Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff minder onderhoud? - Forum Wereldfietser

Rohloff minder onderhoud?

Hallo iedereen,

ik heb een aantal lastige vragen...
ik rijd momenteel zo'n 2,5 jaar op een Santos met Shimano aandrijving. De Santos bevalt erg goed maar met de Shimano onderdelen heb ik vaak pech gehad. Zo heb ik regelmatig een defecte shifter en afgelopen vakantie freewheelde mijn wiel in beide richtingen.

Wat ik vervelend vind is ook het onderhoud: tegenwoordig rijd ik meer dan 10.000 kilometer per jaar en ik moet voor mijn gevoel vaak de lagers van de achteras smeren.

Nu vraag ik mij af of het onderhoud met een Rohloff naaf minder wordt? Zitten hier industrie-lagers in zodat je niets meer in de naaf zelf hoeft te smeren, behalve dat je de olie dient te verversen?

En ik vraag mij af hoe degelijk de Rohloff shifter is t.o.v. de Shimano shifters. Ik heb erg veel pech gehad met de shimano shifters, elk jaar gaat er gemiddeld een shifter kapot:(

En dan zit ik nog met de vraag of een upgrade naar Rohloff handig is, omdat je dan een kettingspanner nodig hebt en dit is misschien ook weer een extra onderdeel dat veel vuil vangt net zoals een derailleur...

Ik vraag mij dus af of een upgrade kwa onderhoud en fietsplezier veel toevoegt of dat ik beter een compleet nieuwe fiets kan kopen?
Je zult veel minder onderhoud hebben (o.a. omdat er inderdaad industrielagers in zitten). Ombouwen lijkt me weinig zinvol. Ik zou je Santos gewoon oprijden - in jouw tempo zal dat vlug genoeg gaan.
Ja, ook met een kettingspanner werkt de Rohloff goed en heb je veel minder onderhoud.
Als het frame op is, kun je de naaf gewoon weer in het volgende frame gebruiken. Om van gebruik met kettingspanner naar een aangepast frame met schuifpadden of excenter te gaan, heb je misschien wat extra hulponderdelen nodig, maar dat zijn de kosten denk ik niet. Alleen als je wilt overstappen op een fiets met schijfremmen heb je een probleem met de naaf zelf.
Als je frame op is? Daar kan ik mij niets bij voorstellen. Een goed onderhouden degelijk frame van aluminium kan een leven lang mee, lijkt me. Mijn frames hebben lakschade, deuken en krassen, maar zijn nog even functioneel als toen ze nieuw waren. Meestal wil men een nieuw frame omdat er iets moderners op de markt is.
Hallo mensen,

bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik zolang ik nog niet goed weet wat ik wil eerst maar even doorfiets op deze fiets. Hij bevalt toch erg goed afgezien van de Shimano aandrijving.

Maar kunnen jullie iets vertellen over de kwaliteit van de Rohloff-shifter t.o.v. de Shimano shifters? Ik heb nu in 2,5 jaar tijd mijn 3e shifter in gebruik, de eerste twee waren elk na 1 jaar tijd kapot. 1 exemplaar heb ik kunnen repareren, maar dat was erg moeilijk want ik vind dat er veel onderdeeltjes in zitten.
Zelf heb ik op mijn Rohloff fiets geen Rohloff shifter maar de speciale Mittelmaijer shifter. Ik heb een racestuur, en daarop past de Rohloff shifter niet. De Rohloff shifter is in principe heel simpel, omdat het schakelmechanisme niet in de shifter zit maar in de naaf. De shifter is in feite niet meer dan een trommel waarover de kabel draait. De kabel is namelijk een grote lus, met een deel heen en een deel terug.
Ik snap niet dat je zoveel probelmen met je Shimano shifters hebt (mtb shifters?). Zelf heb ik dat nooit gehad. Het enige was dat als de shifters wat ouder werden het vet hard werd waardoor de boel in koud weer niet meer goed werkte. Een beetje oplosmiddel zoals WD 40 helpt je dan wel weer door de winter heen.
Wim
Hoi Wim,

dan lijken mij de Rohloff-shifters betrouwbaar als ze zo eenvoudig zijn.

