m-gineering schreef:
Mavic kan geen naven maken (ok, de 501's zijn prachtig)
(1)DT velgen zijn niks dikker als Mavic
(2)Klassieke zilveren DT 240 naven zijn prachtig, het huidige aanbod ziet er niet uit. Maar 340's zullen het wel doen
Mooi, dat schiet op: XT is afgelopen en Mavic ook, bedankt voor de info Marten.
(1)Rigida DP18 wel iets dikker ?
(2)De prachtig glanzende DuraAce naven geven ook wel een lekker gevoel en zijn denk ik uiteindelijk onverslaanbaar in duurzaamheid.
Althans je leest daar nooit iets naars over.
Het zijn de enige naven die Shimano nog in (het dure) Japan laat maken.
Maar idd die 340's zouden best wel eens heel goed kunnen zijn (stalen assen?) en lekker praktisch zonder tool te onderhouden. Dus het lastige lagers afstellen van Shimano is er dan niet meer.
Kijk ook eens wat Idworx aan naven en velgen toepast (ook op hun racefiets) want dat is voor 99 (100?)% altijd super goed spul. Hoewel de toegepaste Sapim spaken wat overdreven zijn want DT2,0-1,8-2,0 is
al prima de luxe.
Bij meneer Frieke kan je ook e.e.a. navragen/laten maken want die weet er ook wel verrekte veel vanaf.
Laat ons svp weten wat het geworden is, spannend altijd.
http://www.bikeboosting.nl/index.php?nverace
340 valt me bij nader inzien toch wat tegen want ik lees nu net dat je niet radiaal mag spaken dus super sterk, zoals bijvoorbeeld het DuraAce-naafhuis, is zo'n 340-naafhuis(CNC-draaiwerk ?) niet.
De assen zijn toch van aluminium, en je hebt een handvol reparatie tools nodig bij doet het zelf onderhoud.
Zou voor mij uiteindelijk DuraAce naven (smeedwerk) weer overblijven omdat vanaf de 2009-uitvoering het lager-afstellen zeer simpel is geworden volgens Shimano.