Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies gevraagd: lowriders - Forum Wereldfietser

Advies gevraagd: lowriders

Beste medefietsers,

Afgelopen zomer heb ik op mijn Koga Myata Globe Traveller van 1999 bijna vijfduizend kilometer door Europa (Polen, Kaliningrad, Wit-Rusland, Baltische Staten, Rusland, Finland, Zweden en een klein stukje Denemarken) gefietst. Na ruim drieduizend kilometer vond de voordrager (lowrider) die er orgineel op zat (vermoedelijk Zefal) het welletjes. Kennelijk was 2 x 10 kg bagage in de tassen voor deze lowrider (ook gelet op de soms slechte wegen) te veel.
Ik heb me voor de resterende kilometers kunnen redden met een nood-reparatie, maar ben nu toe aan een nieuwe lowrider.

Mijn vraag is: wie kan me adviseren. Van verschillende kanten heb ik al Tubus gehoord. Tubus geeft zelf aan dat de lowriders geschikt zijn voor maximaal 15 kilogram. Dit is aan de krappe kant gelet op wat ik van het zomer mee had. Minder meenemen is natuurlijk een mogelijkheid, maar ik heb liever een steviger drager die wel 20 kilo kan dragen.

Mijn vraag is: zijn er zwaarder belastbare lowriders dan de typen van Tubus, en wat zijn de ervaringen?

Ik ben benieuwd naar reacties.

Wie graag direct wil mailen: slager@planet.nl
De beste lowriders die in Nederland nog een beetje makkelijk te krijgen zijn komen inderdaad van Tubus, of van Old Man Mountain (in jouw geval de OMM Ultimate). Met geen van beide moet je voorlopig veel problemen hebben. Maar..... waarom neem je in hemelsnaam zoveel mee? Tenzij je helemaal in de onbewoonde wereld gaat reizen of in heel koud weer kan ik me zelf niet voorstellen dat je totaal meer dan 15 kg nodig hebt, en dat kan makkelijk in twee achtertassen (tent bovenop). Als ik met mijn gezin ga fietsen heb ik wel lowriders (Tubus Duo, alleen als je vork er geschikt voor is), maar als ik er alleen op uit ga gaan de lowriders er subiet weer af.
Slecht wegdek is inderdaad funest. Als je bredere banden monteert zullen je fiets en de dragers dat erg waarderen. Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
Wim
Wim heeft helemaal gelijk, al wil de vragensteller dat waarschijnlijk niet horen. Zonder voortassen moet het in veel gevallen lukken. Wil je toch beslist lowriders dan zijn de Blackburn lowriders ook geschikt, althans bij mij gaven ze geen krimp toen ik ze nog gebruikte. Maar 2x10 kg heb ik er ook nooit aangehangen. Ik vraag me ook af wat je in de tassen moet stoppen om aan zo'n gewicht te komen.... neem je voor de hele vakantie een drankvoorraad mee of zo?
Ik heb ook nog een stel veel gebruikte Blackburn lowriders liggen. Stuk zijn die nooit gegaan, maar vergeleken met diverse moderne Tubus dragers toch wel heel slap. Ik zou er geen 2x10 kg aan hangen.
Wim
Ik ben dan ook wel benieuwd eigenlijk hoeveel kilo je dan in je achtertassen had zitten als je voor al 20kg mee had.
Onder het motto: "Wat je thuis laat, hoef je niet mee te zeulen!" ben ook ik benieuwd wat je allemaal meetorst als je 20 kilo aan je voorvork hebt hangen, want dan kom je met een 1/3 - 2/3 regel toch op zo'n 50 kilo uit! :!:

Gee
Hmm, 20kg voor, dus 40kg achter, dat maakt totaal 60 kg aan de dragers. En dan zal er in de stuurtas ook nog wel wat zitten...

Uitgaande van 20kg kampeerbagage (incl. eten voor anderhalve dag), kom ik op zo'n 7 dagen aan voedsel (1kg/dag) én water (5kg/dag)... :?:

Dat zal in Oost-Europa niet de bedoeling zijn.
Vittorio maakt ook stevige dragers, waar je ook wat op kunt leggen.

Kost 155 euro
Vorig jaar zeulde ik zo veel zooi mee, dat ik op mijn Ergo lowrider-dragers (Tubus dus) achtertassen van 20 liter elk heb gehangen. Ze hebben het goed gehouden.

Verder heb ik het in de winkel nog nooit meegemaakt dat iemand een Tara, Ergo, Duo of Sherpa heeft stuk gekregen. Ook geen wereldfietsers die al jaren onderweg zijn. Maar ze gaan overigens wel roesten en ze slijten plat af door de harde achterkant van fietstassen :twisted:

Koop gerust een Tubus, ze geven in ieder geval drie jaar garantie. Wat OMM betreft, weet ik het niet. :oops:
Blackburn lowriders hebben het bij mij in het verleden wel begeven. Met tubus geen probleem, maar dan gaat er geen 2x10 kg in.
Mocht het interessant zijn:
De Surly (Nice) Rack, kan 36kg aan. Ja, het zijn voordragers... :wink:
Die Surley die heb ik in de winkel. Ik heb extra heipalen in de Amsterdamse zompige bodem moeten stampen, want hij weegt een beetje :lol:

Ik vind het niet echt een aanrader. (oeps, nu verkoop ik hem nooit meer, maar ik wil toch van alles zien en uitproberen )