Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naven nieuwe wielen: Shimano XT of DT Swiss 340 ? - Forum Wereldfietser

Naven nieuwe wielen: Shimano XT of DT Swiss 340 ?

Hallo,

Denk eraan mijn Mavic Speedcity's te vervangen door paar custom wielen.

Velgen worden DT Swiss RR 1.2 of TK 7.1.
Voor de naven keuze uit DT Swiss 340 of Shimano XT.

De DT's zijn duurder met industriële lagers, de XT's goedkoper en klassieke lagers.

Loont de meerprijs voor DT de moeite ?
PieterQC schreef:Hallo,

Denk eraan mijn Mavic Speedcity's te vervangen door paar custom wielen.

Velgen worden DT Swiss RR 1.2 of TK 7.1.
dat zijn wel heel verschilende velgen
Voor de naven keuze uit DT Swiss 340 of Shimano XT.

De DT's zijn duurder met industriële lagers, de XT's goedkoper en klassieke lagers.

Loont de meerprijs voor DT de moeite ?
XT M770/M775 (~2009- )heeft een aluminium as en een minder belastbaar freewheel, ik durf ze niet meer in een vakantiefiets te monteren. SLX is goedkoper en conventioneel
Deze observatie (nieuwe XT achternaaf niet meer geschikt) verdient het wel met vette letters op het forum te staan. Shimano trekt hiermee de eerdere lijn door (ook de moderne cranks zijn eigenlijk minder geschikt voor zwaar gebruik).
Wim
Jah, dat is ook mijn ervaring met XT2008/9 naven, freewheel/vrijloop geeft al vrij snel de geest.(Na nog geen 1000km). Alu as vind ik ook niet zo en er zitten hele kleine kogeltjes in het achterwiel; 3/16" nu tegen 1/4" wat er vroeger in zat.
Wat een MM kwaliteit..dan is SLX idd. beter en zelfs nog Deore.(hebben alle twee nog 1/4"kogeltjes, stalen assen en betere vrijlopen)
Voor de naven keuze uit DT Swiss 340 of Shimano XT.
Heeft iemand ervaring met DT Swiss 340 naven ?
De (flink dure) Phil Wood naven hebben ook eeen prima repuatatie.
Lekker dat o.a. Giant dan gewoon die XT naven op hun fietsvakantie fiets zetten... :roll:
Ik dacht dat XT juist voor extra goed en slijtvast stond.
Misschien heb je nog de oude: Giant koopt vaak overjarige onderdelen.
Wim
<<<Ik dacht dat XT juist voor extra goed en slijtvast stond.>>>

XT achternaaf houdt het ook wel redelijk uit, je moet er alleen geen 20% helling, in de 22-32 mode en 30kg bagage, mee willen bedwingen.
Dit veroorzaakt blijkbaar zoveel torque op het vrijloopmechaniekje dat ie ping-pong-crak zegt. :(

Was met oudere Shimano exemplaren dus geen probleem.
m-gineering schreef:XT M770/M775 (~2009- )heeft een aluminium as en een minder belastbaar freewheel, ik durf ze niet meer in een vakantiefiets te monteren. SLX is goedkoper en conventioneel
Geldt dit ook voor de LX, die tegenwoordig door Shimano expliciet als trekkinggroep wordt aangeduid?

.tsooJ
Alien schreef:
m-gineering schreef:XT M770/M775 (~2009- )heeft een aluminium as en een minder belastbaar freewheel, ik durf ze niet meer in een vakantiefiets te monteren. SLX is goedkoper en conventioneel
Geldt dit ook voor de LX, die tegenwoordig door Shimano expliciet als trekkinggroep wordt aangeduid?

.tsooJ
LX en deore naven zijn normaal. Wat Shimano Trekking noemt bestaat in Deore, lx en xt

Er is wel een navenset voor 29-ers voor hoog draaimoment ( er hoort een 12-36 9speed cassette bij) , maar die zijn er alleen in 32 gaats
m-gineering schreef:LX en deore naven zijn normaal. Wat Shimano Trekking noemt bestaat in Deore, lx en xt
Klopt, maar de Deore en XT worden allebei daarnaast nog als MTB groep aangemerkt. Ze hebben ook Mnnn nummers, terwijl de LX sinds de introductie van SLX Tnnn typeaanduidingen heeft, en volgens Shimano geen MTB-groep meer is.

XT zou dus de trekkinggroep "boven" de LX zijn, maar vanwege die alu assen minder duurzaam. Alleen wat lichter (een vaker gehoord verhaal bij de duurdere Shimano groepen).

Rare jongens, die Japanners.

.tsooJ
m-gineering schreef:
PieterQC schreef:Hallo,

Denk eraan mijn Mavic Speedcity's te vervangen door paar custom wielen.

