Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zichtbaarheid in het verkeer - Forum Wereldfietser

Zichtbaarheid in het verkeer

Hieronder een opsomminkje van mogelijkheiden om je zichtbaarheid in het verkeer te vergroten.
Feitelijk is het een samenvatting van wat op dit forum al besproken is en van wat Wereldfietser- en forumleden hebben opgezocht.

FIETS

Verlichting:
De meest betrouwbare verlichting is toch wel een goede naafdynamo i.c.m. LED-verlichting. Tevens levert dit weinig extra weerstand op (500-1000m per uur verschil op asfalt).
Qua naaf kun je dan denken aan een SON, en voor minder geld maar wel bijna net zo goed een Shimano DH3N80 of DH2N80.
Qua voorlampen is momenteel de SON Edelux onovertroffen, en de Busch & Müller Lumotec IQ's zijn goede alternatieven. Het Nederlandse Spanninga komt hierin helaas niet verder dan 10 LUX lichtopbrengst; te weinig om de weg goed te verlichten.
W.b. achterlampen kun je denken aan bijv. de B&M Selectra. Er zijn meerdere modellen mogelijk uiteraard, maar deze heeft ook LED's naar de zijkanten gericht. Het Nederlandse merk Spanninga maakt ook dynamo-achterlichten, maar geen met zijwaarts gerichte LED's. Een standlicht lijkt me dan altijd aan te bevelen i.v.m. zichtbaarheid bij stilstand.

Op reis is batterijverlichting uiteraard ook een goed alternatief. Een handige oplossing is een afneembare voorlamp zodat je die ook bijv. rond de tent kunt gebruiken. Ga je veel kamperen, dan lijkt me een goede hoofdlamp handiger, die je dan ook kunt gebruiken als je (sporadisch?) in het donker fietst. Deze zijn er van o.a. Petzl, Black Diamond, en Princeton Tec.
Aan de achterkant kun je denken aan batterijverlichting. LET OP: zorg dat deze verlichting JUIST te zien is met de bagage op de fiets! Er dient dus geen tas overheen te hangen...

Reflectie:
Officieel moet volgens de Nederlandse wetgeving een fiets ook van reflectiematerialen voorzien zijn op verschillende plaatsen, (juist) ook aan de zijkant.
Handige oplossingen hiervoor zijn bijv. spaakreflectoren en [url=hhttp://www.beseenonabike.co.uk/acatalog/Self-A ... 5009_2f10x]reflectietape[/url].
Denk eraan dat reflectiemateriaal alleen werkt als het in een rechte lijn gereflecteerd wordt. Goed nadenken dus waar je extra zichtbaar wilt zijn en waar vandaan de autolampen schijnen. Een voorvork (aan de zijkant plakken) is een goede plek als je geen voortassen gebruikt.

Tassen:
Een aantal merken hebben tassen op de markt in redelijk opvallende kleuren zoals geel en oranje. Geel is hierin het beste zichtbaar gedurende de dag. Voor de nacht is wit waarschijnlijk nog beter zichtbaar.

Bel of Toeter:
Niet alleen wil je zichtbaar zijn, maar ook hoorbaar. Een moderne fietsbel is vaak geen bel. Als je geluk hebt kijkt de mede-fietser met een zwieper naar links om, om vervolgens vrolijk verder te fietsen alsof er niets van hem/haar verwacht wordt. (Oke, extreme weergave, maar het komt zonder meer wel voor.)
Een goede fietsbel is al jarenlang bijvoorbeeld de Cateye Comet. Het is inderdaad niet de lichtste bel, maar ik vind dat dit gewichtsverschil bij een bel niet uitmaakt. Een Ding-Dong bel heeft i.h.a. ook meer resultaat dan een Ping-Ping bel.
Wil je dat ook andere weggebruikers zoals automobilisten je beter in de gaten hebben, dan kun je denken aan een toeter. Een bekende hierin is de op luchtdruk functionerende Samui Air Zound Horn. Deze is zo luid dat je anderen soms de stuipen op het lijf jaagt, maar aanwezig ben je in ieder geval...
Wil je iets betrouwbaarders, dan kun je kijken naar een wat eenvoudigere toeter. In Nederland nauwelijks verkrijgbaar, maar bijvoorbeel Thorn Cycles Ltd. heeft een KF Chrome Plate 9 Inch Senior Hooter welke bij mij al diverse malen zeer effectief is gebleken.


Lichaam

Kleding:
Voor werkkleding bestaat er een Europese norm (EN471, klasse 2 en klasse 3) voor goed zichtbare kledij. Hiervoor moet deze kleding getest worden. Helaas vinden veel sportkleding-fabrikanten dat blijkbaar te duur.
Gelukkig bestaat er wel fluo-gekleurde kledij. De hardloopfabrikant Brooks maakt hierin een diverse lijn shirts, truitjes, petjes, sokken en jasjes onder de naam NightLife.
Het beste (wind-/regen)jack hierin komt waarschijnlijk toch van Montane: het Stormrider Jacket. Een eVent jack van 300 gram in fluoriserend geelgroen.
Bij de Engelse webwinkel Chain Reaction Cycles hebben ze een aparte categorie "Hi-Visibility" kleding.
Fluoriserende petjes staan daar dan weer niet bij, maar die zijn weer te krijgen bij de Engelse webwinkel met de reflectietape, hier bijvoorbeeld.

