Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloffnaaf - Tandwielverhouding - Forum Wereldfietser

Rohloffnaaf - Tandwielverhouding

Hallo,

Standaard wordt de Rohloffnaaf geleverd met een sprocket met 16 tanden.
Wat is volgens de ervaringsdeskundigen nu een goede tandwielverhouding bij een Rohloffnaaf.
Zeker als je met een beladen fiets (Kampeeruitrusting mee, alles op één fiets) een bergpas zou willen beklimmen. 42 - 17 ??

Wat zijn jullie ideeën hierover??

Alvast bedankt,

Gerco.
Heb zelf 38 - 16, hou je berg op nog wat marge over en rij het vaakst in de 11 de versnelling welke het hoogste rendement heeft.
38 16 is het lichtste dat van Rohloff mag, en het zwaarste dat ik op een vakantiefiets zou willen hebben. Ik heb nu zwaarder, maar dat betekent dat ik bij het klimmen minstens een verzet te kort kom, en dat ik een te zwaar verzet over heb. Bovendien zit ik nu eerder in de lawaaierige onderste zeven versnellingen. Dat gaat dus veranderen.
Wim
Beste,
Ikzelf vond dit ook echt geen gemakkelijke keuze.
Zopas een fietstrekking doorheen de Pyreneeën achter de rug en regelmatig ook serieuze beklimmingen gedaan met redelijk zware bepakkingen. Mijn fiets is toevallig ook uitgerust met 42 x 17.
Achteraf beschouwd vind ik dit een zeer goede keuze. De steilste hellingen kon ik nog net blijven fietsen aan net geen 4 km per uur. Daarna is het natuurlijk stappen maar dan zit je al aan hellingen van meer dan 10 %.
En met de grootste versnellingen zit je ook nog steeds goed aangezien je met een redelijke bepakking toch ook geen topsnelheden wenst te halen.
mvg
Dirk
Gerco,

Daar heb ik ook mee zitten puzzelen toen ik mijn Rohloff kocht. Ik heb mijn oude fiets als vergelijking gebruikt, immers ik weet hoe die fietst. Op de site van Sheldon Brown stond een tooltje om dit uit te rekenen. Dit heb ik gedaan en ook van de Rohloff met verschillende tandwielen. Het resultaat kun je hier zien. Dat is de techniek.

En dan de praktijk. Inmiddels heb ik er een paar duizend kilometer opzitten. Met en zonder bagage en ik kan met mijn 16 achter prima alle hellingen op komen. Ook met bagage. Ik heb nooit hoeven lopen. En ook mijn vrouw lukt dat goed maar ze heeft iets minder (niet veel) kilotjes mee.
Hierbij moet je natuurlijk niet vergeten dat je eigen conditie ook meetelt. Een slechte conditie kan niet simpel door een andere maat tandwiel worden gecompenseerd.
@ Hans

Bedankt, ik heb de link eens bestudeert....
De tabellen heb ik ook gemaakt op de site van Sheldon Brown.
Deze ga ik nog eens naast elkaar leggen.

Ik heb graag een wat lagere versnelling dan ik nu heb op mijn Koga Worldtraveller. In erg hoge snelheden ben ik niet zo geinterreseerd. Ook draai ik graag wat meer omwentelingen met trappen, dus in een niet te groot verzet.

En wat is het voor nu uiteindelijk voor verhouding geworden op jouw fiets?? 40/16 of 42/16?

Alvast bedankt,
Gerco
Gerco,

Ik moest het even navragen want ik wist het niet precies meer.
Mijn combinatie is 16-42 en dat komt ook omdat ik er graag een chainglider op wilde hebben en die is er niet voor de 40 (volgens mijn fietsenmaker die er best wel veel van weet :wink: )

Overigens vergat ik te vertellen dat ik de laagste versnelling zeker een aantal keren nodig heb gehad. Niet vaak, maar ik ben best wel blij hem te hebben...

In Nederland fiets ik meestal in de 11/12. Ook niet onbelangrijk om te weten.