Velgen worden DT Swiss RR 1.2 of TK 7.1.
dat zijn wel heel verschilende velgen
Voor de naven keuze uit DT Swiss 340 of Shimano XT.

De DT's zijn duurder met industriële lagers, de XT's goedkoper en klassieke lagers.

Loont de meerprijs voor DT de moeite ?
XT M770/M775 (~2009- )heeft een aluminium as en een minder belastbaar freewheel, ik durf ze niet meer in een vakantiefiets te monteren. SLX is goedkoper en conventioneel
Wat de velgen betreft: inderdaad heel verschillende velgen. Met de Speedcity velgen (19mm en hoog profiel) prima ervaringen gehad (met banden tot 42mm), vandaar dat ik de RR 1.2 overweeg, die zowat hetzelfde type velg is (19mm hoog profiel).
TK 7.1 is daarentegen breder en zou dus meer op vakantiefietsen gericht zijn.

Tja, dus blijkbaar alleen maar minder positieve ervaringen met XT en helemaal geen met de DT Swissen.

(even off-topic: aangenaam verrast geweest van de Speedcity's die niet echt als touringwielen worden gepromoot maar op mijn fiets waren gemonteerd: na 15 000 km nog kaarsrecht, nog nooit moeten bijstellen. Wat me echter wel teleurstelt zijn de Mavic naven en meer bepaald de lagers die het dus nu voor de 2de keer laten afweten. Gewoon pech of typisch Mavic ? Ook nog: velgen hebben na 15 000 km toch al behoorlijk wat wanddikte verloren, wegens de HS-33 remmen misschien ?)
PieterQC schreef: Wat de velgen betreft: inderdaad heel verschillende velgen. Met de Speedcity velgen (19mm en hoog profiel) prima ervaringen gehad (met banden tot 42mm), vandaar dat ik de RR 1.2 overweeg, die zowat hetzelfde type velg is (19mm hoog profiel).
TK 7.1 is daarentegen breder en zou dus meer op vakantiefietsen gericht zijn.

Tja, dus blijkbaar alleen maar minder positieve ervaringen met XT en helemaal geen met de DT Swissen.

(even off-topic: aangenaam verrast geweest van de Speedcity's die niet echt als touringwielen worden gepromoot maar op mijn fiets waren gemonteerd: na 15 000 km nog kaarsrecht, nog nooit moeten bijstellen. Wat me echter wel teleurstelt zijn de Mavic naven en meer bepaald de lagers die het dus nu voor de 2de keer laten afweten. Gewoon pech of typisch Mavic ? Ook nog: velgen hebben na 15 000 km toch al behoorlijk wat wanddikte verloren, wegens de HS-33 remmen misschien ?)

Mavic kan geen naven maken (ok, de 501's zijn prachtig)

DT velgen zijn niks dikker als Mavic

Klassieke zilveren DT 240 naven zijn prachtig, het huidige aanbod ziet er niet uit. Maar 340's zullen het wel doen
m-gineering schreef: Mavic kan geen naven maken (ok, de 501's zijn prachtig)
(1)DT velgen zijn niks dikker als Mavic
(2)Klassieke zilveren DT 240 naven zijn prachtig, het huidige aanbod ziet er niet uit. Maar 340's zullen het wel doen
Mooi, dat schiet op: XT is afgelopen en Mavic ook, bedankt voor de info Marten.

(1)Rigida DP18 wel iets dikker ?
(2)De prachtig glanzende DuraAce naven geven ook wel een lekker gevoel en zijn denk ik uiteindelijk onverslaanbaar in duurzaamheid.
Althans je leest daar nooit iets naars over.
Het zijn de enige naven die Shimano nog in (het dure) Japan laat maken.

Maar idd die 340's zouden best wel eens heel goed kunnen zijn (stalen assen?) en lekker praktisch zonder tool te onderhouden. Dus het lastige lagers afstellen van Shimano is er dan niet meer.

Kijk ook eens wat Idworx aan naven en velgen toepast (ook op hun racefiets) want dat is voor 99 (100?)% altijd super goed spul. Hoewel de toegepaste Sapim spaken wat overdreven zijn want DT2,0-1,8-2,0 is
al prima de luxe.

