmaker te rade gegaan voor die chainglider. En ik vroeg hem langs mail of hij ook die Rohloff versie in voorraad had. Het antwoord:
Rohloff versie?

U dient gewoon te weten welk aantal tanden vooraan en achteraan op de
tandwielen staan!
Dit past zowieso op Rohloff!

gr
Is dat zo? Is er geen Rohloff versie (meer) voor die chainglider? En wanneer je later voor een of andere reden van maat tandwielen zou veranderen moet je dan ook een nieuwe chainglider kopen?
Als iemand mij hier eens mee zou kunnen helpen. :)
De Sjelle schreef:Sinds maart dit jaar ben ik de heel blije eigenaar van een ER voor thuis/werk verkeer. Eerst was een kettingbeschermer niet nodig voor mij. Maar nu de regen en de modder hier mijn ketting en tandwielen weer flink aan het vuilmaken zijn begin ik toch weer flink te twijfelen. Aangezien die kettingkast van Idworx wel knap duur is (zou zo 'n 150 euro kosten) had ik toch liever zo 'n chainglider gekocht. Toen ik bij mijn verkoper van mijn fiets eens te rade ging rade hij mij die chainglider af. Want daardoor zou de ketting aan de bovenkant afslijten! :shock: En er zou binnenkort een nieuw model kettingkast van Idworx uitkomen. En die zou dan toch al 25 euro goedkoper zijn... (Kan iemand dat bevestigen?) Enfin, ik dus eens bij een andere fietsmaker te rade gegaan voor die chainglider. En ik vroeg hem langs mail of hij ook die Rohloff versie in voorraad had. Het antwoord:
Rohloff versie?

U dient gewoon te weten welk aantal tanden vooraan en achteraan op de
tandwielen staan!
Dit past zowieso op Rohloff!

gr
Is dat zo? Is er geen Rohloff versie (meer) voor die chainglider? En wanneer je later voor een of andere reden van maat tandwielen zou veranderen moet je dan ook een nieuwe chainglider kopen?
Als iemand mij hier eens mee zou kunnen helpen. :)
chaingliders zijn er in 3 versies voor 38, 42 en 44 tands voorbladen. Iets anders past er niet in

Voor Rohloff is een special staartstuk met een groot gat, de gewone chainglider zou op de naaf lopen en een grote groef in het huis slijten
De Sjelle schreef:... Toen ik bij mijn verkoper van mijn fiets eens te rade ging rade hij mij die chainglider af. Want daardoor zou de ketting aan de bovenkant afslijten! :shock:
Als de levensduur van zo'n ketting bepaald zou worden doordat de bovenkant uiteindelijk zover afgesleten is dat het ding dreigt te breken, dan lijkt me dat echt nieuws en heelft de fabrikant van de chainglider een vet probleem, want dan zou hij een onveilig produkt leveren.
(ergo: het lijkt me sterk dat die slijtage relevant is)
De Sjelle schreef:Eerst was een kettingbeschermer niet nodig voor mij. Maar nu de regen en de modder hier mijn ketting en tandwielen weer flink aan het vuilmaken zijn begin ik toch weer flink te twijfelen. Aangezien die kettingkast van Idworx wel knap duur is (zou zo 'n 150 euro kosten) had ik toch liever zo 'n chainglider gekocht.
150 euro lijkt me prima in verhouding met de rest van de fiets. Wie een Mercedes koopt, weet ook van de prijzen van de accessoires 8)

Leon
De combinatie van verhalen die ik hier (en op andere fietsfora) lees en mijn ervaringen met de beunhazen bij mij in de buurt (enkele uitzonderingen daargelaten) doen mijn vertrouwen in het "gilde" van fietsenmakers diep dalen.

.tsooJ
Ik heb een chainglider op mijn fiets met de Rohloff en ik ben er erg tevreden over. Doordat hij zwevend is loopt hij inderdaad soms wat aan maar dat is nog bij te stellen.
Het heeft de levensduur van mijn ketting en tandwielen enorm verlengd toen ik deze zomer veel onverhard in Finland heb gefietst want dat was een behoorlijke bagger af en toe.
Hetzelfde bereik je, denk ik, ook als je elke avond de ketting schoonmaakt en smeert, maar daar heb ik meestal geen zin in.
Leon schreef: Wie een Mercedes koopt, weet ook van de prijzen van de accessoires. 8)
Leon
Afbeelding

Natuurlijk, natuurlijk. :lol:
Maar zo 'n chainglider heeft ook wel wat he? :D

@ Alien:
Awel ja, da 's wel niet zo fijn wanneer je beseft dat ze je daar eigenlijk iets op de mouw aan het spelden zijn he? Je komt daar raad vragen en dan komen ze met zo 'n verhaal aandraven. :?

