Additionally, paste this code immediately after the opening tag: aankoop fiets - Forum Wereldfietser

aankoop fiets

Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb mijn 25 jaar oude Motobécane met 10 versnellingen laten opknappen ( na 20 jaar niet gefietst te hebben ) en heb de smaak van het fietsen te pakken gekregen. Dat betekent dus dat mijn wens is om een nieuwe moderne fiets aan te schaffen en dat vormt meteen een probleem: welk merk, welk type, welke remmen, welke derailleur etc.
Na enige studie van folders etc. denk ik aan een trekkingbike met 21-27 versnellingen zoals bijv. Gazelle Medeo, Giant Cosmo, Batavus Jakima en Raleigh Freedom. ( allen met rollerbrakes, naafdynamo, verende voorvork en zadel )
Ik rijd 3 tot 5 keer per week ca. 30 km per keer op verharde wegen om fit en gezond te blijven.
Kan iemand mij van advies dienen mbt de te kiezen remmen, derailleur Shimano Alivio of Deore ( heuvels Zuid-Limburg ), verende voorvork/zadel, naafdynamo of batterijlicht en allerlei tips.
Bij voorbaat dank.

123jan456
123jan456 schreef:Hallo,
Ik ben nieuw op dit forum en heb mijn 25 jaar oude Motobécane met 10 versnellingen laten opknappen ( na 20 jaar niet gefietst te hebben ) en heb de smaak van het fietsen te pakken gekregen. Dat betekent dus dat mijn wens is om een nieuwe moderne fiets aan te schaffen en dat vormt meteen een probleem: welk merk, welk type, welke remmen, welke derailleur etc.
Na enige studie van folders etc. denk ik aan een trekkingbike met 21-27 versnellingen zoals bijv. Gazelle Medeo, Giant Cosmo, Batavus Jakima en Raleigh Freedom. ( allen met rollerbrakes, naafdynamo, verende voorvork en zadel )
Ik rijd 3 tot 5 keer per week ca. 30 km per keer op verharde wegen om fit en gezond te blijven.
Kan iemand mij van advies dienen mbt de te kiezen remmen, derailleur Shimano Alivio of Deore ( heuvels Zuid-Limburg ), verende voorvork/zadel, naafdynamo of batterijlicht en allerlei tips.
Bij voorbaat dank.

123jan456

Een Motobecane met 10 versnellingen is vast nog wel ouder dan 25 jaar, en vergeleken met moderne fietsen erg primitief. Desondanks loopt hij lichter en klim je er vast stukken makkelijker mee omhoog dan met het rijtje ledikanten waar je nu mee aan komt zetten. Is deze omslag een bewuste keuze?
De reden voor vervanging van mijn oude Motobécane is dat de remmen zeer slecht af te stellen zijn en niet goed werken, velgen zijn niet meer recht ( remblokjes lopen aan ) en je wilt wel eens wat anders/moderner.
Vanwege de problemen met de remmen heb ik gekozen voor rollerbrakes, die onderhoudsvrij en probleemloos zouden zijn.
Ik zou ook een suggestie in de vorm van naam en type van een voor mij geschikte fiets op prijs stellen.
Dank.

123jan456
Eens met Marten. Misschien kun je je huidige frame opnieuw aankleden met moderne onderdelen. Zoek anders wat lichters. Er is op dit forum ook recent e.e.a. voorbij gekomen.

Verende voorvork is niet nodig als je alleen verhard fiets, alleen maar zwaarder en sneller stuk. Verende zadelpen kun je overwegen voor extra comfort. Rollerbrakes zijn gevaarlijk in de heuvels, want kunnen dan oververhit raken. Zoek eens een recent draadje op dit forum op over schijfremmen. Daarin staat ook informatie over (hydraulische) velgremmen. Als je vooral op verharde wegen fiets zijn velgremmen prima. Ik vind hydraulische fijn en nog makkelijker in onderhoud dan moderne velgremmen. Maar dat hangt ook van je budget af.