Vrijwel al deze kleding bevat niet heel veel reflectiemateriaal voor de donkere uren. Daarvoor kun je dus weer aan de slag met reflectietape...
Robertjan schreef:
Verlichting:
De meest betrouwbare verlichting is toch wel een goede naafdynamo i.c.m. LED-verlichting. Tevens levert dit weinig extra weerstand op (500-1000m per uur verschil op asfalt).
Qua naaf kun je dan denken aan een SON, en voor minder geld maar wel bijna net zo goed een Shimano DH3N72 of DH2N72.
aanschafprijs is geen discussie, 'bijna net zo goed' is sterk afhankelijk van waar je belang aan hecht

Reflectie:
Officieel moet volgens de Nederlandse wetgeving een fiets ook van reflectiematerialen voorzien zijn op verschillende plaatsen, (juist) ook aan de zijkant.
Handige oplossingen hiervoor zijn bijv. spaakreflectoren en reflectietape.
Artikel 5.9.51
Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van h
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen;
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
3. De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk
bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.

Je mag dus best reflecterend plakband op je fiets plakken, maar een reflecterende band hoort er officieel ook bij.

Voor dubbelzijdige spd pedalen bestaan inklik reflectors met kooi.
Kleding: Ik heb in de avonduren een motorhesje van Kushitani aan. Voor-, achter- en zijkantreflectie en absoluut fladderloos door de stretch. Het is geen goedkoop ding, € 39,- heb ik er voor betaald, maar het ik heb kwalitatief geen beter hesje gezien. En doordat je het over je gewone kleding draagt is het multifunctioneel. Je hoeft maar 1x te investeren... Te koop bij motorport (geen aandelen..).

Afbeelding

Groeten
Eric
BeSeenOnABike heeft weer veel nieuwe producten in het assortiment, waaronder kleding: http://www.beseenonabike.co.uk/ In oktober ook 10% korting schreven ze mij.
Wim
Ach, als je een elektrocursus doet in de wintermaanden dan kun je aan het eind je fiets goed zichtbaar maken in het verkeer :lol:
En ook nog een beetje reclame maken voor de vereniging .... nu alleen nog een beetje oefenen met de timing en wat spaties toevoegen.

Wouter

Afbeelding
8)

Het lijkt er op dat beseenonabike de zwarte rollen/stickers heeft verwijderd uit het assortiment... :(
Artikel 5.9.51
Fietsen op twee wielen moeten zijn voorzien van:
a. een niet-driehoekige rode retroreflector aan de achterzijde van h
b. witte of gele retroreflectoren aan de wielen;
c. vier ambergele of gele retroreflectoren aan de trappers.
3. De witte of gele retroreflectoren aan de wielen moeten de omtrek van het wiel volgen en op of zo dicht mogelijk
bij de velg zijn aangebracht, zodanig dat zij aan beide zijkanten van het voertuig zichtbaar zijn.
Ooit een racefiets gezien die hieraan voldeed? Ook een bel is verplicht maar die ontbreekt ook altijd bij racefietsen.
Ik heb 2 batterijkoplampen (is wettelijk niet toegstaan)een Cateye en een led lenser p7. Voldoen uitstekend in het pikkedonker. In de bebouwde kom zet ik er altijd één uit.
Ik heb 2 achterlampen op batterijen. Eén knippert en één brand constant. Knipperend licht is niet toegestaan, maar ik vind dat je het beter ziet. Waarom hebben ze anders knipperende rode achterlichten in Formule 1? Ook bij nachtraces. Rijden ze ruim 350 km per uur. Het knipperende licht zet ik in de bebouwde kom ook uit. En ik draag en in het donker reflecterend vest.
eenzame fietser schreef: ...2 batterijkoplampen (is wettelijk niet toegstaan)...
...Knipperend licht is niet toegestaan...
Vorig jaar (of is het alweer twee jaar geleden??) is de wetgeving veranderd om verwarring te voorkomen (sommige politiekorpsen gedoogden knipperend licht, sommige niet). Nu is knipperend batterij-licht op de fiets toegestaan...

(overigens ontbreekt een bel niet áltijd bij racefietsen; aangezien ik er een op de racefiets heb... Om te compenseren dan weer géén bel op de vakantiefiets...)
Don-S schreef:Nu is knipperend batterij-licht op de fiets toegestaan...
In Nederland niet:
http://media.fietsersbond.nl/download/F ... folder.pdf
Leon
Oeps... vergissing...

Ik was in de war met de 'losse lampjes discussie' uit 2008...

Excuus voor de verwarring!
Folder van de Fietsersbond over fietsverlichting schreef:De wettelijke regels
(...)
• De verlichting mag niet of nauwelijks kunnen verschuiven of draaien ten opzichte van de bevestiging aan fiets, borst of rug.
(...)
Dat doet me goed. Deze lichtjes
Afbeelding
die hoegenaamd niets bijdragen aan de zichtbaarheid, zijn kennelijk wel verboden. Nu de handhaving nog.

Gerd
Die toeter lijkt me wel gaaf voor op de fiets, en misschien dan ook wel een tweetonige hoorn...en dan natuurlijk altijd vlak voordat je een tunnel in rijd als een trein :wink:

Dat motorhesje ga ik onthouden...ga ik naar kijken voor in de plaats van het gewone hesje van de Halfords, die beviel niet helemaal.
Ik heb de eerste post geüpdatet, omdat beseenonabike en Black Diamond andere namen voor hun pagina's gebruikt.