Heeft er iemand weet van dat Idworx met een nieuw model kettingkast zou komen? :) Wat ze ook vertelden in die winkel was dat of Rohloff of Idworx (dat weet ik niet meer) met een andere set tandwielen zouden komen?
Ondertussen heb ik die fietshandelaar (die die beweerde dat je geen Rohloff versie van die chainglider hebt) het antwoord van m-gineering gemaild en dit is het antwoord:
De diameter van de Rohloff is 52 mm en die van de Ghainglider 72mm!
waarom zou U dan nog een groter diameter willen??
dus deze past!
Ok, daar ga ik dus verder niet meer mee discussiëren. Er zijn nog 2 fietswinkels die ik eens kan proberen of ze bekend zijn met die chainglider, ben benieuwd.
Ik begin al zo 'n beetje spijt te krijgen dat ik in België woon zeg! :( Wanneer je zelfs van de winkel waar je die fiets gekocht hebt nog geen deftige ondersteuning kan krijgen en als je bij een andere winkel ten rade gaat nog verwarrendere antwoorden krijgt...
De Sjelle schreef:Ik begin al zo 'n beetje spijt te krijgen dat ik in België woon zeg!
Over de grens lijkt alles beter? Nou heus niet! Geniet er lekker van dat je in België woont!
Leon (die in een Nederlandse stad woont die soms doet alsof ze bij Wallonië wil horen... :roll: )
Leon
De Sjelle schreef:Ondertussen heb ik die fietshandelaar (die die beweerde dat je geen Rohloff versie van die chainglider hebt) het antwoord van m-gineering gemaild en dit is het antwoord:
De diameter van de Rohloff is 52 mm en die van de Ghainglider 72mm!
waarom zou U dan nog een groter diameter willen??
dus deze past!
Ok, daar ga ik dus verder niet meer mee discussiëren.
De speedhubadapter heeft een veel kleiner gat aan de buitenkant dat op het tandwiel loopt. Dit verhindert dat de chainglider het aluminium naafhuis kan raken. De speedhubadapter is voor tandwielen van 15-17 tands, bij het standaard staartstuk staan de kettinggeleidebuizen verder uit elkaar voor gebruik met grotere achtertandwielen
De Sjelle schreef:Er zijn nog 2 fietswinkels die ik eens kan proberen of ze bekend zijn met die chainglider, ben benieuwd.
Ik begin al zo 'n beetje spijt te krijgen dat ik in België woon zeg!
Ben je al eens bij Cadans in Leuven geweest?
ik heb mijn Santos daar gekocht en die jongens verstaan hun vak echt wel.
m-gineering schreef:Voor Rohloff is een special staartstuk met een groot gat, de gewone chainglider zou op de naaf lopen en een grote groef in het huis slijten
Ondanks gebrek aan geschikte fietsenmakers in de buurt is er toch nog hoop voor onze zuiderburen: ze gaan nu speciaal voor de easy container rohler met diepgang een grote groef in de Westerschelde maken.
Werkelijk beschamend trouwens dat dit zo lang heeft geduurd. Is er inmiddels tweespalt tussen de Vlaamse en Nederlandse WF-ers?
willem.megens schreef:Is er inmiddels tweespalt tussen de Vlaamse en Nederlandse WF-ers?
Ik heb afgelopen zomer geprobeerd een ronde van Leuven te organiseren maar daar heb ik verder geen reacties meer op gekregen, tja... :oops:

Goed, dit wordt teveel off-topic :D
Hoezo off-topic? Ik zou maar snel een WF toertocht in de Hedwige polder organiseren voor het te laat is. Zelfs een ER met chainglider krijg je dan niet meer met fatsoen door water en blubber.
ik ben helaas te druk met mijn eigen fietstocht te organiseren die volgend jaar april start :D Als de polder nog bestaat wanneer ik terug ben, mag je me nog eens een herinnering sturen.
Toon, bedankt voor de tip. Heb al een mailtje verstuurd en ben benieuwd. :)
De Id-worx dealer Fietsen Koen in Leuven kan je ook eens mailen over dit onderwerp... (of was dat een van de slechte?)
Dat was diegene die zei dat je ketting daar van afsleet... :lol:
Heeft er iemand weet van dat Idworx met een nieuw model kettingkast zou komen? Wat ze ook vertelden in die winkel was dat of Rohloff of Idworx (dat weet ik niet meer) met een andere set tandwielen zouden komen?
De 2010 versie kettingkast kost idd 25 euro minder,
en de ER komt er met een 43 T kettingblad .
Idworx heeft inderdaad zijn kettingkast vernieuwd.
Ziet er mooi afgewerkt uit.
Aan de onderzijde in de kast hebben ze een borstel gemonteerd, zodat bij aanzetten de ketting niet meer over de kast schuurt maar
over die borstel gaat zodat je dit niet hoort.
Tevens is er in het ontwerp rekening gehouden met het afstellen van de ketting. Je hoeft je kettingkast niet helemaal te demonteren als je, je ketting iets wil bijstellen.
Tevens passen hier hun nieuwe 43 tands voorbladen in.
Tja, als je z’n mooie fiets hebt en er een kettingkast op wil, wist ik het wel.
Groetjes, Roger.
Dan hoop ik dat het vervangbare borstels gaan worden... :wink: