Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Turkye, Van de Zwarte zee naar Van. Reisinfo gevraagd! - Forum Wereldfietser

Turkye, Van de Zwarte zee naar Van. Reisinfo gevraagd!

Hallo.

Zo'n 12 jaar geleden zijn we op vakantie geweest in Turkye. We hebben toen gereisd via de zwarte zee kust naar Rize, Kars, Dogubyazit, Van en verder. Nu willen we het welleens met de fiets doen.

Heeft er iemand informatie over de route Istanbul naar Rize via de zwarte zeeroute? En ook over Rize naar Van.

Ik ben met name benieuwd of er nu wel om de 80 kiliometer hotels te vinden zijn. En over de drukte op de kustweg langs de zwarte zee. Zijn er anders nog alternatieven net binnendoor?

Heb jij een route of meer informatie? Dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt! Blanche

Hoi Blanche,

De Zwarte Zee route is geweldig mooi. Prachtige natuur die veelal groen is omdat de regenkans wat groter is, aan het einde van een fietsdag een lekkere duik in de zee en zeer aardige mensen. In juli/augustus is het ook de tijd van de hazelnoten, die je overal langs de weg ziet liggen drogen en die je vaak aangeboden zullen worden. Om mij onbekende redenen zie je er erg weinig westerse toeristen. Het fietsen is op sommige gedeelten vrij zwaar vanwege de korte steile klimmen en afdalingen (Turks voor zowel de steiging als afdaling: rampa)
In 2000 ben ik van Istanbul naar Trabzon gegaan en daarna binnendoor naar Bayoburt, Agli en Dogubayazit. Wat mij betreft een echte aanrader!

De weg is op bepaalde punten erg druk, maar er wordt overal veel rekening gehouden met fietsers (maar ik ben al snel tevreden). Of er om de 80 kilometer een hotel is weet ik niet omdat ik voornamelijk gekampeerd heb. Kamperen op het strand is overigens een echte aanrader, tussen de Turken die enorm grote tenten hebben opgezet en die nog uitgebreid zijn met grote, blauwe plastic zeilen.
Heb je hier voldoende aan?

Martin

Hoi Blanche,

wanneer ga jij?
Zelf wil ik dit jaar ook naar Istanbul (vliegen) en naar Trabzon (bus) en van daaruit met de fiets naar Artvin, Kars, Ararat, Dogubayazit, VAn, Tatvan en Diyarbakir (en bij voldoende tijd naar Urfa).

Afgelopen voorjaar/zomer ben ik met de fiets naar Istanbul gegaan en van Cappadocie met de fiets naar Nemrut en vervolgens Amasya. Geweldig mooi. Aardige mensen, erg gastvrij. Prachtige natuur. De berpassen vond ik nergens echt steil. Drinkwater is overal voldoende te vinden. Hoe dat in het echte oosten is, weet ik niet. Weet Martin dat misschien??

Groeten,
Freek

Freek,

Ik was op weg naar Dogubayazit en ben over de hoofdweg gegaan. De passen gingen tot zo'n 2500 meter maar waren wel goed te fietsen. Ik ga ervan uit dat wanneer de je kleine weggetjes neemt het fietsen een stuk zwaarder zal worden.

In Dogubayazit is op een berg een leuke camping gevestigd. Deze wordt gerund door twee Koerden die een duidelijke mening hebben over de verhouding Turkije-Koerdistan. De camping kostte in 2000 1 dollar per nacht. Eten en drinken kon ik gewoon bestellen, en op de dag van vertrek afrekenen. De sfeer is er zeer gemoedelijk en veel mensen die overland naar India gaan hebben hier hun laatste stop voor Iran.

Martin

wanneer ga jij?
Zelf wil ik dit jaar ook naar Istanbul (vliegen) en naar Trabzon (bus) en van daaruit met de fiets naar Artvin, Kars, Ararat, Dogubayazit, VAn, Tatvan en Diyarbakir (en bij voldoende tijd naar Urfa).


Hoi Freek,

Ik ben nog aan het twijfelen tussen Costa Rica en Turkije. Maar wij gaan in de zomer. Ga jij kamperen?

Was het niet heet vorig jaar in Capadocie?
Wij zijn twaalf jaar geleden ook in Urfa geweest. De hitte daar was ondraagelijk. En destijds waren we niet met de fiets onderweg.
Als je helemaal zuidelijk gaat is Harbiye een aanrader. Vlak bij in de stad...naam vergeten...heb je de allermooiste romeinse mozaieken en er komt niemand.