Bij meneer Frieke kan je ook e.e.a. navragen/laten maken want die weet er ook wel verrekte veel vanaf.
Laat ons svp weten wat het geworden is, spannend altijd.

http://www.bikeboosting.nl/index.php?nverace

340 valt me bij nader inzien toch wat tegen want ik lees nu net dat je niet radiaal mag spaken dus super sterk, zoals bijvoorbeeld het DuraAce-naafhuis, is zo'n 340-naafhuis(CNC-draaiwerk ?) niet.
De assen zijn toch van aluminium, en je hebt een handvol reparatie tools nodig bij doet het zelf onderhoud.
Zou voor mij uiteindelijk DuraAce naven (smeedwerk) weer overblijven omdat vanaf de 2009-uitvoering het lager-afstellen zeer simpel is geworden volgens Shimano.
Roadster schreef:
(1)Rigida DP18 wel iets dikker ?
erkend betrouwbare velg en redelijk geprijsd
(2)De prachtig glanzende DuraAce naven geven ook wel een lekker gevoel en zijn denk ik uiteindelijk onverslaanbaar in duurzaamheid.
Duurzaamheid was Vrugâh. Huidige DA gaat denk ik net zo snel stuk als Ultegra (houdt ook niet over) , en dan kom je er achter wat de onderdelen kosten (aluminium asje €110 etc)
Maar idd die 340's zouden best wel eens heel goed kunnen zijn (stalen assen?) en lekker praktisch zonder tool te onderhouden. Dus het lastige lagers afstellen van Shimano is er dan niet meer.
Als je conuslagers afstellen lastig vindt, zal je ook wel een manier weten te vinden om machinelagers te verkloten :D :D :D
Om welke breeedte gaat het hier aan de achterkant?
Hallo, even verwijzend naar een antwoord hierboven (ik zit min of meer met hetzelfde vraagstuk als de OP), is het niet zo dat de DT swiss RR 1.2 622-15 is tegen 622-13 voor de DP18 van Rigida? Dat zou dan betekenen dat je op de DT swiss nog 28 mm banden kwijt kan?

Is het wel de moeite een geprofileerde velg te nemen voor de extra stevigheid zoals je wel eens leest of is dat een mythe?

En bestaan er dan überhaupt nog goede naven?
Ik heb het idee dat jij (Geert-Jan?) er op een lichtgewicht (race-?)fiets mee wil gaan fietsen.
Da's ietsje anders dan hoe dat sommigen hier fietsen :wink:... Dan is een goede naaf ineens niet goed meer.
Robertjan schreef:Ik heb het idee dat jij (Geert-Jan?) er op een lichtgewicht (race-?)fiets mee wil gaan fietsen.
Da's ietsje anders dan hoe dat sommigen hier fietsen :wink:... Dan is een goede naaf ineens niet goed meer.
Kom net wat specificaties van de kennelijk nog vrij onbekende/relatief nieuwe DT Swiss 340 tegen:

"DT 340 MTB / road – Sehr groß dimensionierte, langlebige Lagerung. HR mit Stahlachse" staat wat verder op in de tekst van:

http://www.whizz-wheels.de/produkte/katalog2.pdf

Prijs ook niet heel gek dus een goed alternatief voor de ondertussen aan lagerwal geraakte XT.

DT Swiss zegt zelf "DT Swiss 340 hubs are the right choice for an around the world trip. Solid and tough so you don‘t have to worry even if the next bike shop is hundreds of miles away." Kijk aan, de doelgroep klopt ook nog.

http://www.dtswiss.com/Products/Compone ... s/340.aspx

Er zijn veel mensen die niet zo tevreden zijn over mavic velgen, bijvoorbeeld hier:
http://forum.tour-magazin.de/showthread ... 179&page=3

Kortom: 340 naven, DT 2,0-1,8-2,0 spaken, messing nippels, en Rigida DP 18 velgen (voor hybride wordt dat de bredere DP2000 {X}) en je hebt overwoestbare wielen tegen een realistische prijs.

Overigens kom je nooit ergens 1 negatief bericht over Rigida (DP18/DP2000) tegen behalve dat deze velgen iets meer wegen dan bij de andere merken.

Velg materiaal schijnt een lastige materie te zijn, zelfs DT Swiss heeft er wel eens (?) een probleem mee:

"Nicht ganz einfach zu erfahren, sind die verwendeten Aluminiumlegierungen. Diese werden häufig nicht preisgegeben. DT-Swiss scheint teilweise ein Problem mit einer zu harten Legierung zu haben, die Felgen platzen vereinzelt im Felgenbett auf ,nach einer gewissen Nutzungsdauer. Dies passierte häufig bei dem älteren Modell XR4.1, weniger bei der XR4.2d. DT-Swiss zeigt sich diesbezüglich nicht sehr kulant, wenn die Garantie abgelaufen ist und schiebt dies auf normale Abnutzung. Mavic hatte ähnliche Probleme bei den älteren 217/517 aber dementierte dies offiziell. "

gelezen in:
http://xrated.dyndns.org/rim.html


{X} Vwb verantwoorde bandbreedte/velgbreedte combinaties zie:
http://tandem-fahren.de/Technik/Reifentips/#ETRTO