Additionally, paste this code immediately after the opening tag: opwaarderen of nieuw aanschaffen? - Forum Wereldfietser

opwaarderen of nieuw aanschaffen?

Als voormalig fietsfanaten hebben wij al eens serieuze fietsen (een Vittorio en een Specialized, 28 inch velgen en DeoreLX groep) aangeschaft voor onze reizen. Na een intermezzo van een jaar of 10 willen we nu weer de draad oppakken met een reis door Marokko.
Ik twijfel of we nu onze fietsen moeten opwaarderen met bredere banden enzo, of dat we maar een setje nieuwe moeten aanschaffen. Marokko wordt deels onverhard rijden, wat we met onze oude rosjes nooit serieus hebben gedaan. Eigenlijk dacht ik aan voorvering, maar daar lees ik ook allemaal negatieve verhalen over (energieverlies, onderhoud, storingsgevoelig).
Wie heeft ervaringen met onverhard rijden en welke fiets gebruik je?
Een aantal dingen om op te letten, zijn:
* Voldoende grip op de ondergrond: brede banden met het juiste profiel. Snelheid is niet belangrijk, lekbestendigheid wel. Voorbeeld: Schwalbe Marathon Extreme.
* De tassen moeten stevig vast zitten: nog meer dan verhard, moet het goed aansluiten op de dragers, en de dragers moeten stevig blijven zitten.
* Geen gerammel: alle onderdelen van de fiets moeten stevig blijven zitten. Bijv. bagagedragers, spatborden, bidonhouders (PET-fles houder?), spiegeltjes, etc.
* Voldoende bagagemogelijkheden: onverhard kom je in de regel minder bevoorradingsmogelijkheden tegen. Voedsel voor een paar dagen moet wel mee kunnen.
* Voldoende demping van trillingen: een niet-te-stijf frame helpt hiertegen, of een hard (alu?) frame. Dempend stuurlint helpt voor de handen, of bijv. foam handvaten.
* Houd rekening met veel stof... :wink:


Voor dit soort wegen:
Afbeelding

Is dit soort fietsen geen enkel probleem:
Afbeelding
Dat soort van wegen bedoel ik. En de fiets die daar bij hoort heeft dus in dit geval 26 inch wielen. Dat betekent dan iets nieuws kopen :(
Dat de fiets 26" wielen heeft, kan ook betekenen dat de berijder slechts 1m57 is met een binnenbeenlengte van slechts 71,5cm.... :wink:
Alles is relatief. Ik ben met een stevige 28 inch reisfiets (een Snel Safari) met 42 mm banden over een paar barslechte wegen in de Andes gefietst. Dat is niet erg comfortabel, maar er is niets stuk gegaan. Wel stevige Tubus dragers gemonteerd en regelmatig gecontroleerd of alles nog vast zat.

Ik vermoed dat jullie fietsen het wel overleven, de vraag is alleen of je veel geld wilt uitgeven voor meer comfort. Vooral de breedte van de banden maakt veel uit voor comfort. De breedst mogelijke banden monteren en een Thudbuster (liefst LT, als dat niet past ST) verende zadelpen monteren helpt al een beetje.
Zelfs met 2 inch banden kun je niet overal fietsen, maar het aantal gefietste kilometers zal ongetwijfeld toenemen. Mijn advies zou inderdaad zijn om een 26' fiets te gebruiken. Zelf fiets ik op een gewone mtb en dat bevalt goed. Een mtb ombouwen en aankleden hoeft niet veel te kosten. Voorvering, die uitschakelbaar is, vind ik een must.
Zelf heb ik een 26 inch randonneur met racebocht. Voor zulke wegen gaan er dan 50 mm brede banden op (breder past helaas niet als er ook spatborden op moeten). Het racestuur is niet ideaal voor onverharde ritten, maar uiteindelijk ben ik er wel blij mee omdat ik het op asfalt (en ook op slecht asfalt) wel ideaal vind.
Ik weet niet wanneer julie naar Marokko willen, maar als het niet regent heb je ook niet echt spatborden nodig, en kun je dus nog weer bredere banden monteren. 42 mm past haast altijd wel, en zonder spatborden misschien nog wel meer. Vittorio's waren toch nooit van die smalle bandjes fietsen. Kortom, er zit misschien best nog wel leven in jullie bestaande fietsen. Iedere fiets is een compromis tussen diverse inzet gebieden, en perfect lukt toch niet. Stel dat je een stevige echte off road vakantiefiets laat maken, en dat je het volgende jaar in Zwitserland collen wilt gaan rijden. Baal je dan even dat je fiets zo zwaar is....
Wat is de breedste band die past? Omdat 28 inch wielen wat makkelijker rollen kun je ook een iets smallere band gebruiken dan bij 26 inch. Wat mij betreft scheelt het iets van 1 breedtemaatje. Dus 40 mm 26 inch is net zoiets als 37 mm 28 inch. Zou de 42 mm Marathon Extreme passen?
Wim
Robertjan schreef:* Voldoende demping van trillingen: een niet-te-stijf frame helpt hiertegen, of een hard (alu?) frame.
Woeps, hier bedoelde ik als tweede mogelijkheid een hard (alu?) frame met voorvering...
En dat komt overeen met wat Jan Eleveld schrijft. Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar een fiets zonder voorvering maar met een comfortabeler frame.
Het alternatief is natuurlijk een specifiek op off road touren toegespitste fiets. Om je denkproces daarbij wat te helpen kun je kijken naar een Thorn Sterling: http://www.thorncycles.co.uk/ravensterling.html
Wim
Gisteren bij Snel gevallen voor dikke banden en kleine wielen. In de 18 jaar tussen de aanschaf van mijn Vittorio en nu is er toch wel eea veranderd in fietsvakantiefietsland. En met wat proefritten op verschillende merken was de Snel wel erg comfortabel. Kom maar op met die onverharde wegen!
Frank van Rijn fietst op een 28 inch fiets met een ouderwetse stuurbocht.
Volgens mij kan jouw stalen Vittorio na een beurt in Heerhugowaard die reis prima aan.
De dikste banden die er op kunnen monteren.
Gaat goed komen.
En zo'n Specialized is toch ook niet verkeerd? Check (of laat dat doen) of de wielen sterk genoeg zijn. Als de breedste banden die passen 42mm zijn gaat het best lukken.

niko
Frank van Rijn zwoer altijd bij stalen frames en stalen cranks (dan nam hij reserve ogen met schroefdraad mee die hij er op kon laten lassen als hij er weer eens een kapot had getrapt op een +10.000 km trip) Maar zelfs hij is van zijn geloof gevallen en rijdt nu op een aluminium fiets. Die ouderwetste stuurbocht zal wel komen omdat zijn ruggenwervel in die stand vergroeit is.

Natuurlijk kan het op die Vittorio en die Specialized is zeker niet verkeerd (beter zelfs, want ingericht voor bredere banden). Maar ik heb proef gereden op een Snel 26 inch en dat rijdt wel errug lekkur. En een mens wil eens in de 18 jaar toch weer wat nieuws.
Frank van Rijn heeft toch een stalen Gazelle Kathmandu? Die heeft Gazelle in aluminium in productie gehad voor een jaar of 2.
Ja ik was ook geschokt, maar kwam dit tegen op zijn eigen website

"die ik vol trots mijn nieuwe aluminium paard liet zien"
http://www.frankvanrijn.nl/?p=151

Of zou hij 'm al weer terug geruild hebben voor een stalen ros?