Dogubyazit is inderdaad toverachtig mooi met zijn paleis!
Groeten Blanche

Hoi Blanche,

ik zou voor Turkije kiezen! 8)

Mijn plan is om eind voorjaar te gaan. Zo eind mei.
Tent inderdaad mee, er zullen wel af en toe wat campings zijn.
In Cappadocië vond ik de temperatuur (ik was er begin juli) nog wel meevallen. Verder richting zuid-oosten werd het wel wat warmer. Met name het klimmen naar Karadut en Narince was erg zwaar, mede ook vanwege de harde tegenwind die we daar hadden.
Maar verder was het prima te doen: bijtijds vertrekken, 's middags wat langzamer fietsen, of een siesta houden bij een koel riviertje onder een boom of brug.

Urfa heb ik afgleopen zomer niet aangedaan, ivm de hitte. Lijkt me wel erg mooi. Ook Harran (nog iets zuidelijker) moet erg mooi zijn.
Ik zie het wel. Als het te heet wordt, neem ik de (airconditioned) bus wel... 8)

Als het je leuk vindt om meer ervaringen uit te wisselen, dan hoor ik het graag!!

Groet,
Freek

Hallo Blanche,

Misschien kun je voor wat sfeer impressies eens kijken bij www.eindhoven-delhi.nl.
Hier wordt de reis beschreven van mijn neef Pieter, die op 11-02-2004 bij de stad Van zit na een tocht vanuit Eindhoven, via Europa, Istanbul, Zwarte zee (min of meer) naar Van. Dit alles dus in zijn uppie, 18 jaar oud, met een beperkt budget, in zeer zwaar weer. Hij gaat trouwens door naar Delhi, waarom ook niet.....

Groeten,
Urban

Urban Titulaer schreef:Hallo Blanche,

Misschien kun je voor wat sfeer impressies eens kijken bij www.eindhoven-delhi.nl.
Bedankt voor je antwoord!
Die ken ik al, hij is vertrokken op mijn verjaardag (13 december).
Ik ben zelfs geabonneerd op zijn nieuwsbrief.

Blanche
martin schreef:Hoi Blanche,

In 2000 ben ik van Istanbul naar Trabzon gegaan en daarna binnendoor naar Bayoburt, Agli en Dogubayazit. Wat mij betreft een echte aanrader!

Heb je hier voldoende aan?

Martin
Hoi Martin!

Bedankt voor je reactie!
Nee ik heb hier nog niet voldoende aan. Kan jij mij een routebeschrijving geven van Istanbul naar Dogubayazit? Plaatsen, dagafstanden, overnachtingstips, aanraders.

En hoe zit het met de veiligheid? Ik hoor veel over wilde honden. Rabies injectie een aanrader? Heb jij wild gekampeerd, op campings of bij particulieren gestaan? Welke punten waren bijzonder druk op je route. Wat is de handigste manier om van het vliegveld naar de stad te komen? Welke kaart raad jij aan.

Het plan tot nu toe is Istanbul, de boort naar beginpunt zwarte zee. Sile, Akcakoca, Amasra, Safranbolu. Bus naar trabzon, Sumula, Rize, chamlihemsin, Yusufeli, Kars,Dogubeyazit, Tatvan.

Alvast bedankt voor je antwoord!

Blanche
FV schreef:Hoi Blanche,

wanneer ga jij?
Zelf wil ik dit jaar ook naar Istanbul (vliegen) en naar Trabzon (bus) en van daaruit met de fiets naar Artvin, Kars, Ararat, Dogubayazit, VAn, Tatvan en Diyarbakir (en bij voldoende tijd naar Urfa).

Afgelopen voorjaar/zomer ben ik met de fiets naar Istanbul gegaan en van Cappadocie met de fiets naar Nemrut en vervolgens Amasya.
Groeten,
Freek

Hoi Freek!

Bedankt voor de info! Krijg ik een routebeschrijving van je als je terug bent?
Afstanden, overnachtingsmogelijkheden, tips?Neem jij de noordelijke route om het Vanmeer? Misschien bezoeken we ook nog Cappadocie. Heb jij daarvoor ook tips?

Wij gaan van de zomer, misschien ben jij dan al terug? Een aanrader op jouw route in mei is Sumula, Chamlihemsin en Yusufeli. Deze plaatsen heb ik twaalf jaar geleden bezocht met de bus.

Alvast bedankt!
Blanche
Nog een keer op de Frontpage!

Kijken of dat nog wat oplevert.

Blanche[/i]