Bij derailleurs kun je kiezen tussen SRAM en Shimano (en Campagnolo als je een racegroep neemt). Shimano is het meest gangbaar. De meeste vakantiefietsers hebben Deore of sjieker, maar voor sommige onderdelen is Alivio ook al voldoende. Hangt ook een beetje af van je budget.

Ga je ook met (kampeer)bagage fietsen, of blijft het bij dagtochten? In welk deel van het land woon je? Misschien zijn er forummers met tips over fietsenmakers waar je eens kan kijken. Vb. bij Recycle in Wageningen hebben ze aardige fietsen van Diamant (wel wat zwaar) en Stevens.
Het blijft bij dagtochtjes en ik woon in Zuid-Limburg.
Als fietsleek ken ik natuurlijk alleen de bekende merken.
Ik wil maximaal € 1000 uitgeven.
Onlangs heb ik in Duitsland een Raleigh-dealer gevonden die een uitgebreider assortiment heeft dan de dealers in Nederland.
Bijv. Raleigh Verso vork, Shimano Alivio, Shimanno LX, 24 versnellingen 28-38-48 / 11-30, Magura HS 11 remmen, Shimano RM 60 velgen, gewicht 17,4 kg.
Is het mogelijk om een aantal fietsen met naam en toenaam te noemen die voor mij geschikt zouden zijn op basis van jullie ervaring en deskundigheid.
De door mij eerdergenoemde "ledikanten" zijn adviezen van bekende fietszaken in mijn omgeving.
Nogmaals dank.

123jan456
Ik zou eerder denken aan rond 10-11 kg (inclusief achterdrager). Stevens wordt wel op meer plekken verkocht en is behoorlijk scherp geprijsd. Kijk vooral in de categorie 'crossbikes' en 'fitnessbikes'. Voor dagtochtjes beleef je daar meer lol aan dan een tank van 17 kg, waar je ook je volledige kampeeruitrusting op kan vervoeren.
123jan456 schreef: De door mij eerdergenoemde "ledikanten" zijn adviezen van bekende fietszaken in mijn omgeving.
123jan456
De gemiddelde fietsenmaker kan je een beter advies over een bestelbusje geven dan over een tweewieler. Met de eerste heeft hij rijervaring ;)

De ledikanten zijn de fietsen die de fabrieken in de markt zetten en die de detaillist vrolijk verder het afzetkanaal induwt. Ze zijn quasi de norm, dus dat is voor iedereen een veilige sociaal geaccepteerde keus.

Die motobecane remt niet omdat die bijna zeker verchroomde stalen velgen heeft. Als je er nieuwe wielen met aluminium velgen en verse remblokken op zou zetten is de fiets getransformeerd
Ik vermoed dat deze Motobecane een racestuur heeft. Als dat bevalt dan is er een leuke keus aan fiesten. Misschien een fractie duurder, maar daar zit je toch wel aan vast als je een fiets wilt die ook beter is.
De grote vraag die je moet beantwoorden is of je ook echt bagage mee wilt kunnen nemen. Dan heb je namelijk en stijver en zwaarder frame nodig en de mogelijkheid van brede banden.
Tot maximaaal 10 kg zou ik denken aan zogeheten audax fietsen. Racefiesten dus met iets bredere banden (tot 32 mm) en een iets comfortabeler geometrie. De Surly Cross Check is een voorbeeld, of the Thorn audax.
Een streep zwaarder en geschikt voor kampeerbagage is de Dawes Galaxy, de Thorn Club Tour of the Surly Long Haul Trucker. Wil je ook wat vaker over onverhard dan zou ik denken aan zoiets, maar dan met 26 inch wielen. Een voorbeeld is dan de Thorn Sherpa. Met een recht stuur is er bijvoorbeeld de Fahradmanufaktur T400
Vlak over de grens bij jullie zijn dus die mooie Fahrradmanufaktur fietsen te koop. Die hebben ook een mooie randonneur met racebocht in het assortiment.

Maar bedenk dat de cruciale vragen zijn of je kampeerbagage mee wilt kunnen nemen, en of je ook flink onverhard wilt kunnen rijden. Als je dat laatste heel leuk vind kun je ook een mtb kopen.