Succes met je keuze.
Voor bergpassen beklimmen met een beladen fiets, zou ik het liefst 38-16 (kleiner verzet) of 40-17 (iets grotere tandwielen) willen hebben. Een chainglider zal me een biet wezen.
Zelf heb ik 44-16 erop zitten, omdat dat hetgeen is waar ik het liefst in rijd in versnelling 11 (rond de 28-32km/u). Maar mijn Rohloff-fiets is dan ook meer een Audax-/lichte touringfiets.
Robertjan schreef:Zelf heb ik 44-16 erop zitten, omdat dat hetgeen is waar ik het liefst in rijd in versnelling 11 (rond de 28-32km/u). Maar mijn Rohloff-fiets is dan ook meer een Audax-/lichte touringfiets.
Zoveel mensen, zoveel keuzes. Ik fiets op mijn (beladen) vakantiefiets rond de 20 km/u. De enige keer dat ik boven de 25 km/u kom is als ik bergaf ga of een harde wind mee heb. :?

Naast Robertjan ben ik dan een zeer langzame fietser, denk ik. Ik hoop niet dat hij rondje Groningen mee gaat, want dan kan ik hem niet bijhouden. :)
HansvanderVeeke schreef: Naast Robertjan ben ik dan een zeer langzame fietser, denk ik. Ik hoop niet dat hij rondje Groningen mee gaat, want dan kan ik hem niet bijhouden. :)
1) Robert-Jan is een aardige jongen, die laat je niet in de steek
2) Jij weet de route ;)
Ik zie dat er om 10.00 uur vertrokken wordt, dus als ik om 8.00 uur vanuit Bergen op Zoom ga fietsen, ben ik nog precies op tijd.... :D

Hieronder mijn andere fiets, de Tractor. Stel dat ik hierop Rohloff zou willen, dan zou dat waarschijnlijk in een verhouding 38 - 20 zijn:
Afbeelding
Er zit nu nog XT uit 2004 op, en dat bevalt nog altijd prima :D! De snelheid hierop ligt tussen de 2,8 km/u (dat gaf de fietscomputer daadwerkelijk aan in Ecuador) en de 50 km/u (sneller wil ik niet met deze bagage) op asfalt. Onverhard ligt hiermee de snelheid tussen de 20 m duwen - 5 minuten uitpuffen, en de 20 km/u.
Hallo,

Bedankt voor al jullie reactie. Die site van Sheldon Brown heeft echt geholpen. Erg makkelijk dat rekentooltje erop. Blijkt dat 42/17 en 38/16 exact dezelfde verhoudingen geeft. Hier speelt dus alleen de keuze tussen grote van tandwielen. Ook is bij deze combinatie een kleine eerste versnelling mogelijk. Ik zal nog wel even blijven dubben (Aard van het beestje :wink: ) , maar de keuze zal tussen een van deze combinaties zijn.

Gerco.
Grotere tandwielen slijten (bij gelijke materialen en bewerkingen) minder snel dan kleinere tandwielen. Ik zou dan dus voor de 42/17 combinatie kiezen in dit geval :wink:.
@ RobertJan,

Welk model zadel van brooks heb je op je fiets gemonteerd en welke drager is dat voor boven je wiel??

Heftige omstandigheden had je daar zo te zien.. :D

Gerco
Zadel is Brooks Conquest, dragers zijn van Vittorio.

Omstandigheden waren zodanig dat de laatste fietser vóór mij daar 2 jaar ervoor langs was gefietst. En 2 jaar voor die Japanner was er nog een Amerikaan langs gefietst. Harder dan 15-20 km/u is daar i.h.a. geen goed idee... :wink:
Grotere tandwielen gaan langer mee en lopen als het om echt kleine achtertandwielen gaat wat mooier. Kleinere tandwielen zijn soms wat goedkoper, en vooral lichter (ook de ketting kan korter zijn). Als je een erg lage trapas hebt loop je met kleinere tandwielen minder kans dat je tandwiel de grond raakt bij het instappen in de trein en zo. Belangrijker dan deze kleine verschillen is dat je een licht verzet kiest. Zie ook nog: http://www.thorncycles.co.uk/thornpdf/T ... ohloff.pdf