Veel mensen geven net als jou aan dat ze zelf nooit problemen met de Shimano shifters hebben gehad wat ik niet begrijp. Misschien heb ik veel pech gehad. Sommige mensen zeggen dat ik te veel schakel maar dat vind ik onzin - ze moeten gewoon zonder problemen ten minste 5 jaar meegaan voor dat geld vind ik. Ik had Deore shifters en nu heb ik Deore LX - ik ben benieuwd hoe lang deze het uithoudt.

Wat altijd stuk ging was een veertje - het exemplaar dat helemaal onderaan zit - dus het moeilijkst bereikbaar. Nadat de 2e shifter kapot ging vroeg ik mij af of Shimano niet beter gewoon bij het produceren van vishengels kon blijven... Maar ik heb natuurlijk nog geen ervaring met de producten van de concurrent.
Deore is natuurlijk wel een beetje onderkant van de markt voor als je 10000 km per jaar rijdt. Ik zou de volgende keer voor XT gaan, of anders vor de simpeler SRAM draaischakelaars (geen ervaring met de betere modellen, neem er wel eentje voor Shimano). Anderzijds: een vermogen kosten ze niet. Je kunt heel wat shifters vervangen voor je aan de prijs van een Rohloff naaf zit. Bij 10000 km per jaar zou ik bij een Rohloff naaf twee keer per jaar olie verversen, en een keer per jaar een nieuwe kabel nemen. Dat kost ook geld. En een keer per jaar het achtertandwiel omdraaien of vervangen en een nieuwe ketting monteren. Slijtonderdelen slijten nu eenmaal, al is het bij Rohloff allemaal wel wat minder erg dan bij een derailleursysteem.
Wim
Jeroen Postema schreef:... tegenwoordig rijd ik meer dan 10.000 kilometer per jaar .... heb erg veel pech gehad met de shimano shifters, elk jaar gaat er gemiddeld een shifter kapot:(
Dat is vaak voor iemand die in Emmen woont. Bij mij is een paar LX na 25000 km kapot gegaan (idd de veertjes, maar je kunt dan nog wel schakelen), een ander paar is na 30k nog goed, en een paar Acera is na 17k nog goed. Hier wordt bovendien vaak geschakeld, rechte stukken weg zijn hier niet veel.
Leon
Leon, de meeste kilometers maak ik buiten Emmen. Gezien jullie ervaringen lijkt het er dan toch op dat ik gewoon veel pech heb gehad. Hopelijk houdt de huidige LX shifter het wel wat langer uit!
Hallo mensen,

eigenlijk ontstond de vraag naar een Rohloffnaaf na problemen met de naaf. Omdat ik eerst dacht dat het door eigen toedoen kwam, heb ik dit maar achterwege gelaten want ik vind het net als vele anderen moeilijk eigen domme akties bekend te maken :)

Toen ik in Zweden was deze zomer, is mijn freewheel plotseling beide richtingen op gaan freewheelen. Gelukkig was er een grote fietsenzaak op 5 min. afstand wandelen. De fietsenmaker bleek erg vriendelijk te zijn en hielp mij direct. Hij had al snel het onderdeel gevonden en binnen 15 minuten!!! had hij het onderdeel vervangen. Hoe het onderdeel heet weet ik niet, maar het is het ding waar de casette op gaat, je moet het met een dikke imbus losmaken.

Ik zag wel dat tijdens zijn extreem snelle handelingen kogeltjes op de grond vielen maar het ging zo snel dat ik zijn handelingen nauwelijks kon volgen. Na 15 min stond ik weer op straat met een fiets die weer vooruit wou trappen! (ik heb dit getimed met de stopwatch functie op mijn telefoon)

Drie dagen later zat ik in Finland en ontdekte dat er een enorme speling in het achterwiel zat. Gelukkig had ik dit jaar extra veel gereedschap meegenomen zodat ik even het buitenste moertje had aangedraaid en gefixeerd waardoor de speling er weer uit was.