Wim
Hallo Jan,
Hier een local die er anders over denkt dan Wim. 17 jaar heb ik gedaan met een fiets uit het oude tijdperk:
Afbeelding
Maar pas nadat ik een fiets kocht die geen diepe zit had door het kromme stuur wist ik dat ik er nooit aan heb kunnen wennen. Met de fiets met het rechte stuur fietste ik diezelfde zomer nog 3x zoveel als de zomers ervoor!
Tips:
tip 1 t.m. 7: Zorg dat je lekker zit op de nieuwe fiets. Beter een passende fiets van de Gamma dan een foute maat Idworx. (3500,- ...)

Minder belangrijke tips:

Je zult hier in de buurt veel plezier hebben van een fiets die ook eens onverhard kan, dus stevige banden en een voorblaadje 22 of 24 zul je snel leren waarderen. Nadeel is dat de Keutenberg geen stoere uitdaging meer is maar een stukje van een leuk tochtje.
De routes zitten hier nu eenmaal zo in elkaar dat je met wielrenbandjes veroordeeld bent tot steeds dezelfde routes, terwijl de doorsteekjes het leukste zijn. Een MTB is alleen wat als je er MTB-routes mee wilt fietsen die voor meer dan de helft onverhard zijn. "gewone" tochtjes bestaan meestal voor 80% of meer uit asfalt en dan schiet een MTB niet meer lekker op. Dan kun je beter op het onverhard een tikkie rustiger aan doen. Maar een fiets blijft natuurlijk een compromis.

Het ombouwen van een oude Motobecane 10V kan, maar is - met alle respect - meer iets voor het antiquariaat. Het vinden van nieuwe passende onderdelen leidt meestal naar een superspecialist in een ver gebied als groningen, of je moet zin hebben om in België (i.e. Vroenhoven-Riemst) je tijd te gaan verdoen met het speuren in winkels met oude dozen overjarige spullen die bij nader inzien toch niet passen en daarbij verkocht worden voor meer geld dan wat ze ooit hebben gekost.

Ga alsjeblieft weg bij de fietsenmaker die je met rollerbrakes de heuvels instuurt!

Zoals Wim zegt is er net over de grens bij Velo in Aken (http://www.velo.de) een winkel met veel keuze in Duitse fietsen, die meestal niet de reeks nutteloze extra's hebben die men hier graag verkoopt. Ze hebben er ook een enorme voorraad zodat je ook echt een proefrit kunt maken op de fiets van je keuze in jouw maat, wat hier zelden lukt. Hier zijn gewoon te veel fietsenwinkels wat tot gevolg heeft dat ze allemaal heel klein zijn en dezelfde spullen verkopen en/of nauwelijks voorraad hebben.

Voor het doel wat je beschrijft heb je aan 1000 euro meer dan genoeg. De T400 die Wim noemt is een prachtfiets, die heel wat stootjes kan hebben en waar je bovendien ook mee op reis kunt.

Een verende voorvork is in deze prijsklasse grappig, maar het nut is zeer beperkt en de extra 1 kilo zul je altijd meeslepen. Een verende zadelpen is net zoiets.

Mocht je oude fiets een zadel hebben dat je erg goed bevalt, zet het dan om op de nieuwe. Dat kan je mogelijkerwijs en lange zoektocht besparen.

Succes,
Leon
What about this Stevens Randonneur.

Adviesprijs 900 euro, in de winkel waarschijnlijk 100 euri eraf, en LX afgemonteerd.
Ik ben het in veel met Leon eens. Toch heb je met een racebocht niet automatisch een erg diepe zit als bij een koersfiets. Mijn stuur staat ietsje boven mijn zadel, en mijn bovenbuis is vrij kort. Ik zit dus wel wat voorover, maar niet heel erg veel. Ik ben per slot ook niet meer de allerlenigste.
Wim
Wim schreef:Ik ben per slot ook niet meer de allerlenigste.
Wim
..van rekening?

