Additionally, paste this code immediately after the opening tag: reisgidsen voor fietsen in ZO Azië - Forum Wereldfietser

reisgidsen voor fietsen in ZO Azië

Kunnen ervaren fietsers mij tips geven, omtrent welke reisgidsen ( lonely planet?, Trotter ? geschikt zijn bevonden om door ZO Azië te fietsen.
Het gaat hier met name over accomodatie, cultuur en bezienswaardigheden.
Kijk eens naar de fietsgidsen van Bernadette Speet. Zij heeft 2 gidsen geschreven, Kippen en Kleefrijst over Laos en Stof en stuiterasfalt over Cambodja. Deze gidsen geven heel veel info voor de fietsreiziger over routes, het land en de mensen, overnachtingsmogelijkheden, etc. Zie gidsen.
Ik heb begrepen dat de fietsgids van de Lonely Planet niet best is.
Voor zuid-oost Azië zijn de LP's het best. Maar kijk ook eens een Bradt gids in. Ik heb gemerkt dat met name voor zuid-Amerika zij veel meer aandacht besteden aan fietsers dan de LP.

Voor Azië heb ik die vergelijking nog niet gemaakt; maar dat ga ik doen, want ik ga over een maand weer in Azië fietsen
LP, Trotter, Bradt: handig voor algemene informatie over een land en om je weg te vinden in grotere plaatsen en toeristische centra. Voor de rest heb je er als fietser onderweg niet zo veel aan. In de gids staat plaats A keurig beschreven met where to stay, where to go and what to do. Daarna volgt plaats B met hetzelfde, maar tussen die plaatsen ligt 220 kilometer. De ene keer is er een goede accommodatie op diverse punten onderweg, maar de andere keer niet. Helaas tref je dat niet in de LP, etc.
Ik vond de Footprint gidsen van Argentinië en Bolivia prettig. Ze gaven soms zelfs een indruk van de toestand van de wegen, weliswaar vanuit de automobilist bekeken (wel of geen 4wd nodig). En ik kan de Britse toonzetting wel waarderen. Onderkoelder dan veel andere gidsen. Ik weet niet hoe de kwaliteit van hun Azië gidsen is.

Een belangrijk criterium als je iets wilt hebben aan info over slapen en eten is hoe actueel een gids is.
Behalve het boekje van Bernadette kan je ook voor Cambodja "Ultimate cambodia" van Matt Jacobson nemen. Dit is een reisgids voor de motorrijder, met veel overnachtingsadressen, wegconditties, bezienswaardigheden buiten de gebruikelijke toeristische routes en gedetailleerde routebeschrijvingen inclusief GPS-coordinaten.
Wat over het algemeen geldt: Een LP combineren met informatie van deze site en de ThornTree van LP. Even knippen/plakken in een Word docje en je komt al een heel eind.

Succes!
Oh ja, er is ook nog een engelstalige fietsgids over De Philipijnen. Geschreven door een Nederlander (zijn naam ben ik even kwijt. Ik zit nl. alleen op dit forum als ik thuis ben, anders had ik even gekeken)