Nu ik weer thuis ben na 8000 kilometer fietsen leek het mij een goed idee ook even de achterlagers van nieuw vet te voorzien. Ik leg altijd de gedemonteerde onderdelen in volgorde op een krant zodat ik bij montage de onderdelen in juiste volgorde weer terug monteer. Nu viel mij op dat er een vrij grote ring tussen zat die ook niet lekker paste maar met moeite wou het wel. Zonder nadenken of controleren (stom achteraf) heb ik de boel gemonteerd en ben de dag erop naar Duitsland gefietst voor een tochtje. In Duitsland kwam ik er achter dat er weer een enorme speling in het achterwiel zat. Ik had geen gereedschap bij mij en de winkels waren al gesloten dus ben ik met speling terug naar huis gefietst. Ik heb meerdere keren het wiel gedemoneerd en de lagers afgesteld op minimale speling maar ik bleef erg veel speling houden.

Het probleem irriteerde mij en ik had geen zin om naar de fietsenmaker te gaan. Ik heb maar de shimano documentatie van dit model naaf en lager uitgeprint en alles weer gedemonteerd en schoongemaakt en uitgebreid bestudeerd. Nu blijkt dat ik 1 onderdeel te veel! heb, namelijk die rare grote ring. Die blijkt helemaal niet bij de lagers / naaf te horen :shock:

Blijkbaar heeft de fietsenmaker in Zweden in alle haast dit onderdeel toegevoegd... Het onderdeel ziet er beschadigd en vreemd uit. Nadat ik het onderdeel had verwijderd lijkt de naaf tot mijn grote verbazing nog goed te lopen, dat had ik echt niet verwacht.
Ik vond het wel een bijzonder verhaal, dus vandaar dat ik het even post hier!
Wat de fietsenmaker vervangen heeft was de Freehub
De Shimana freehubs en de aansluiting op de naaf zijn grotendeels hetzelfde, alleen de insteekdiepte varieert wel een beetje van model tot model. Dit vangt Shimano op met de spacer. Als je de ring nodig hebt levert weglaten een niet meer draaiend freewheel op
Conussen moet je goed vastzetten, als een naaf voortdurend speling krijgt zitten ze of los of zijn ze hard aan het slijten
Ik heb nu sinds drie maanden een Rohloff naaf op mijn mountainbike!!

Maar afgelopen week in de koude merkte ik dat o.a. van 9 naar 10 ik anderhalve slag doortrapte. Importeur gaf het advies om andere (dunnere) olie te nemen, maar dit verergerde het probleem. Toen gaf de importeur niet meer thuis en gaf het advies om de fietsenmaker het zelf te regelen met de leverancier :( Wordt dan geen importeur, als je niet wilt inzetten voor het product

De fietsenmaker moest van Rohloff een fax sturen en mijn wiel wordt binnenkort opgehaald en krijg ik dan naar 1,5 week retour..

Lekker hoor zo'n onderhoudsvrije naaf :evil:
MartinV schreef:Ik heb nu sinds drie maanden een Rohloff naaf op mijn mountainbike!!

Maar afgelopen week in de koude merkte ik dat o.a. van 9 naar 10 ik anderhalve slag doortrapte. Importeur gaf het advies om andere (dunnere) olie te nemen, maar dit verergerde het probleem. Toen gaf de importeur niet meer thuis en gaf het advies om de fietsenmaker het zelf te regelen met de leverancier :( Wordt dan geen importeur, als je niet wilt inzetten voor het product

De fietsenmaker moest van Rohloff een fax sturen en mijn wiel wordt binnenkort opgehaald en krijg ik dan naar 1,5 week retour..

Lekker hoor zo'n onderhoudsvrije naaf :evil:
Garantie heb je bij de zaak waar je dat ding gekocht heb, van de importeur heb je adviezen gekregen hoe je zo snel mogelijk weer mobiel wordt.

Een Rohloffnaaf is trouwens niet onderhoudsvrij, raadpleeg de handleiding. En een reparatie onder garantie hoort meestal ook niet tot het gewone onderhoud ;)