Als schoolmeester... 8)
Inderdaaad [van rekening]. Ik kan het mis hebben, maar naar mijn gevoel wordt dat "van rekening" vaker en vaker weggelaten. Maak ik dat mijzelf wijs?
Wim
Het is bijzonder prettig om te constateren dat vele fietsliefhebbers belangeloos reageren op de oproep van een beginnende fietser.
Dank voor alle goede, goedbedoelde en vakkundige reacties.
Ik heb overigens het racestuur van mijn Motobecane laten vervangen door een recht stuur, hetgeen prima bevalt.
De Motobecane blijft voor de krote ritjes in mijn omgeving etc..
Daarnaast ben ik dus op zoek naar een trekkingbike.
Op advies van Marten ben ik gaan kijken bij Stevens en heb daar een aardig aantal geschikte fietsen gevonden.
Alle fietsen zonder ketting/voorbladen bescherming vallen af, omdat ik ook zonder allerlei ingrepen op mijn fiets wil stappen zonder alie/vetvlekken.
Hoe zijn jullie ervaringen met Stevens? het assortiment gaat van Galant Lite tot Primera Luxe. Gaarne goede en slechte ervaringen.
Voor de aankoop van Stevens ben ik veroordeeld tot John Willemsen in Landgraaf. Zijn er goede of eventueel minder goede ervaringen met deze fietsdealer?
Vervolgens ga ik nog eens kijken op velo.de.
Alvast bedankt voor alle reacties.

123jan456
Stevens maakt goede scherp geprijsde fietsen. Wat ik er persoonlijk minder aan vind is dat het aluminium frames zijn. Dat vind ik zelf minder prettig rijden. Verder hebben ze soms geintegreerde balhoofden, wat toch wel een kwetsbaarder constructie is. Fahrradmanufaktur is wat traditioneler met veelal stalen frames etc. Zelf zou ik daar de voorkeur aan geven, maar het is nogal persoonlijk.
Wim
123jan456 schreef: Voor de aankoop van Stevens ben ik veroordeeld tot John Willemsen in Landgraaf.
Je zou ook net over de grens in Duitsland kunnen kijken. Bijkomend voordeel is dat de fietsen daar meestal nog wat voordeliger geprijsd zijn.

Voor onderhoud kan je vervolgens prima terecht bij je lokale fietsenmaker (als je daar vertrouwen in hebt.)
123jan456 schreef:Voor de aankoop van Stevens ben ik veroordeeld tot John Willemsen in Landgraaf.
Ik heb vorig jaar om deze tijd, begin oktober, een Stevens besteld bij de dealer alhier. Hij zou voor 6 december komen. Rond 3 december bleek, nadat de dealer op aandringen van mij eens ging bellen, dat de fiets niet daadwerkelijk leverbaar was en pas in februari zou komen, met de aantekening 'waarschijnlijk'. Dat ging dus mooi niet door.
Een paar dagen later stond er een Fahradmanufaktur T100 van Velo.de te blinken in de kamer. :D
Leon
Mijn 'lokale' fietsenmaker (48km afstand) leverde de Stevens fiets binnen enkele weken. Het kan verkeren.
Misschien kun je eens langs gaan bij Jean Habets in Schin op Geul (vlakbij Valkenburg).

Daar heb ik 3 weken geleden een Stevens Randonneur damesmodel voor mijn vrouw gekocht. Die hadden ze op voorraad (model 2009) in de maten 46 en 50 cm. Ik was erg onder de indruk van hun service, die vond ik erg goed, ze zijn vriendelijk en nemen ruim de tijd voor je. In de winkel zag ik nog een afgeprijsde Stevens herenmodel staan (de maat weet ik niet), volgens mij was het een Sovereign Lite voor ik dacht € 1100,-.

De eerste indruk van de fiets is erg positief, mijn vrouw is er erg blij mee (zeker in vergelijking met haar oude loodzware fiets). Alleen heeft ze tot nu toe er nog niet veel op kunnen fietsen i.v.m onze verhuizing en haar werk.

Succes ermee en veel fietsplezier
Marcel